We zijn er met heel veel moed aan begonnen. CO7 helpt ons.
Een boeiende onderrneming.
De katehdraal van de westhoek heeft voor de aandachtige bezoekers niet zoveel geheimen. Wie er de tijd voor neemt de kan zich helemaal indolmpelen in de contrareformatie.
De canon van de contrareformatie
Graag willen we jullie laten meedeenken en mee ervaren hoe sprekend de brandramen de weergalm zijn van de ingebakken contrareformatorische katholieke geest waarin de beelden de predicatie waren van de herders van de parochie die in hun hierarchische rol de Vaticaanse concilies parafraseerden.
We laten de volledige teksten uploaden hieronder. Lees
Ja en verheugd kregen we van de achterban enkele vragen binnen
het doet ons herleven
De werden gevraagd wat die rode kaarten beyekenden die ze op zolder vonden met de bekende stempeltjes van het Heilig Hart.
Inderdaad we kunnen ons inbeelden dat jongeren er achter willen komen wat en wanneer deze verzamelobjecten werden uitgedeeld?
We konden dan verwijzen naar de Heilig Hartbonden, de praktijk van de eerste vrijdag, Margaretha Maria Alacoque... Maar ook naar de eerstee abdis van de Benedictinessen in Poperinge en de hartenuitwisseling. De primeur in de spiritualiteit van het Heilig Hart.
Het viel ons op hoe veel Apollonia vereerd is in onze streek. De plaatselijke locaties in onze Poperingse omgeving zijn legio. Maar dat is niet bij ons alleen.
Als patrones tegen de tandpijn en hoofdpijn is het niet vreemd. Iedereen zit wel eens met tandpijn.
Haar levensschets in de Legenede der heylighen is bijzonder kort. Ze werd de kaakbeenderen ingeslagen en sprong in het vuur van d ebrandstapel om geloofsafval te ontlopen...
Ook het kloosterr van de zusters Benedictinessen in Poperinge had een relikwie van haar.
We zetten ons in voor de beviliging en tegen de teloorgang van sporen van de religieuze bekommenis van onze vooouders. We distantieëren ons van de eerder magische hulpeloosheid van door angst en misplaatste en onechte godsvucht. Het heeft inderdaad bestaan en historriciteit wil de feiten niet ontkennen.
Door onnodig schuldgevoel of gebrek aan authentieke gelovigheid namen sommigen hun toevlucht tot restanten van laat middeleeuws of hyper tridentijnse reliekenverering.
We begijpen de spot van de thales - het gaat inderdaad niet op pluimen te vereren van de Heilige Geest of haar van Maria. De Heilige Jozef heeft geleefd maar of er nu nog stukken van zijn kap zijn overgeleverd daar zijn we niet mee bezig. De lijkwade van Turijn, het doek van Veronica...of relieken die verwijzen naar de "heilige" Anna, grootmoer van Jezus Christus. Daar heeft inventariseren en bewaren van menselijke culturele gebruiken geen nood aan om uitspraak over te doen en laten dit aan de doctores die de apocriefen bestuderen.
Tcoh zijn we met de inventarisatie begonnen van de relikwieën van de Benedictinessen te Poperinge. We hebben een twee honderdtal erfgoedstukken gedecodeerd.
Op het hoogtepunt van de jacht op nep informatie en desinformatie zijn we inderdaad bewust en belust geworden op ware profeten. We zijn allerwegen gelokt om DE niet geklleurde, onafhankelijke of burgerplatform informatie te minstens te lezen.
Bewuste zoekers ontwijken de platte en ongekruide social media.
Terwijl de media de Engelse tablets evenaren, de kranten en het nieuws gewoonweg allemaal hetzelfde promoten zijn de meest bewuste mensen achterdochtig omtrent de nieuwsgaring.
Het lijkt wel of we allemaal zo verlicht zijn geworden dat we geen vaste waarden nodig hebben. Dogmata, wetenschappelijk vaststaande gegevens. Je weet wel ze kunnen allemaal besmet zijn met vooroordelen. Hebben ze de virusepidemie niet handig gebruikt?
Waren ze niet gemakkelijker in de tijd van de verboden boeken?
Omwille van problemen met mijn zicht en een vervelende crash in mijn opslag is het er niet vroeger van gekomen om een nieuw bericht te plaatsen.
Er is nochtans NIEUWS.
