Het leven van de schoolgaande jeugd in de jaren ' 50 (6)
Ik zei al dat ons geheugen flink geoefend werd op die school, hier nog een voorbeeld. Als de toetsen naderden, werd meestal van de lesuren handwerk gebruik gemaakt on de tafels van vermenigvuldiging nog eens extra te oefenen. Dat ging dan klassikaal op een halfzangerig toontje zo van : 1x1=1, 2x1=2, 3x1=3 ..
Meestal lagen de decibels hoog tot en met de tafel van 5. Daarna haakten velen af en waren er enkel nog de moedigendie volhielden. Aardrijkskunde werd er ook op die manier ingedramd. We kenden de loop van alle Belgische rivieren zonder fouten. Hoe ging het ook weer? De Schelde ontspringt in Frankrijk , komt in België en bespoelt Antoing, Doornik, Oudenaarde, Gent ..enz
Eigen aan mijn school was vooral het jaarlijkse schoolfeest waar elke klas optrad met ofwel een toneeltje, dans, liedje of versje. Al heel vroeg werd ik op de Bühne gezet. Toen bleek dat ik nogal wat kon zingen, werd ik samen met een klasgenootje in het tweede leerjaar klaargestoomd om op het feest een liedje te zingen. Het ging over de tweeling Marietje en Sofietje Eens kijken of het nog lukt!
Marietje en Sofietje, twee zustertjes tegaar
En waar men ziet Marietje is ook Sofietje daar. En waar men ook Sofietje ziet, Marietje is zoverre niet. Gelijk waar men ons samen zag, we schieten in een lach!
Marie hahahahahaa
Sofie hahahaha
Der is op aarde niets gewis dat zo plezierig is.
Des avonds in de keuken daar maken wij veel pret. Maar moeder zegt nu bidden en samen dan naar bed. Doch voor we s avonds slapen gaan dan blijven we wat op t trapje staan. Want bij het einde van de dag we schieten in de lach!
Marie hahahahaaa
Sofie hahaha
Der is op aarde niets gewis wat zo plezierig is.
Het applaus dat volgde na ons optreden en het bis geroep, begrepen we niet zo goed, tot grote hilariteit van de toeschouwers. We bleven maar buigen! Maar het smaakte naar meer! Toen ik in de volgende jaren ook nog mocht optreden met Boerke Naas en met De Wilgen ,was ik er zonder schroom klaar voor!
Maar ook het klassikaal optreden werd gestimuleerd. ( wordt vervolgd)