Gezien de auteur van dit blog een echte "zuiderling" is, beginnen wij onze wandeling op het Zuid aan het "Vlinderpaleis"
![](https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/384059_2617482988856_364326080_n.jpg?oh=f791c4c33ce9225c25be1d705da5d1a5&oe=584F4F1D)
aan de Bolivarplaats. Op deze plaats stond vroeger het majustueuze gebouw van de Zuidstatie gesloopt in het jaar 1963, omringd door het zwemdok "'t Zuid", en later werd deze vlakte de "Konijnenwei" genoemd.
Wegens de aanleg van de autoweg E-3-Kleine Ring, Kennedy-tunnel en Amamtunnel moest zowel het zwemdok, de statie en "den blok Montignystraat - Brederodestraat" verdwijnen. Op deze plaats is nu het gigantische appartementsgebouw van Amelinckx ('t Hooghe Huys) . Van op de trappen van het Nieuw Gerechtshof hebben we een prachtig zicht op de vernieuwde leien.
Door het doortrekken van de tramlijn van Lambermontplaats, via Emiel Banningstraat tot aan de Bolivarplaats is er nu onder het Gerechtshof, het eindstation voor de lijnen 4 en 12, die een goede verbinding geven naar het centrum van de stad, respectievelijk naar de Groenplaats en het Centraal Station. ![](https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/383824_2617484908904_966438322_n.jpg?oh=ae0a56f0ed224e43d585529c1bd8b296&oe=581D1A3F) - - - - - - - - - - - Bij het afbeelden van bovenvermelde foto's van het Gerechtsgebouw hebben wij ons gehouden aan het "recht op beeldgebruik" en vermelden hierdoor de Ontwerper TV RRP/VK/OAP + vermelding van copyright Regie der Gebouwen. - - - - - - - - - - -
Eens op tram 4 gestapt begeven wij ons via de Emiel Banning-straat richting centrum stad en passeren de Lambermontplaats, waar zich het in de volksmond noemende "Stenen bootje" gelegen is.
![](https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/284835_2007924110265_2390279_n.jpg?oh=389140106d66f4c5dcadd00aa4cb1cbe&oe=584BA8D3)
Dit volumineuze monument, dat op 15 augustus 1912 werd ont-huld in aanwezigheid van koning Albert en koningin Elisabeth, toont enkele prachtige bronzen beeldengroepen. Het middenstuk werd opgevat als een stenen boot, die nu vrije doortocht op de Schelde heeft. Achter in de boot zit de eerbiedwaardige Lambermont op een bankje in gedachten verzonken. Zijn politieke suksessen staan zowel in het Nederlands als het Frans in de flankerende arduinsteen gekapt : 1861 herziening van het tolstelsel; 1863 vrijmaking der Schelde; 1874 rechter der onzijdige naties; 1885 erkenning van Kongo; 1890 konferentie tegen slavernij.
Baron August Lambermont (1819/1905) ![](https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/282715_2007921390197_6278834_n.jpg?oh=e77f639075317599c0e6d2ed62bd866a&oe=5849A4EF) In Antwerpen zal men hem echter vooral herinneren als de man, die de impuls gaf tot het afkopen van de Scheldetol.
(Bron : tekst van Piet Schepens in "Antwerpse standbeelden) - - - - - - - - - - - We rijden nu verder en belanden op de Leopold de Waelplaats, in het hartje van het "Trendy Zuid", the place to be, met aan de rechterzijde Het Museum voor Schone Kunsten. Dit museum is ondergebracht in een prachtig gebouw van Victor Horta, dat om die reden alleen al een bezoek waard is.
Het museum is opmerkelijk. De schilder -en beeldhouwwerken omvatten een periode van zes eeuwen, vanaf de periode van de Primitieven tot en met de vorige eeuw. Enkele meesterwerken zijn te bewonderen in de randen van dit blog.
Voor het museum bevindt zich de fameuze "diepe fontijn". ![](https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/p206x206/548198_4133802255890_2097435539_n.jpg?oh=629b8c7d265354f71c67ada8f3b56506&oe=585ADA10) Het is een waterspiegel van de Spaanse kunstenares Christina Iglesias en stelt een rechthoekige waterbak van 34 bij 14 meter voor. De vloer wordt bekleed met 2.700 platen in koperkleurige hars, die bladeren voorstellen. In het midden bevindt zich een spleet, waaruit het water opwelt en weer verdwijnt "zoals eb en vloed", geïnspireerd door de Schelde. (Tekst overgenomen uit Gazet van Antwerpen).