De aanvraag is bij het schepencollege ingediend om onze verzameling iconografisch materiaal breder open te stellen dan dat het nu is. Het zat er goed anders zou het al verdwenen zijn
Onze meer dan dertig duizend kerkboekprentjes komen toegankelijk - als alles verder gunstig verloopt - in de kloostergangen van de zusters Benedictinessen te Poperinge.
We zijn eindelijk gestart. Met een harde kern vrijwilligers onder de supervisie van CO7 en de kerkfabriek van Sinte Bertens inventariseren we het religieus erfgoed van ‘t Vogeltje.
In de sfeer van de verdoken schuur, het loeien van de wind en het rammelen van glas en platen, sanitair-loos, de tempus historiae non fugit. Anachronisch de tijd van de beëedigde priesters in het geheugen conserveren we het erfgoed van Bruno Van Merris en nazaten…
Enkele soldaten van het onbetaalbare vrijwilligers leger van Sofie togen sporadisch naar de kapel. De gasflessen uit de tijd van het concilie verwarmen de vingers. Behulpzame vingers hebben het nu nog nodig om deskundig met naald en draad de identificatie van corporale en kelkdoekje zonder koude vingers te vereeuwigen… Bursa en passiekruis wachten.
Ondertussen psalmodieren de vurigen jeremiaden. In de Poperingse dekenij en satellieten, gehucht en dorpskerken, kloosters, Grauwe en andere conventen, ligt nog bergen religieus erfgoed. De onverdroten, onversaagden en pseudo rederijkers kannedrinkers vrezen dat zolderverzamelaars en wie weet… oligarchen al wat de geuzen zouden hebben gespaard door de kerkelijken zouden kunnen doen terugkopen… Tempus fugit, de geschiedenis herhaalt zich soms.
Vandaar de oproep wie zich geroepen voelt de heemkunde en erfgoed te inventariseren welkom. Met de goedwilligen help je hopelijk om de inventaris op te maken voor het moment – wishfull – dat er toch minstens een bewaarcontainer komt.
We hebben een heel praktisch ingestelde maatschappij. We zijn trots op onze vaardigheid om te spelen met apparaatjes, om arbeidsbesparende instrumenten te produceren, fascinerende speeltjes, die snorren, draaien en entertainen. Een reeks aan belangrijke uitvindingen – van de elektrische lamp tot de elektronische agenda, typeren allemaal deze Amerikaanse verrukking over technologie en efficiëntie.
Deze instelling heeft ons leven zo getekend dat als iets niet meer practisch nut levert dat we het dan weggooien, op de container, als afval, stof van onzee voeten...
Je herinnert het je misschien ook nog wie het kon blijven houden die mocht misschien met Pasen gaan eten bij Mr. Pastoor of moeder Overste. De As zal binnenkort nog terug in beeld zijn. Als dorpen en steden gebrandschat werden dan was het enkel de as die over was. Stof schudt je van je voeten...
Ja van oud is de term in "zak en as" = boete doen. Boeten is herstellen en terug naar het originele, het autentieke via herstel. De oude liturgische formule was "Gedenk O mens, dat je van stof en as bent." In "zak" (de minst hoogmoedige textiel) en "as" (uiteindelijk restant en in bijbel termen Genesis 3;19 stof) besef je wat je (maar) bent.
Ieder eerlijk mens weet hoe kwetsbaar we zijn en is er iets authentieker dan dat van jezelf te weten;
Mea culpa.
t' is asdag.
We zijn gelukkig van deze vormgeving wat afgeweken... maar afstand nemen van tot op de as vernietigen dat kan de bedoeling niet zijn van ons geschapen zijn. We zouden best op onze stappen terug keren en leven gunnen liefst zo gezond en lang mogelijk aan elkaar...terugkeren naar het moment waarop we uit stof zijn geschapen en toegeven dat we niets meer zijn dan stof en as.
Misschien is het niet onmiddellijk het meest trendy, het meest sprankelend idee ...
Al vaker zagen we de wenkbrauwen fronsen "Onzen Heertje"... een aftands woordgebruik.
Vast overtuigd bleven we de vlag ontplooien. Telkens met in onze backstage het bewustzijn dat we hiermee de heemkunde dienden en terug koppelden naar onze voorouders die de term bijzonder goed kenden en met eerbied en vertrouwen hun kroost en de toekomqt toe vertrouwden aan "Onzen Heere".
