Zoeken in blog

Beoordeel dit blog
  Zeer goed
  Goed
  Voldoende
  Nog wat bijwerken
  Nog veel werk aan
 
Inhoud blog
  • CHARLESVILLE GEORG BUCHNER
  • Jacques Rom
  • Wie herinnerd zich nog de Molenvest Antwerpen Kiel voor de jaren '60 ?
    Over mijzelf
    Ik ben Daniel Rom, en gebruik soms ook wel de schuilnaam Boduogunat.
    Ik ben een man en woon in Galicia (Spanje) en mijn beroep is ex Manager Maritiem ( stouwerij expediteur shipping ).
    Ik ben geboren op 05/01/1949 en ben nu dus 75 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: sportvissen.
    zoek tevergeefs naar fotos over de Molenvest ( Antwerpen Kiel )
    Foto
    Foto
    Startpagina !
    CHARLESVILLE
    De Laatste Overblijvende Congoboot. Het Antwerps stadsbestuur doet niets om het passagierschip te redden
    Sta niet toe dat een paar zelfzuchtige mandatarissen ons patrimonium laat verloren gaan. Tegen de wil in van heel veel belangstellenden uit het maritieme , haven industrie en overszeese gebieden.
    31-01-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen. CHARLESVILLE GEORG BUCHNER
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

    De Charlesville is  twee maal gesaboteerd , eerst door de Antwerpse schepenen en het havenberijf om zijn terugkomst obstinaat te blokkeren , daarna technish laten zinken door Hollandse schurken die erna verdwenen zijn.

    HET KWALIJK OPZET
     

    CONGOBOOT CHARLESVILLE WERD  OPZETTELIJK GEZONKEN
    om verzekering op te lichten.
    Eerst moet zij  onherroepelijk naar de sloop, maar dat bleek bedrog want zij moest
    onderweg zinken. Hiervoor zorgden gewiekste Hollandse schurken .

    De laatst bestaande CMB mixed cargo-passenger vessel   werd in 1967 aan de DDR in
    Rostock verkocht als schoolschip en werd daarna herbouwd  als drijvende  jeugdherberg. De laatste jaren wilde Rostock het schip kwijt en Antwerpen , de thuishaven van het schip , wilde van deze als museumschip en maritiem erfgoed NIETS weten ! Vooral de opeen volgende haven schepenen blokkeerden de terugkomst door hun veto. Maar gaven daar weinig ruchtbaarheid aan.
    Op 28 mei 2013 werd ons mooi Belgisch  vlaggeschip wegsleept naar haar sterfplaats , een duistere sloopwerf in Klapeida ( Litouwen )
     Er werd weer met haar gesjacherd door allerhande tussenpersonen en brokers
     die op het oude passagierschip nog vlug wat goedkope winst willen maken.
    Triestig lot voor dit schip dat als bij wonder 65 jaar goed is kunnen bewaard blijven.
    De laatste Duitse attitude van de havenstad Rostock is hierin de doodsteek door  zeer
    achterbakse en slijmerige omzeilingen van de erfgoed bescherming uit zuiver winstbejag. Zij wilden het schip slechts afstaan aan de hoogst biedende.

    ZESTIG JAAR LANG WAREN DE CONGOBOTEN IN ANTWERPEN EEN BEGRIP ! Maar niet voor de huidige beleidvoerders die alleen oog hebben voor de
    havenexploitatie opbrengst en cultuur interpreteren met gay parades. Niet het minste respect voor Belgisch patrimonium en nationaal maritiem erfgoed. Shame on you !