Aan de overzijde van het museum was vroeger Het Hippodroompaleis gelegen ![](https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/2274_1038578997243_6221_n.jpg?oh=0849509f0c2ea828815cf0e64672d653&oe=5859FA1C) foto archief GvA In dit gebouw werden talrijke revues opgevoerd en grote circussen wisselden af met wereldwijdeberoemde spektakelgroepen, en men mag zeggen dat het ganse Zuidkwartier bloeide zolang het goed ging met het Hippodroompaleis.
Wij herinneren ons nog, als kleine jongen, het optreden van "Loewieke Staal" en "Charel Janssens". Sketchen waar naar uitgeke-ken werd. Ook de circussenmet hun wilde dieren trok menig Antwerpenaar naar dit gebouw.
Toen later het verval intrad en na jaren van leegstand, nam de wijkbedrijvigheid ook gevoelig af en werd het in 1972 afgebroken. Nu ten huidige dagen, werden in het afgebroken huizenblok prachtige appartementen en loften gebouwd. ![](https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/2274_1038577837214_3786_n.jpg?oh=4f04770ec0f4188c0a615437937a3e8d&oe=5813F5CA) foto archief GvA
Verschillende eethuizen openden hun deuren, alsook de supermarkt Delhaize, zodat men nu spreekt van het "trendy Zuid", waar het gezellig wonen is. - - - - - - - - - - - Via de Volksstraat rijden we nu de Nationalestraat in met op de hoek met de Kronenburgstraat Het Tropisch Instituut< waar een 320tal wetenschappers, technici en ondersteunend personeel werken. De officiële opening vond echter plaats in 1933. In 1993 werden het gebouw en de tuin geklasseerd als munument. Het Art-Deco interieur van de met arduinen beklede voorbouw aan de Nationalestraat is in de oorspronkelijke staat gebleven. De tuinen rondom de gebouwen zijn uniek.
We vervolgen nu onze weg in de Nationalestraat, de vroegere Boeksteeg. Deze naam vinden wij terug op het hoekhuis Nationale- en Aalmoezenierstraat, nl. café "Boeksteeg
Een 100tal meter verder aan de rechterzijde van de straat rijden we voorbij de Theodoor Van Rijswijckplaats, waar "Den Door", poète maudit van een generatie, volksvriend, strijder voor de Vlaame Zaak, verdediger van de Vrije Gedachte", staat te pronken.
Op 28.8.1864, werd zijn standbeeld gebeiteld door L. De Cuyper, ingewijd in het Antwerp stadspark. Den Door, zoals hij werd genoemd, stond er in goed gezelschap. Twee collega's, Frans De Cort en Jan Van Beers, vonden immers ook een plaats in de hoek der poëten van het park. De arme liereman van het Vlaamse volk zou er echter maar 20 jaar staan. Men vond dat het beeld een beetje verloren ging tussen al dat lover en verplaatste het naar het pleintje aan de Ijzeren-waag. Een en ander ging gepaard met een grootse plechtigheid ter ere van de geliefde volksdichter. Als inzet werd het lied "Vlaanderen" van Van Rijswijck, op muziek gezet door Richard Hol, gezongen door 1.000 leerlingen der stadsscholen onder leiding van Peter Benoit. Ter gelegenheid van de inwijding van het standbeeld werd ook het pleintje van de Ijzerenwaag omgedoopt in Van Rijswijckplaats. Dat gebeurde op verzoek van de bewoners, die zelfs pleitten voor de benaming Theodoor Van Rijswijckplaats. Op voorstel van de nuchtere en zakelijk aangestelde burgemeester Leopold de Wael, werd echter de voornaam weggelaten.... tot in 1976. Kennelijk oordeelde men toen dat Theodoor te vaak werd verward met zijn neef en burgemeester Jan. Sedertdien heet het daar volledigheidshalve en duidelijkheids-halve "Theodoor Van Rijswijckplaats". Hij wordt vaak beschreven als een groot flamingant. Terecht, want zijn razend populaire hekeldichten, politieke refreinen en volkslie- deren bekampte hij onvermoeibaar Walen en franskiljons en kwam hij op voor de rechten van zijn volk. Toch was den Door ook een grote fratsenmaker, die een goede pot gerstenat niet uit de weg ging en wiens luchthartigheid niet te temperen viel door armoede of tegenslag. In 1847 was het plots gedaan met dichten. Drinken deed hij echter des te meer. In november 1848 belandde hij in het gesticht aan de Rochusstraat te Antwerpen, waar hij 2 maand later volslagen krankzinnig overleed. (Bron : tekst van Piet Schepens uit "Antwerpse standbeelden) - - - - - - - - - - - We zetten onze tocht verder en op een 50-tal meter verder bevindt zich de befaamde Kammenstraat, die de laatste jaren omgetoverd werd tot de "modestraat".