We zijn er ons van bewust dat de huidige post post moderniteit zeker niet meer ervan uitgaat dat men voor zijn overtuiging mag uitkomen.. Het zou ons kunnen zover verdwazen dat de Kerk van het Vliegend Spaghettimonsters hun kinderen mogen naar school sturen met een spagethettikom op hun hoofd.
Precies om die verdwazing tegen te gaan. Herorënteren we.
Het aan de kant zetten van de betekenis van ons erfgoed i.c. ons relgieus erfgoed is helemaal het tegenovergestelde van onze bekommernis. Waar het bij ons om te doen is. Behoed ons voor de ridiculisering en de caricaturisering van religieuse erfgoedelementen. De achtergrond van het gebruik van het beeld van de Spaghettimonsters door B. D. tegen M. V. refereerde naar de Noodly One, een ongelukkige omschrijving van het Godsbeeld dat hij "zomaar" met het Bijbels Godsbeeld vergeleek.
We zouden aan dezelfde onzorgvuldigheid schatplichtig zijn als we niet ernstiger met ons erfgoed omgaan.
We zijn telkens op onze tenen getrapt als gesprekspartners meewarig bekennen dat de kerk ons al altijd van alles heeft "wijs gemaakt".
Ons ultiema antwoord is. Zoals wij de kerk niet zijn, zo hoop ik dat je wel "wijs" bent en "wijs" wil zijn. En dat kun je door uit te zoeken, te leren, niet als enige die denkt dat je de wijsheid in pacht hebt... Ook wij hebben dat niet.
Daarom bedachten we de initiatie van het leerhuis. De school (Hebreeuwse betekenis), het samen leren, in voortschreidende kennis (bij benadering wat we bedoelen) dieper begrijpen wat de boodschap van De Eeuwige, The Only One (?), de Ene... voor ons is....
Daarom is er iedere derde donderdag bij ons in Poperinge, Veurnestraat 15 om kwart voor zes tot kwart voor zeven Bijbels leerhuis
Lichtemesse heeft nogal wat historische connecties. Vanuit de katolieke traditie is het verbonden met Maria en kaarsen. Vanuit de Europese wortels zou het met de Heilige Brigida te maken hebben. Zij had haar naamdag op op 1 februari valt. Vaak wordt haar verering verbonden met de voorchristelijke Ierse godin Brigit en de viering van het Keltische lichtfeest Imbolc. Zo wil men het midden zien tussen de zonewende en het lentepunt. Tegenwoordig is men niet zo zeker meer in de al te gemakkelijke combinaties van verkristelijking van oude Keltische of andere cultische gegevens. Nog vrijblijvender is de duiding dat pannekoeken bakken op lichtemesse zou voortkomen uit de verering van de zon...
De Bijbelse sporen die de opdracht van Jezus in de tempel waar Simeon Hem het licht voor de wereld noemt is duidelijk. Zoals alle Joodse kinderen wordt hij door Zijn Joodse ouders als "eerst geborene" vrijgekocht vrijgekocht. Binnen de kerkelijke ritus worden kaarsen de uitnodiging voor een processie voor de intocht van de Heer, als het licht.
We waren onder andereals de kippen erbij om deiconische afbeelding van Onze Lieve Vrouw van gedurige bijstand op een van de kazuifels te vinden. M monogram en typische "icoon" met de twee engeltjes die de arma christi dragen. Maria en Jezus die als verschieten en Jezus die zijn sandaaltjes voelt afglijden...
En op de voorzijde de tuilen met gouden bloemen. De Franse lelei wijst naar haar koningin zijn... Zijn de drievoudige tuilen - de eer voor de koningin der engelen, der apostelen en der martelaren? Is de Franse lelie een verwijzing naar Koningin van Frankrijk (de OLV van Pontmain 1871?) Dat zou wat vergaande zijn. Maria is ook nog Koningin van de vrede (Medjugorje), Koningin van de hemel, van de aarde envan de paternoster of rozenkrans.
De sage met het beeldje dat de protestanten niet konden neerhalen was altijd een succesnummer voor de verteller en de entertainment-gidsen. Tot het naar beneden is gehaald en de Ieperse beelden verkoper die er zijn naam op zette de wijze heren tot de orde riep.