    De grootste kansen werden destijds verspeelt aan de Belgische zijde voor het recuperatie project als bezoekschip en toeristische troef voor Antwerpen omdat het schip herhaaldelijk GRATIS werd aangeboden en hierop NOOIT door stad of havenbedrijf op gereageerd is. Uiteraard met kennis van zaken maar nu het onderwerp actueel is , wast ieder zijn handen in de onschuld. Wat we van vele politiekers gewoon zijn.
    Ook bij de Vlaamse regering is veel te laat gereageerd om de sloop te verhinderen.
    Het is pas na een verandering in de Antwerpse politiek dat is kunnen ingespeeld worden op een opening naar het project toe dat er vroeger nooit is geweest.
    Via de media kreeg het project meer aandacht en Watererfgoed Vlaanderen en VVIA
    hebben elk op hun manier bijgedragen dat het project bijna kon uitgevoerd worden en
    het passagier schip zou in juni 2013 naar Antwerpen gesleept worden. Maar dat was zonder het hebzuchtige graaien naar geld van een corrupte burgemeester en curator
    van Rostock gerekend. Einde van een droom voor zeer vele maritieme enthousiasten.
    De havenschepen kan nu uitgelaten een extra fles JW kraken omdat het schip naar de schroot gaat. Wij wensen voor hem zo vlug mogelijk hetzelfde lot !
    Er werd binnenskamer beslist met de havendirektie : dit schip mag Antwerpen NIET
    binnen !

    De cultuurschepen die slechts oog heeft voor gayparades heeft zich ook opgesteld ten voordele van de badboot die de Charlesville als concurrent niet in zijn omgeving dulde. Zijn voorstellen kamen dikwijls " verwarrend " ( ? ) over zoals leegstaande kerken beschikbaar te stellen als moskeeën  en het organiseren van de gay olympische spelen. Wat voor Antwerpen een andere aantrekkingskracht zou uitlokken als een maritiem museumschip , dat als " niet haalbaar " werd afgewimpeld.

    Vier pogingen om een passagierschip in Antwerpen te krijgen door overleden
    maritiem journalist Jacques Rom als museum schip en toeristische troef werden
    verijdeld , tegengewerkt of onuitvoerbaar gemaakt. ( zie bijlage )
    Arm Antwerpen ! Alleen winstbejag voor de haven bekomen op het zweet van hardwerkende dokwerkers en hun prestaties is van tel !
    Bouwen zoals het MAS brengt veel meer steekpenningen op. Voor het verbouwen van de Red Star Line , dat niet eens Belgisch is , wordt ook geld verkregen. Schande !
    De laatste echt Belgische Congoboot Charlesville verkreeg geen centiem.
    Met innige dank aan onze politiekers voor de ondergang van dit mooie schip.

    De roestbeelden over het schip in Rostock dat de VRT opzettelijk vertoonde rijst ook vragen op over hun onpartijdigheid.

    Sinds 1989 tot 2013 werden alle pogingen tot rapatriëring van de Georg Buchner ex Charlesville naar zijn thuishaven tegengewerkt of verhinderd. Kijk maar wat Antwerpen destijds met zijn zeilopleiding schip Mercator heeft gedaan !

    Daniel Rom  29 mei 2013

    Het schip zou toch niet afgebroken worden ?
    Er dook in het Antwerpse een Hollandse tussenpersoon op die heel sarcastisch verkondigde dat de Georg Buchner een andere bestemming als de schroot zou krijgen.
    En hij kon het weten ! Het schip werd opzettelijk tot zinken gebracht.
    Onze noorderburen hebben hun reputatie weer eer aangedaan !

