Slapen overdag kan zo van die nare gevolgen hebben, toch voor mij.
Gisteren moest ik in de namiddag om 14u schilderles geven. Ik was s morgens, door een samenloop van omstandigheden, nog vroeger dan gewoonte opgestaan. In de voormiddag was ik druk bezig geweest en om 13u keek ik even naar het nieuws. Ik zeg wel duidelijk even
de rest kan je gemakkelijk raden. Mijn cursist en Let hebben mij door hun gebabbel wakker gemaakt. Met een goede pot koffie kan je vlug weer op je positieven komen. Het probleem bij mij is dat ik reeds jaren geen koffie meer drink. Let had dus een ander middel Hier, ga even naar de kippen met het restenbakje en dat zal reeds een beetje helpen.
Inderdaad, het hielp een beetje
de rest was geeuwen en gapen en op de tanden bijten.

Ik ben er toch in geslaagd om mijn pupil te leren geen fotos te copieren maar ze te interpreteren. Daarom is het voor een beginneling altijd nuttig om een situeringschets te maken op schaal vooraleer op doek of paneel te beginnen. IK heb de foto niet en ook de schets is niet te vinden. Daarom zie je hier enkel de aanzet van het werkje en hoop ik later de totale afwerking te kunnen tonen. Dit werkje wordt gemaakt op een paneel waar een lichte structuur op is aangebracht.
 In een vorige les hebben we gewerkt op de impasto, wat wil zeggen, het aanbrengen van structuur op de ondergrond. We hadden met licht papier en verf gewerkt maar na een week was de verf nog niet droog en bij het rechtzetten gleed een deel van de structuur gewoon van het paneel af. Dit hebben we eerst verbeterd door nu donkere lijm op waterbasis te gebruiken. Waar het nogal dik ligt droogt het langzamer en dat kan je goed zien op de foto. Waar de glans is, moet het nog drogen. Deze keer zal het er niet afglijden. Het is goed dat dit voorvalt, dan weet een leerling dat hij niet moet panikeren. Het is altijd op te lossen.

Ik werk dan gewoonlijk aan eenzelfde onderwerp m.a.w., schilder ik hetzelfde onderwerp tezamen met de leerling. Omdat ik scheel zie van het werk, heb ik enkel mondelinge richtlijnen gegeven terwijl ik bezig was een eigen geknoei op te ruimen. Het embleem KiS mislukte op het grote paneel. Dit heb ik, in de tussenperioden dat de pupil aan het werk was, weg gewreven en een nieuwe ondergrond erop aangebracht. Nu ligt het kleinere, beter geslaagde voorbeeld erbij. En zeggen dat ik nog zo'n paneel moet maken.
18-02-2010 om 08:26
geschreven door art
|