Is het nu een uitgemaakte zaak. Is dat wel Catharina van Alexandrië. Onze referentie: de acta sanctorum geeft een tegenindicatie. We betwijfelen niet dat er een Catharinakapel is geweest in Poperinge, maar dat is nu zeker geen beeld die rechtstreeks van daar is verhuisd niet als zovele ontstaans geschiedenissen of door mensen handen verplaatst.
Is het Onze Lieve vrouw met de stadssluetel (van de koffer met de stadsdocumenten?) Zo'n verhalen bestaan maar zijn nog nooit in Poperinge gerapporteerd, tenzij als alternatief verhaal voor de verteller...
Een ander beeld dat we kregen ter bevraging is gemakkelijker - de tekst het beeld siert is oud-Nederlands... Het is weliicht een beeld van een van de negentien martelaren van Gorcum. De ciborie en het presterkleed zijn zeker bij de attributen bekend. De slogan hebben we niet teruggevonden tot op hedend dat zou de complete vestiging zijn.
We staan erop dat alle bedreigd religieus erfgoed wordt beschermed en beveiligd wordt bewaard voor het nageslacht. En .. we zijn het aan onszelf verplicht dit niet alleen met de mond te belijden.
Dan moet je wel je handen uit de mouwen steken...
We zijn geen goochelaars die zomaar uit de mouwen kunnen toveren. We hebben ook altijd onze ergernis geëtaleerd tegen kamerstrategen en woorddgladiatoren die voor de energietraditie zijn maar geen windmolen in de eigen buurt willen.
Het gaat om geen windmolens, het gaat om religieus erfgoed. En daar is niet weinig dergelijk erfgoed in de buuut bedreigd. Onze kerken zonder de geregelde bediening, kloosters en kapellen, .....
CO7 is er al geruime tijd mee bezig - het oude bisdom Ieper slorpt de werkkracht op, Poperinge staat nog altijd virtueel een beetje onder de middeleeuwse grafelijke tweederangs waardering. De dijkgraaf is pas heengegaan... In de weezerij zal dit religieus erfgoed wellicht nooit ter harte worden genomen... We hebben het alvast aangebracht.
Voor wat er in laatste instantie naar de dekenij van Poperinge ging hebben we wel het aanbod gekregen om te helpen inventariserren. Vandaar de handen uit mouwen!
We organiseren een infomoment op donderdag 21 oktober van 18:00 tot ongeveer 20:30 uur in de kapel ’t Vogeltje in Poperinge (Loviestraat 18).
Corona is voor ons geen groot probleem. We waren al in quarantaine.
Onze werkzaamheden , vooral de de typisch materiele bekommernissen, zijn door de herbestemming flink gedaald.Dat deed ons terugbuigen op een intense digitalisering.
Twintig jaar terugblikken op een rijkdom aan kennis.
Het komt erop aan de zeoker te motiveren en heen te wijzen naar onze opgestapelde "wijsheid". We zijn zoekend
Er is een website met tientallen kwartaalsschriften. Misschien boeit je daar iets.
We hebbn een databank met medailles, prentjes en digitale beelden van materieel religieus erfgoed.
Heb je en vraag contacteer ons: facebook devotionalia, facebook bible questions..
Al deze tentakels willen we professioneler uitbouwen... Help
en vooral heb je vragen we doen er samen iets aan - samen kan je veel meer.
Omdat we nogal wat succes hebben geboekt op facebook in devotionalia willen we ookonze bezoekers op de blog helpen meedelen van de opmerkelijke verzameling die we bijeenbrachten van prentjes getekend door Jos SPEYBROUCK.
Jozef (Jos) Speybrouck (Kortrijk, 10 januari 1891 - Kortrijk, 23 augustus 1956) was een Belgisch kunstenaar, schilder, graficus, tekenaar en illustrator.
2021 wordt voor de kwartaalschriften een formidabele oogst.
De Benedictinessen gaan de geschiedenis in. De laatste moeder overste is hemelwaarts. Een rijke geschiedenis is afgerond. We hadden het geluk heel wat documentatie te verzamelen.
De Suzannieten zijn tot op heden nog niet bekend tenzij een oude notitie van deken Gheldof. We vullen aan en einde 2021 komen we met een studie rond Bijgeloof. Quid?
De laatste tijd wat aan het commentarieëren en beschrijven van de plechtige communieprentjes. Er is in de loop der jaren al heel wat verandering van decorum.