    GEORG BUCHNER OPZETTELIJK GEZONKEN
    Tijdens de nacht van 30 mei werd het schip gezonken door scuttling ( sabordage )
    in zeer verdachte omstandigheden. De sleepboot dreef zijn vaart op van 4 naar 10 knopen. Begon in cirkels te draaien en schakelde zijn AIS peilsysteem uit. De dag nadien lag de Poolse sleepboot los terug in Gdansk. Onderzoek wordt afgewacht.
    Maar alles wijst uit dat men het schip opzettelijk tot zinken bracht om de verzekeringspremie op te strijken. Er komt mogelijk ook nog bergingskosten bij.
    Waarom werden alle waardevolle stukken voor de sleepreis uit het schip verwijderd ?
    De Hollandse sjacheraar/oplichter met postbus op de Seychellen is nu verdwenen.
    Tot ons genoegen zonder Rostock betaald te hebben. Goed zo , ook voor zijn verachterlijke burgemeester met nog een echte valse sovjet houding en schijnheilige truuken , die zelfs een Griekse reder niet waardig is.
    Het schip werd een zeemansgraf. Volgens een deskundige zou het heel kostelijk worden om het schip alsnog in zijn geheel te kunnen bergen. Want dan zouden er maar liefst 4 grote liftbokken nodig zijn. Wie gaat dat betalen ?
    Ons laatste Belgisch maritiem is reddeloos verloren. But who's care ?

    Het lijkt wel een Griekse tragedie , zoveel negatieve invloed dat er is geweest.
    Na de vaart op Congo , vaart op Cuba. Daarna omgebouwd als schoolschip,
    daarna omgebouwd als goedkoop hotelschip. Werd onderkomen en failliet verklaard. Na meerdere pogingen om het schip af te voeren naar zijn thuishaven
    wordt terecht opgegeven door Rostock. Het schip mag in Antwerpen de haven niet binnen. Er werd nooit een officieel dossier voor het project opgemaakt of ingediend. Na politieke verandering in 2013 komt er eindelijk een mogelijkheid
    tot rapatriëring. Maar het mag niets kosten en potentiele investeerders zijn er echt niet. Men tracht een gedeelte van de kosten op de overheid ( Vlaamse regering ) af te schuiven. Wat het recuperatie project terug vertraagd. Rostock wordt het afwachten voor het afgetakeld schip grondig beu en beslist het als schroot te verkopen. Een gehaaide burgemeester omzeild al de in extremis opgeworpen hindernissen en hollandse schrootopkopers zien hun winstbejag door asbest in het schip volledig onmogelijk gemaakt en beslissen de verzekering op te lichten door het schip opzettelijk te laten zinken. Het wrak moet opgeruimd worden en met kettingen in stukken gezaagd. Tragisch einde voor wat een uitzonderlijk toeristisch attraktiepool voor Antwerpen had kunnen worden.
    Zelden is voor deze tegenwerking van een project in  Antwerpen zoveel politieke samenhorigheid bijeen gebracht . Vergeet deze beslissingsnemers niet bij de volgende verkiezingen en stem ze weg !

    Voor de ex zeevarenden , erfgoed verenigingen en vrijwilligers oprechte innige dank voor hun toewijding in dit project.

    De laatste berichtgeving van Watererfgoed Vlaanderen als zou Duitland opdraaien voor de bergingskosten en het schip alsnog in zijn geheel te lichten en terug na vlotmaken naar Antwerpen te slepen lijkt erg utopisch. Om het wrak in zijn geheel op te lichten zijn 4 bokliften nodig. Wat de bergingskosten zou verviervoudigen. Waar gaat daar geld voor gevonden worden ? Men vond er al geen al het schip nog sleepbaar was.

    De beste kansen werden verspeeld in 1989. Daar mag de toenmalige havenschepen-advokaat delwaide fier over zijn ! Waarom werden de Antwerpenaren er destijds over deze beslissing niet ingelicht ?



    Kijk op VVIA - Kenniscentrum Industrieel en Technisch Erfgoed
    http://www.vvia.be/standpunten/charlesville/doorklikken.htm
    een volledige website met  historiek en actualisatie over de Charlesville

    Kijk ook op de website van WATERERFGOED VLAANDEREN
    voor de  uitbundige recuperatie acties voor de charlesville.
    kijk op " getijden " nieuwsbrieven voor archief Charlesville
    http://www.watererfgoed.be/nieuwsbrief.aspx

