Nieuwe mode
Hoe kun je een mode-product goed in de markt zetten?
Mode is overal om ons heen. Iedereen draagt kleding en iedereen heeft wel een idee wat mooi is en wat niet.
De meeste mensen laten zich onbewust beïnvloeden door wat in de winkels ligt en volgen de mode. Toch ontstaat mode niet toevallig. Trendwatchers ‘voorspellen’ elk jaar welke kleuren en vormen populair zullen worden. Veel modemerken nemen dit als richtlijn bij het ontwerpen van hun nieuwe kledinglijn. Consumenten volgen dus de massa. Modeontwerpers daarentegen zijn in staat om nieuwe dingen te bedenken, om te bedenken wat mensen mooi gaan vinden in de toekomst. Dit kan een innovatie van een bestaand kledingstuk zijn, maar ook een heel nieuw product. Bereik je markt Na het bedenken en uitwerken van een nieuw merk is het werk nog maar net begonnen. Het product moet de markt bereiken. Kleine opkomende bedrijfjes moeten het daarbij vaak hebben van mond-tot-mond reclame en het creëren van een hype. Wie zijn producten uitdeelt aan de juiste personen kan vraag creëren. Een andere manier om een nieuw merk op de kaart te zetten is om aansluiting te zoeken bij bestaande winkels. Daarbij is het belangrijk dat je een winkel kiest die bij het product past, maar waarin je merk wel opvalt. Het internet wordt door steeds meer nieuwe bedrijven gebruikt om de markt te bereiken. Een website is betaalbaar, 24 uur per dag open, en je kunt er veel mensen mee bereiken.
Gat in de markt Naast het creëren van een afzetmarkt is het belangrijk te bedenken welke doelgroep je wilt aanspreken met een merk of product. Sinds de jaren 60 van de vorige eeuw is er een breed scala aan subculturen ontstaan. Niet alleen zijn er vele jeugdculturen, met eigen bijbehorende mode, maar ook volwassenen gebruiken kleding om uit te drukken wie zij (willen) zijn en bij welke groep ze zich prettig voelen. Een succesvolle modeontwerper weet dit te gebruiken. In de mode-industrie gaat heel veel geld om en veel bedrijven houden zich bezig met mode. Toch zijn er nog steeds hiaten in de markt. Zwangere vrouwen, hippe senioren en allochtone vrouwen. Zij kunnen in de reguliere winkels lang niet altijd vinden wat past bij hun stijl en behoefte. Het wachten is op de modeontwerper die voor hen met een mooi nieuw product komt.
.
|