De choreograaf Merce Cunninghamxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Aanstichter van het danspostmodernisme
De Amerikaanse choreograaf Merce
Cunningham was een van de belangrijkste vernieuwers van de twintigste-eeuwse
dans. Hij richtte de Merce Cunningham Dance Company op en heeft meer dan 200
choreografieën op zijn naam staan.
Cunningham is naast Martha Graham en
George Balanchine een van de belangrijkste vernieuwers van de twintigste-eeuwse
dans. Cunningham werd geboren in Washington in 1919. Hij studeerde dans aan de
Cornish School in Seattle. Vanaf 1939 tot 1945 danste hij solo in het
dansgezelschap van Martha Graham.
Van verhalend naar visionair
Zijn eerste choreografie werd in
1944 in New York met John Cage als pianist uitgevoerd. In het begin waren zijn
choreografieën nog verhalend en bedacht op bestaande muziek. Maar al snel liet
hij verhaallijn en logische opbouw los. Hij liet zijn dansers geen verhaal
vertellen op muziek met een bijpassend decor, maar liet de choreografie zelf
het verhaal vertellen. Dansers hoefden voor Cunningham dus niets uit te beelden;
ze hoefden alleen te laten zien welke mogelijkheden het menselijk lichaam
heeft. Dat was de kern van zijn visie op dans. Hij vond dat alle soorten
bewegingen in elke gewenste combinatie konden worden gebruikt en geordend, dat
elke ruimte als dansruimte kon worden gebuikt, en iedere danser als solist kon
optreden. Dans ging volgens Cunningham op de eerste plaats over het menselijk
lichaam en zijn bewegingen.
Choreografie gebaseerd op toeval
In de jaren 50 kwam het abstract
expressionisme in de beeldende kunst op en ook in de muziek werden nieuwe wegen
ingeslagen. Cunningham vertaalde deze nieuwe ideeën naar de dans. Hij ging op
toeval gebaseerde methodes gebruiken bij het bedenken van zijn dansstukken.
Bijvoorbeeld door het gooien van dobbelstenen konden de delen van een
choreografie, de volgorde in een programma of zelfs de passen worden bepaald.
Ook gebruikte hij de I Tjing, het Chinese boek der veranderingen voor de
compositie van zijn dansstukken. Hij bevrijdde op deze manier de choreografie van
de keuzes van de maker en liet hij onverwachte combinaties toe.
Dans, muziek en decor
Heel vernieuwend was ook de methode
van Cunningham en de componist/pianist Cage om geheel los van elkaar tot een
choreografie en muziekcompositie te komen. Dans en muziek werden totaal
losgekoppeld, om tijdens de première per toeval alsnog samen te komen.
Hetzelfde gold voor de decors. De kunstenaar Rauschenberg ontwierp jaren lang
de decors voor Cunninghams producties. De dans werd naast muziek en vormgeving
dus een zelfstandig, op zichzelf staand deel van de voorstelling.
Merce
Cunningham Dance Company
Cunningham
richtte in 1953 het Merce Cunningham Dance Company op. In het begin had het dansgezelschap
soms maar 1 of 2 optredens per jaar. Cunninghams nieuwe weg sloeg niet meteen
aan. Met name ook omdat Cunningham gebruik maakte van avant-gardistische muziek
van John Cage, David Tudor en Morton Feldman. In Londen werd Cunninghams
originele talent in 1964 herkend, waarna de choreograaf en zijn dansgezelschap
een begrip in de internationale danswereld werden.
Postmodernisme
Cunninghams opvattingen kregen na
1964 meer invloed in de danswereld. En zo werd de postmoderne dansstijl
geboren. De postmoderne dans is de nieuwe dans die ontstaan is na de moderne
dans. Merce Cunningham is de aanstichter van het danspostmodernisme. Bij het
postmodernisme kon elke beweging als dans worden gezien; ook ieder mens zou
danser kunnen zijn want danstechniek werd niet meer als noodzakelijk gezien.
Inspiratiebronnen
Cunningham bleef zijn dansen
ontwikkelen en bleef werken aan de ontwikkeling van een bewegingsstijl vol
plotse wendingen, kleine sprongetjes, torso tilts en ruimtelijke patronen. De
energie van dansers die doelgericht hun weg over het toneel aflegden, was
volgens de choreograaf geïnspireerd op het gekrioel in de straten van New York.
Ook de natuur inspireerde hem, wat te zien is in bijvoorbeeld de productie
Beach Birds (1991). Zijn choreografieën werden uitgevoerd door belangrijke
balletgroepen zoals onder andere het Ballet van de Parijse Opera, het New York
City Ballet en het American Ballet Theater. Zijn laatste dans optredens stammen
uit 1999, hij was toen al 80 jaar oud. Merce Cunningham overleed in 2009. Zijn
dance company bestaat nog steeds.