    Bijlagen:
    Uit archief van Jacques Rom over bezoek-museum schip voor Antwerpen..doc (25.5 KB)   
    http://fotoalbum.seniorennet.be/Daniel1949   

    31-01-2013 om 00:00 geschreven door Boduogunat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (21 Stemmen)
    Tags:http://fotoalbum.seniorennet.be/Daniel1949
    >> Reageer (0)
    18-12-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jacques Rom
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Jacques Rom - Antwerps Maritiem Journalist
    Geboren in 1920 , overleed op 28 mei 2009 in Antwerpen
    Studies : Grieks-Latijnse , economische & commerciële wetenschappen.
    Alhoewel perfect meertalig , schreef hij voornamelijk in de Franse taal.
    Hierbij verdedigde hij steeds de Antwerpse standpunten in het Brusselse en promote hij er de havenuitbreiding. Hij was een goede redenaar in de Vlaamse taal.
    Familie afiliaties
    - langs grootmoeder zijde , met schrijver Cyriel Buysse
    - zijn vader , René Rom , was de eerste procureur generaal in het onafhankelijke  Congo , die hiervoor als enige Belgische advokaat Patrice Lumumba had verdedigd.
    Loopbaan beschrijving
    Drie jaar direktie secretaris bij de C.M.B Compagnie Maritime Belge
    Zakenman : import & export trading , o.a. scheepsladingen vlees uit Argentinië
    Van 1951 t/m 1985 correspondent-redacteur voor Antwerpen bij de Brusselse krant
    " La Libre Belgique "
    Hierna als hoofdredacteur voor Vlaanderen en in het bijzonder voor het Maritieme.
    Tot 2008 maritiem journalist bij weekblad " La semaine d'Anvers "
    Van 1997 tot 2001 Cruise Advisor Havenbedrijf Stad Antwerpen
    Journalist periode
    - Verscheidene grote reportages over het Midden-Oosten , waar hij zich destijds al opstelde voor een onafhankelijke Palestijnse staat.
    - Ondekte een smokkel van strategisch materiaal in transit vanuit de Antwerpse haven naar de toenmalige USSR-Rusland.
    - Hij vergezelde Koning Boudewijn met zijn gevolg tijdens verscheidene bezoeken in het buitenland , waaronder Africa.
    - Ontmoetingen en interviews met staatshoofden. Ontbijt met President Soekarno , ontmoeting met Ben Gurion. Ontvangen door Koning Hussein van Jordanië , ontmoeting met President Mobutu. Hij werd ook privé ontvangen door de Paus Johannes Paulus II
    - Ontving talrijke ministers en eerste ministers tijdens ESPA voorzitterschap.
    Bijzonderheden tijdens maritieme journalist periode
    1976 - 1991 Voorzitter van de ESPA - Euopean Shipping Press Association.
    Uitreiken van van jaarlijkse " Maritime Award " aan verdienstigen uit het maritieme.
    1979 het organiseren van de "90 Flags Days " maritiem bal in de stadsfeestzaal.
    1980 het organiseren van de "100 Flags Days " met 26 ambassadeurs
    Een museum bezoekschip voor Antwerpen was de initiaftiefnemer om zulks een schip in Antwerpen te krijgen. o.a. de Congoboot Albertville in 1973 , de mailboat
    Princes Paola in 1988 en uiteindelijk de nog bestaande Charlesville in 1989 die tot
    heden geen steun verkreeg van het Havenbedrijf voor zijn terugkomst.
    1981 aankoop en restauratie van de Scheldebronnen in het Franse Gouy.
    1997 Cruiseterminal met speciale getijden gangway aan de Scheldekaaien.
    1997 Cruise Advisor voor Antwerpen. Hij ijverde ook om Antwerpen terug op de wereldkaart de zetten als aanloophaven voor de grote cruise schepen. Hij promoveerde
    onze haven tijdens de 34 cruise reizen aan boord en met de rederijen.
    Onderscheidingen
    1945 oorlogsmedaille met palmen en zwaarden
    1965 Ridder in de orde van Leopold II
    1982 Ridder in de Kroonorde
    1986 Chevalier dans l'Ordre des Palmes Academiques
    1991 Ridder in de Orde van Leopold
    1994 Erkentelijkheids medaille van de Haven van Antwerpen