De eeuwwisseling 1900-2000 verspreidde heel wat onveteerbaar geestelijk voedsel voor de communican. De onvergetelijke mooie dag zal bij de meeste bijgebleven zijn ub het kroontje en de strik. Waarom? Het mooie zieltje dat met kaars en misboek naast de bidstoel moest staan om naar de jaren '20-'30 toe ook al een bedje kon lezen op zijn prentje voor de lieve ouders.
De theologie werd in Latijnse woorden opgelepeld en alleen door de humaniorastudenten vertaalbaar verwerkt.
Met de art deco werd de kunstzin wat opgetrokken. Saint Silpice voorbij werden kortere tekstjes geschreven en na het Concilie werd de symboliek van brood en druiven hoofdbestanddeel. Met de foto's werden meer beelden van de natuur en de onmiddellijke omgeving teken van het impact van de secularistie. Een klleine studie hiervan is bij ons bestelbaar.
Collega Jean Pierre van het museum in Noord Frankrijk stuurde ons een vraag.
Hij was van een ebzoker gebraagd welke congregatie dit bidsnoer waarvan hij de detaiul opstuurde zou kunnen gedragen hebben.
Een vraag waar we alleen met gissingen konden op antwoorden.
Het sluitstuk verwees naar een penning die we ook in onze verzamling hadden nl. van archiconfrerie van de Heilige Familie Jezus, Maria, Jozef.
Bij de illustratie lezen we Associalion de la Sainte Famille Jésus, Marie, Joseph.
In die buurt moet het zijn. Is dat de orde van de redemptoristen die ervoor bekend waren het model van de Heilige Familie te verbinden methet bidsnoer in hun predikatie. De bedenking is op de rand te algemeen om zeker te zijn.. De broeders en pater maristen wijzen eveneens in die richting. Ook bij de Nederlandse orde van de paters van Steyl merkten we sporen. De archiconfrerie van de H. Failie werd oospronkelijk gesticht in Luik en dan door Rome overgenomen.
De vele details geven iets weer van de mogelijke bindingen maar uitsluitel kunnen we niet geven.
We zoeken geïnteresseerden om te bouwen aan een groep die op alle manieren kan meewerken om de oecumene en de bijbel vooruit te helpen. We breken uit!
Dat is in onze branche soms heel eng, soms nogal belerend en precies of we verkapte kruistocht zouden willen, terug naar de traditionele devotie,...Juist dit willen we doorbreken..
Dat was in zijn tijd doenbaar, maar we kennen er te goed de overgebleven kwetsuren van. We kunnen deze methodieken best even on holt zetten. Pinksteren laten passeren om NIEUW te worden..
Weet jij een project waar we de schouders kunnen onder zetten om de vrede, de opwekking, de bevrijding van PASEN door alle christenen te doen herleven, zodat we elkaar erkennen en herkennen: zie hoe ze elkaar liefhebben, die mensen van de De Weg, de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Té algemeen? Inderdaad.
Als jee goed idee hebt neem contact dan gaan we erop af.
We hadden het indertijd over de communisten waar de mensen de religieuze diensten niet konden volgen. We vonden dat erbarmelijk. Terwijl we het aan het typen zijn en onze woorden aan het zoeken werd het nog duidelijker. We zijn niet geconfronteerd met communisten en toch geen paasdiensten life te volgen...
Smeken om erbarmen is ook al weer zo'n wereldwreemd element. Times they are changing.
En of? Witte donderdag een even zo vreemde omstandigheid. Het fameuse witte feest in de Goede Week.
Inderdaad omwille van het eucharistisch element en de viering van Jezus die de voeten van de apostelen was. En Petrus die roept zomaar als U dat wil, Heer. Met de inhoud van de psalm was me witter dan sneeuw..... Dat is nogal een start van de driedaagse... met het wit van het feest, maar ook met de onkreukbaar witte openbaarheid van iemand zal me verraden.
Inderdaad erbarming hebben we nodig want zo untouchabel, zo onkreukbaar, zijn we niet.
We krijgen af en toe nog voorwerpen aangeboden voor onze herbestemde verzameling devotionalia. Het stemt ons iedere keer weer weemoedig dat we mensen moeten ontmoedigen. Ons premuseum is noodgedwongen opgedoekt.
