Geen
spelletje meer
Games zijn booming business
Computerspellen zijn soms geen spelletje meer. Producenten investeren
miljoenen in de ontwikkeling van nieuwe kassakrakers en de opbrengsten
overstijgen die van Hollywood.
Maar ook inhoudelijk is er veel veranderd sinds de dagen van Pong. Een
groeiende groep van ontwerpers en kunstenaars gebruikt de taal van het
computerspel om maatschappelijke fenomenen te becommentariëren en hun
alternatieve games worden veelal gratis via internet verspreid.
Amerikaanse leger
Tegelijkertijd gebruiken steeds meer grote organisaties en instellingen
het medium voor propaganda en verkoopdoeleinden. Zo stak het Amerikaanse leger
miljoenen dollars in de ontwikkeling van Americas Army, een geavanceerd spel
dat gratis gedownload kan worden en dat als uiteindelijk doel heeft jongeren
voor het leger te werven.
Propaganda
Ook in Libanon heeft de Hezbollah het computerspel ontdekt als
propagandistisch wapen in de strijd tegen Israël. Jonge mensen worden zo
spelenderwijs vertrouwd gemaakt met een wereld waarin de polariteit goed en
fout huiveringwekkend vanzelfsprekend met geweld wordt benaderd.
|