Ondertussen naderen wij de Groenplaats. Hier kan men gewoon van de tram stappen en even rondkuieren, om dan eventueel te voet of met de tram lijn 4, terug richting zuid te rijden of te voet verder te gaan. Hetzelfde kon men bij het begin van deze uitstap, ofwel te voet of met tram lijn 8. Het is aan jullie om te kiezen. - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - Wij verkiezen echter de tram lijn 4, en rijden terug door de Nationalestraat, om nu de andere kant van de straat te verkennen of te ontdekken.
Zo komen wij aan het Modepaleis
![](https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/10670068_10203632922396134_1952257357255818279_n.jpg?oh=dc282409d63aef81b7ecd964b3cbbf65&oe=5850D7CF) Dries Van Noten werd in een kleermakersgezin in Antwerpen geboren in 1958 en volgde een opleiding aan de befaamde Antwerpse Mode Academie. Als student werkte hij free-lance voor verschillende Belgische labels.
In 1985 lanceerde hij zijn eigen lijn en een jaar later verkreeg hij internationale bekendheid en commercieel succes door zijn mannencollectie die hij showde in Londen met de "Antwerpse Zes".
Het Modepaleis, de flagshipstore van Dries Van Noten, opende zijn deuren in 1989. De mannen- en vrouwencollectie en de accessoires worden verdeeld over twee verdiepingen in dit 19de eeuwse gebouw.
Dries Van Noten speelt een grote rol in de hedendaagse modewereld. Hij heeft showrooms in Milaan en Parijs en winkels in Hong Kong en Tokyo.
Hij gaat zeer intuïtief te werk, weet wat de actieve man en vrouw met een individuele stijl wil en heeft een voorliefde voor textiel en patronen. Hij bezit een artistieke gevoeligheid en heeft oog voor detail. Zijn kleding is naturel en geraffineerd.
Van Noten haalt inspiratie uit verre landen: India, Marokko, China en Egypte, alsook uit vervlogen tijden: de jaren twintig en veertig.
De ontwerper is gekend voor zijn innoverend gebruik van exclusieve stoffen en zijn schilderachtig gebruik van kleuren. Tegengestelden trekken elkaar aan en werken in op kleuren, texturen en patronen. Gewichtloze lagen accentueren de pure vorm en sensualiteit. (Bron : Internet "100 Ideeën - Mode, wastips, vlekkengids, kleuradvies, ...)
De straat bezijden het Modepaleis noemt zich Drukkerijstraat, deze loopt onmiddellijk tot aan de Vrijdagmarkt. Doch deze plaats zal later in een andere wandeling besproken worden. In de Drukkerijstraat is niet veel te beleven, alhoewel hier het majustueuze stadsmagzijn was gevestigd. Op deze plaats wordt nu een bouwproject ontwikkeld onder de naam Gulden Poort. De koper moest de neo-renaissancegevel bewaren en renoverenen moesten minstens 1,85 miljoen Euro er voor veil hebben.
13 luxe appartementen, waarvan 3 duplexen
Het project Guldenpoort is dus gelegen in het woonblok omsloten door de Korte Ridderstraat, Augustijnenstraat, Steenhouwersvest en de sinds 1880 aangelegde Drukkerijstraat. In de 16 de eeuw, de Gouden Eeuw van Antwerpen, stond hier het stadspaleis van de bankiersfamilie Fugger. Van 1677 tot 1860 stond hier het klooster van de zusters norbertinessen.
De naam Guldenpoort verwijst naar de Gulden Brug, de brug over de Steenhouwersvest in het verlengde van de Drukkerijstraat naar de Vrijdagmarkt. Van deze brug werd gezegd dat de leuningen verguld waren. In navolging van de wederopstanding van de modebuurt is het daarom geschikt te verwijzen naar de Gouden Eeuw en de vernieuwde aantrekkingskracht van deze buurt waarin project Guldenpoort een bevoorrechte ligging geniet.
We begeven ons nu verder richting zuid en bemerken op het pleintje een figuurtje uit het folkloristische Sint-Andrieskwartier, nl.
Frans de Neus ![](https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-0/p206x206/1931282_1028679909772_221_n.jpg?oh=c9d28dfeb6296d9ad6fa85995b83b68a&oe=584FE189)
Frans was een grote kerel die bang was van werken. Frans was niet getrouwd en sliep steeds gekleed op wat zakkengoed. Hij dacht er niet aan de handen uit de mouwen te steken als hij nog enkele franken op zak had.