We vergeten uiteraard De Pelgrim niet. Jan, de verlossende hand, stouwt nog altijd verder zijn kapel vol in Scherpenheuvel en het http://www.museumvoorvolksdevotie.be/ in Kersbeek Miskom doet met veel goesting verder. Ze hielpen ons uit de nood.
Met dubbels zijn die mensen ook niet super gelukkig. Vandaar even een ander manoeuver.
We hebben een mis- en verspersboek van 1935 in de de aanbieding. Indien er iemand interesse heeft dan weten we waar je kunt aanbellen. Even mailing.... zolang de voorraad strekt (2 ex.). Enkel voor persoonlijk geïnteresseerden, we beloofde het niet aan verkopers te beschikken.
Afb. een paar van onze mooiste uitgeleverde stukken. Reeds in veilige handen: Het luciferdoosjes-kruis en de pre-kruisdood-clip kader.
't Is zover, morgen "vette dinsdag". Onze voorouders koppelden het begin van de vasten aan een aswoensdagviering. . In de kerkelijke context kreeg men vanuit de Bijbelse symboliek een askruisje. In zak en as was de vastenterminologie, het tenue van de boete en vasten.
Zak en as was rouw- en bekeringskostuum. As en stof waren vanuit de oude culturen reststoffen (niet helemaal nutteloos, cf. ook genoteerd bij erfenissen enz.) De offers werden verbrand tot er maar dat meer overbleef. De onderdanigheid aan Schepper, Bevrijder en Ultieme Baas resulteerden in opbranden. Niet de huidige burn out, maar toewijding, ervoor gaan, leven en nieuw leven 'boeten, herstellen'.. We hebben daar spijtig genoeg teveel de detail-ideeën rond "het versterven van het vlees" en het "kastijden van het lichaam" uit onthouden en niet de gang naar "verrijzenis", "nieuwe hemel en nieuwe aarde", "roate caeli et nuaes pluant justum", de "dauw uit de hemel en de buien van gerechtigheid".
In de symboliek noemde de mens zijn waardeloosheid tegenover de godheid "ik weet," zegt Abraham, "dat ik stof en as ben."
In de kerk las men op de asdag "gedenk o mens dat je stof en as bent en dat je tot stof en as zult terugkeren".
De pannekoeken op lichtmis zouden te maken hebben met de verering van het licht, de zon. Daar zijn we niet zeker van. We weten wel dat het Joelfeest van de oude Belgen het feest was van het licht, de brandende boomstam die een tijdje op de markt lag te branden (kersttronk).
Veertig dagen na Kerstmis. Lichtmis veertig dagen na de niet zo nauwkeurige datum van de geboorte van Christus trokken zijn vader en moeder naar de tempel, zoals trouwens alle echte gelovige Joden in die tijd. De voorvaderen die werden bevrijd uit Egypte wilden hun vrijkoop vieren door tortels (voor meer begoede mensen grote dieren) in de tmpel te offeren. Bij die gelegenheid gaven Simon en Anna, de oudjes uit de tempel, een song ten beste waarbij ze in Jezus de Messias zagen... Het Nunc dimittis nu nog in de kloosters (in het Latijn) gezongen...
In de loop der tijden zijn er de katholieke franjes de zuivering en het offeren van kaarsen bij gekomen...
Het licht van de bevrijding uit tonkere tijden wordt nu zeer zinvole onderlijnd in de kommentaren rond het feest. Het kan zeer bevrijdend zijn zoals de Amerikaanse dichteres het formuleerde to see and to be.. we moeten het licht ZIEN en het het licht ZIJN
In de nevel van de tijden geloofden onze voorouders nog in spoken.
Onlangs nog werden door slimme mensen vermaand dat we toch niet zo dwaas zouden mogen zijn van in spagghetti monsters (FSM Flying spaggheti monster), in goden te geloven.
Het gevaar dat mensen in fake news geloven is niet denkbeeldig.
Het was ons verleden nacht nog duidelijk.
Als de leugen maar genoeg verteld wordt. Eens wordt hij waarheid. We hoorden het uit Tromp zijn mond nog. Niet geloofd worden is ook een vorm van aandacht.
Geloof situeert zich in die boven-wereld die appeleert en oproept en stuwt. Mensen zijn vatbaar voor geloof. We Zijn kwetsbaar en ergens verwittigt de bijbel ons ook dat we ons niet mogen laten vangen. Wees waakzaam.
