2015 Côte d’Opale Fietstocht

Côte d’Opale Fietstocht 2015

Met de Bende van Bob

Hugo, Antoine, Pol & Bob

01 Dag 1 Brugge - Duinkerke maandag 27-04-2015

Hugo, Antoine en Bob vertrekken dwars door Brugge.

Na een korte stop in Sint-Andries, waar we Pol ophalen starten we met stralende zon bij +/- 7°C richting Gistel. Na een bezoek aan het Benedictijnen klooster ter ere van de H. Godelieve volgen we de FKP tot aan de IJzer bij Schoorbakken. In de “Landman” richting Veurne stillen we onze honger en dorst. Op de markt van Veurne houden we een drankpauze en fietsen nadien door de duinen van Bray-Dunes tot Dunkerque. Het verblijf bij Michèle Volot van “Vrienden op de Fiets” is schitterend en meer dan enthousiast.

02 Dag 2 Duinkerke - Escalles dinsdag 28-04-2015

Vandaag fietsen we, na een rustige nacht en een uitgebreid ontbijt naar Escalles bij Cap Blanc-Nez. We moeten onze route wijzigen. De doorgang op de landengte van “Digue du Braek” is gestremd. We trotseren een forse koude tegenwind en komen via Loon-Plage, Gravelines, Oye-Plage in Calais. Daar bewonderen we het drukke ferry-verkeer naar Engeland. De zon is er, maar de ijzige wind mat ons af, zodat we in Sangatte moeten pauzeren. Nu volgt een steile lange klim naar Cap Blanc-Nez en een korte afdaling tot bij onze B&B “La Ferme du chat perché”. We maken nog een lange winderige wandeling tot bij de kaap met zijn idyllisch uitzicht op de krijtrotsen. Met wat goede wil ontwaren we de “White Cliffs of Dover”. We beëindigen onze avond met een gezellig avondmaal samen met enkele Argentijnse toeristen en het gastenpaar.

03 Dag 3 Escalles - Boulogne s Mer woensdag 29-04-2015

‘t Is onze kortste dagtocht vandaag. Het is ijzig koud en felle tegenwind. Na enkel kuitenbijters houden we een korte stop bij Cap Gris-Nez. In Wimereux moeten we ons in een druk café opwarmen. Eer we via Quai Gambatta bij ons hotel toekomen, willen we onze honger stillen. De gehele namiddag bezoeken we het “National Nausicaa Zeecentrum” We nemen onze tijd en ontdekken de wereld van de zee met de vele wonderlijke aquariums. Met het toeristentreintje laten we ons naar de oude stad met zijn door kilometers ommuurde kern voeren. We eindigen daar onze dag met een gevarieerd avondmaal.

04 Dag 4 Boulogne s Mer - St-Omer donderdag 30-04-15

De wind is ons wat gunstiger gezind maar de zon laat zich door de wolken verdringen……Ook al zou het willen, regen krijgen we tot onze grote verwondering niet. Via de 50m hoge “Colonne Napoléon” komen we in Wimille op de bekende “Noordzeeroute LF1”. Door een Engels aandoend landschap met voortdurend op en neer bereiken we Le Wast. Bij het kasteel van Colembert krijgen we Mont Dauphin. Een flinke klim door het met bloeiende blauwe hyacinten bezaaide bos naar Alembon. In Liques houden we in een winkel-café onze aperitiefpauze. Bij Clerques stoppen we aan het beeld van “Le semeur of de zaaier”. Na Tournehem-sur-Hem verlaten we de LF1.

We fietsen door het moerasgebied met sloten en veenplassen naar onze overnachting hotel bij het station “Le chic o rail”. Na een deftige lange wandeling en een zonnig terrasje op de markt genieten we van een Chinees-Thails avondmaal.

05 Dag 5  Saint-Omer - Poperinge vrijdag 1-05-2015

Vrijdag 1 mei fietsen we met een gesluierde zon en frisse tegenwind richting Vlaanderen. We verlaten St-Omer langs de Aa door weilanden en langs Clermarais, het moeilijk te berijden oeverpad brengt ons in Saint-Momelin tot Merckeghem terug op de Noordzeeroute LF1. Met veel tegenliggend motorverkeer belanden we na Bollezeele in Esquelbecq. “ Het Maison van de Westhoek” is gesloten maar ernaast vinden we een kunstenaarscafé waar we ons aperitief nemen. In Wormhout nemen we een karig middagmaal. Na de grens in Roesbrugge willen we ons opwarmen in café ’t Kerkegat, maar ’t wordt een Tripel St-Bernardus. Iets verder in Haringen, waar we 4 jaar geleden overnacht hebben, ontmoeten we als bij toeval Zuster Agnes. ’t Wordt een zalige lange babbel met herinneringen aan ons verblijf in haar trekkershutten. Watou dorp kan je zomaar niet voorbij zonder een tripel…..Enkele kilometer later zijn we via de fietsknooppunten in Poperinge waar we Antoine kwijt geraken op de rommelmarkt! Het is nog +/- 5km verder eer we bij Eric Coopman op Landgoed “Argilière” onze Vrienden op de Fiets slaapplaats bereiken. We moeten voor ons laatste avondmaal terug naar Poperinge waar we op de markt in het bekende eethuis “Café de la Paix” uitgebreid genieten van een welverdiend lekker souper.

06 Dag 6  Poperinge - Brugge zaterdag 2-05-2015

Vandaag onze laatste fietsdag van Poperinge naar Brugge. Na een prachtig ontbijt bij Eric fietsen we via Boezinge tot in Langemark.

We volgen +/- 25km het oude spoorweg fietspad tot Kortemark. In Torhout op de markt is het onze laatste aperitieftime pauze. Nu fietsen we tot Brugge waar we van elkaar afscheid nemen.

In tegenstelling met alle weersaankondigingen, die barslecht weer voorspelden….Zijn wij goed en wel terug van onze 6 daagse tocht van 400km zonder één druppel regen!

De wind was echter, heel strak, meestal tegen en bar koud!

Op 8 juni vertrekken we voor onze grote fietstocht 2015 “Ronde van Nederland”.