    Voetnoot :  er zijn twee bijzondere feiten waarvan ik fier ben over mijn familie en
    voorouders Rom
    - dat mijn grootvader René Rom de enige advocaat was in de kolonie Belgisch Congo
      die  de vrijheids strijder en leider MNC Patrice Lumumba heeft verdedigt . Hierdoor
      bekwam hij de gramschap van alle kolonialen en de Belgische regering , vorst incluis

    - dat mijn vader Jacques Rom in de jaren '50 door Israël werd uitgewezen als " non
      grata " omdat hij tijdens zijn reportage reizen het toen reeds opnam voor het 
      Palestijnse volk , hun onderdrukking en de bevrijding van hun land.

    Cum laude.

    Bijlagen:
    1977 - JR en Prins Albert.jpg (90.1 KB)   
    Jacques Rom maritime reporter.jpg (313.1 KB)   
    JR en de Paus in 1981.jpg (1.4 MB)   
    JR in 1983 met minister De Croo en havenschepenen Huygebaert.jpg (908.2 KB)   
    JR met eerste minister Dehaene in 1990.jpg (334.4 KB)   
    JR met Koniging Fabiola op Persbond.jpg (542.6 KB)   
    JR met Koning Boudewijn 1979.jpg (364.1 KB)   
    JR met Prins Albert en Prés.Dir.Gen. CMB.jpg (432.5 KB)   
    JR met Tindemans ( EC ) 1996 op Assiport.jpg (889.9 KB)   
    JR was de oorsprong van de cruiseterminal.jpg (455 KB)   

    18-12-2012 om 00:00 geschreven door Boduogunat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (6 Stemmen)
    Tags:Maritiem Journalist Antwerpen - Voorzitter ESPA - Cruise Advisor Havenbedrijf
    >> Reageer (0)
    11-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie herinnerd zich nog de Molenvest Antwerpen Kiel voor de jaren '60 ?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Wie herinnerd zich nog de Molenvest op Antwerpen Kiel , van rond en voor de jaren ' 60 ?
    Die lag tussen het Zuidstation , de Boomse steenweg en het Militair arsenaal langs de Schelde.
    Er was proper water. Er werd gezwommen aan het strandje voor het zigeunerkamp.
    Men kwam er langs een zandweg na de bareel over de spoorweg aan de Boomse steenweg.
    De binnekant ( noorder ) was militair domein. Er was het arsenaal en " den tir " waar schietoefeningen konden gehoord worden. Er werd veel gevist op de Molenvest, er zat grote vis.
    Het was een woonzone ( houten huisjes ) en een recreatie zone voor diegene die weinig bemiddeld waren. Langs de Sint Bernardse poort kon men links naar de Bakkersvest . Rechts naar de Blindevest
    maar dat was verboden toegang , militair domein.
    Alles werd afgebroken , gedump , opgeruimd tussen 1962 en 1964 , om plaats te maken voor de Kennedy tunnel en de ring.
    Eigenaardig genoeg bestaan er weinig foto's over de Molenvest , Bakkersvest , Kielse vest.
    Wie heeft er nog foto's over ? Contacteer me a.u.b. !
    Email : dr.tradirom@telefonica.net
    Verder wens ik U nog een prettige dag.

    Bijlagen:
    Luchtfoto Molenvest met namen.jpg (1.7 MB)   

    11-02-2010 om 00:00 geschreven door Boduogunat  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (18 Stemmen)
    >> Reageer (2)


    Archief per week
  • 28/01-03/02 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 08/02-14/02 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !


    Blog tegen de regels? Meld het ons!
    Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!