Misleidde mensen zijn stoorzenders. Daarom hebben we altijd al een kristische geest nuttig gevonden.. Dat ene beeld trof ons in de bewuste nacht op het kapitool. De vlag die blijkbaar naar Jezus verwees werd meegesleurd om stormender hand de wettige vergaderingen te vertroebelen!
We zien er dezelfde beweging als Gott mit uns.
Waarheid, in geest en waarheid, .. hoe sterk geloven we nog, welke spookbeelden van ons geloof worden nog als waarheid verkondigd. O kon 2021 ons verlichten, liefst niet in een verlichting die predikt dat de rede alle Blijde Boodschap zal vervangen door redenering, scannen om alles wat naar genade en vrede, broederlijkheid en verbinding wijst onder spookbeelden te registreren.
Dit is een beeld uit de bestorming van het kapitool
De edile is bekend. Het gingle bells verhaal kan je op de straatstenen niet meer kwijt. Trouwens we hebben alllemaal een luxueuser cottage dan het Kerstekind…
Sneeuwitte toegedekte velden zullen er volgens de klimaatrapporten niet meer zo vaak bij horen.
Wat de nieuwsmaker niet vergeten heeft is dat Kerst een warme kerst moet worden…
Hartverwarmend in knuffel-milieu is hot item. En daar zit concentratieverhoging in de curve….
Kerst wordt in coronasnit duidelijk in de herwaardering van het psychisch welgevoelen gekaderd.
In die kontekst word expliciet de aandacht gevestigd op de aandacht voor de eenzame, de single. Terecht.
Er is – en daar is niets tegen – meer aandacht voor de contactarmoede, de vereenzaming. Jammer dat men in de rand van deze nood vaak het idee wekt dat deze nood mede geremedieerd wordt door wat exclusieve accent te leggen op lekker tafelen en drinken… het goede leven je weet wel!
De kersttronk die men pleegt te serveren wijst op de Germaanse boom die op de marktplaats brandde om de komst van het licht en de aangroei van het zonnelicht te vieren. Verchristelijk werd dan toch schuchter verwezen naar de Hoofdfiguur: Jezus in zijn schamel voederbak….
Onze kleine meditatie brengt ons inderdaad de positieve connotatie Kerstmis moet de menselijke warmte naderbij brengen. In de hersenspinsels die me verder naar de kern brachten ontbrak naar mijn gevoel nog een associatie. We vinden voor het ogenblik minder de verwijzing die er vroeger vaker bij hoorde. Ze vonden geen plaats in de herberg.
Het zal voor de anti open grenzen-politiek geïnteresseerde als de te pas en te onpas binnengesmokkeld refreintje klinken. De vreemdeling… Maar beste eigen volk-eerst propagandist Jezus komt met Kerstmis met vrede voor alle mensen van goede wil en houdt ervan dat wij zingen: Nu zijt wellecome.
En het trof me als een beeld van wat de kerststal nu wel eens is…
er is geen plaats voor boodschappers van “vrede voor ALLE mensen van goede wil”
en soms is ons onthaal de kartonnen doos van ons consumptie excessen, zeg maar de plastiek waarmee we het opdrogende water dat al maar schaarser wordt vervuilen.
We trokken heel dikwils naar de Vlieberrgh-Sensie leergangen. Dat was dan onder de vakantie. Vervolmaken, ieder jaar om ons bij te werken en de nieuwigheden bijschaven. We voelden het aan als een luxe. Intens uren sessie volgen. Lastig, maar leutig.
Met Cor en ona hebben we bijna kosteloos professorale webinar in de luie zetel. Ja, twee dagen na mekaar KADOC en PARCUM, enz…. To the point religieus erfgoed en vandaag een Munchener proffesor over mythen.
CORONA heeft ook zijn ontdekkingen.
En wat hebben we bijgeleerd.
HEMELSBREED. De grote platformen gaan de subsidie fontein op de getrapte ambivalente toebedeling vernevelen. Positief is deverbredingwaar men de aandacht niet alleen bij de katholieke religie zal monitoren.
De seminar van vormingsplus had voor mij een veel belovende thema:mythen.