In de Spiegelpoort van de Nationalestraat bevond zich de stapelplaats van houthandelaar Blanckaert. De café's in de buurt hadden daarna aan hem een goede klant. Frans leed namelijk aan chronische dorst die hij probeerde te lessen met romers "Pinard", een soort rode wijn. Vaste klant was hij in het "Pinardkot" op de hoek van de Lange Vlierstraat en het pleintje aan de Nationalestraat.
Als Frans in het "Pinardkot" honger kreeg, kocht hij een pak fritten met pickels en een worst. Of hij haalde in de Steenbergstraat een "gardevil", een gerookte haring die hij met vel en graten naar binnen slokte. Natuurlijk werden fritten of "gardevil" flik doorgespoeld met enorme hoeveelheden "Pinard".
Ook hielpen de lossers en de laders van Blanckaert elkaar aan eten. Zo had Jef, de chauffeur, Frans de overschot van aardappelen met stoofkarbonaden aangeboden. Die had hongerige Frans gretig aangenomen. Hij at alles likkebaardend op zonder te merken dat Jef de aardappalen en de karbonaden had opgemaakt met stampte rode baksteen en roet van de kachel.
Eens wilde Frans de Neus een biefstuk braden. Terwijl deze op het gasvuur in de pan lag, was Frans in slaap gevallen. Plots werd hij wakker door een brandgeur. Hij probeerde het vuur te blussen en zocht naar een fles water, maar hij goot er per vergissing een fles petroleum over. Toen het brandje heviger begon te laaien wierp hij er zijn jas over om het te doven. Toen men Frans de Neus maanden later tegenkwam rook zijn jas nog naar verbrand goed. Hij blijft in de herinnering als één van de stevigste Pinard-drinker uit het Sint-Andrieskwartier.
In de Nationalestraat waren vroeger ook 2 cinema's gevestigd, nl. Ciné "Kinox" en "Peter Benoit", doch van deze zalen is op het huidig ogenblik niets meer te merken. Alleen op de plaats waar Ciné Kinox,gevestigd was verwijst nog een naam naar deze instelling, nl. Café Kinox.
We verlaten nu de Nationalestraat en begeven ons in de Geuzenstraat. We zien recht op het standbeeld "Schelde Vrij"
Dit indrukwekkend 20 meter hoog monument "Schelde Vrij" kwam tot stand ingevolge de afschaffing van de Scheldetol op 12 mei 1863. Het werd eerst onthuld op 14 augustus 1883, 20 jaar na de afschaffing van de Scheldetol. Helemaal bovenaan troont Neptunus met zijn drietand (de uitvinder van het "ferket", zeggen de Sinjoren wel eens oneerbiedig). De god van de zee werd gebeeldhouwd door Jaak De Braekeleer, die ook Mercurius voor zijn rekening nam. De derde figuur van de groep, de vrouw die Antwerpen voorstelt, is van Frans Joris. De leeuwen en de medaillons van Louis Dupuis. Verder staken Malvaux en Van Os ook nog een beitelend handje toe. Eeen voorbeeld van skulpturaal teamwork. Het ijzeren hek en de knappe lantaarns zijn van L. Suetendaal. (Bron : tekst van P. Schepens uit "Antwerpse Standbeelden"
Verder in de straat, nl. De Vrièrestraat bemerken we het Raamtheater waar een professioneel theatergezelschap optreedt.
Het beschikt in Antwerpen over 2 zalen "'t Klein en 't Zuid". Het begon allemaal met een groepje van enkele KNS-collega's die - uit onvrede met het KNS-beleid - nieuwe wegen wilde bewandelen. Een theater waar jonge acteurs samen met geroutineerde spelers zouden kunnen werken voor een breed publiek, maar in een kleinere ruimte. Het nieuwe theater moest "een raam voor nieuwe theaterideeën, worden, een Raamtheater.
We naderen nu terug de "leien", waar men rechts in de verte de vleugels van het Vlinderpaleis kan opmerken, plaats waar onze uitstap begon. Links hebben we nog een beter zicht op de vernieuwde leien.
Wanneer we de Brederodestraat inslaan, gaan we op weg naar ons eindpunt. En om deze eerste uitstap of wandeling af te sluiten, gaan wij de woorden van Bredero eens aanhalen : "het kan verkeren" .
Wij hopen dat U genoten heeft en verwachten jullie op onze tweede uitstap.
-o-o-o-O-o-o-o-
|