Immaterieel erfgoed dat al in vele kanalen toegankelijk is. De aanpak was qua formele en expliciete aanpak behoorlijk aansprekend gezien de gekozen mythes. Mijn voorkeur voor een bredere aanpak dan de Griekse mythen dreef me ertoe te willen dieper graven. Zijn grondstelling zette zich vast op het feit dat mythen expressies zijn van persoonlijke menselijke ervaringen… Persoonlijk ben ik er zeker mee eens het gaat om zijnsvragen. Al lokaliseerde zijn definitie zich wat te partieel. Hij koos als vertrekpunt de Griekse mythe.
Vanuit – ook een beperking – de religieuse invalshoek rond mythes gaat het volgens mij in mythes over het grensgebied tussen de voor – of bovenmetafysische vraag en de persoonlijke ervaring hic et nunc. M. a.w. het verwoorden van de articulatie van het “diesseits” en het “jenseits”.
Zo voel je het al hier is een gamma aan factoren, taalvormen, historische connotaties en culturen mee gemoeid. Erfgoed en tradities zijn doorweven van mythen of soortgelijke sproken en legenden. Het is verfrissend even een stortbad te laten over ons gaan om ons kritisch ontmythologisend bij te werken.
En we zouden nog dieper kunnen doortsoten de mythe kan zo inkleding krijgen met hedendaagse taalvormen.
Geplukte tekst. Sorry we willen de auteur honoreren, maar we zijn zijn naam kwijt.
Waarom gaat men vandaag de dag alles dubbelzinnig bekijken? Zal discriminatie verdwijnen omdat men Zwarte Piet, een folklore figuur, bant? Ik denk het niet. Men zou beter kijken naar het dieperliggend probleem. Ik ben geen socioloog en zal hier geen diepzinnige uitspraken doen of uitleg geven. Maar moest iedereen eens kijken wat hij als mens aan het probleem kan doen, zowel de blanke als de gekleurde medemens dan zou er “misschien” iets veranderen, niet door oude gebruiken en folklore verhalen te veroordelen of te bannen.
Een personage in de vorm van een zwarte man of duivelsgestalte bestond in de folklore al langer. Meestal heette hij Klaas, soms was er sprake van namen als Bullebak, Zwarte Man of Piet met de Pooten. Deze man was een vaak bontgeklede gestalte, voorzien van rammelende kettingen, het gezicht soms met roet zwart geschminkt of voorzien van een masker. Soms was hij verkleed als harlekijn en voorzien van belletjes. Hij gaf snoepgoed aan de kinderen, maar werd tevens opgevoerd als boeman om hen tot gehoorzaamheid te bewegen. De zwarte gezichtskleur werd tegelijkertijd in verband gebracht met de schoorsteen waardoor hij het snoepgoed naar beneden zou werpen. Het motief van Sinterklaas als boeman die stoute kinderen komt halen is onder andere te vinden in het gedicht Klaasje en Pietje van Hieronymus van Alphen uit 1778.
Rond 1800 verschijnt bij de Erven de Weduwe Jacobus van Egmont te Amsterdam een prentje met de titel De nieuwe Sint-Nicolaas-prent waarop volgens het begeleidende rijmpje naast een Sint-Nicolaas te paard diens knecht te voet is afgebeeld in deftige kleding (als een kaptein), aan wie de Sint opdracht geeft "te zoeken waar zoete of stoute kinderen zijn, die hij dan komt bezoeken". De afbeelding is geen specifieke beeltenis van de Sint, maar een ruiter te paard en een dresseur met zweep, overgenomen van de gravure L'Épaule en Dedans uit het paardrijschoolboek École de cavalerie, contenant la connoissance, l'instruction et la conservation du cheval uit 1733.
In 1836 schrijft de archivaris Laurens Philippe Charles van den Bergh voor het eerst over den zwarten knecht van St. Nikolaas. In al deze gevallen gaat het om literaire of artistieke verbeelding. Vanaf welk moment de personages van Sinterklaas en zijn zwarte knecht daadwerkelijk werden geënsceneerd, is onduidelijk. Verder is er ook de gelijkenis met de Noord-Duitse traditie van de "kerstman" op een wit paard (soms vergezeld door een helper), die op verschillende plaatsen in gezelschap was van "feeën". Dit waren mannen verkleed als oude vrouwen met zwarte gezichten.
De katholieke Amsterdamse schrijver en dichter Joseph Alberdingk Thijm (1820-1889) herinnerde zich in 1884 dat hij als 8-jarige bij een 'strooiavond' was geweest bij een Italiaans familielid van zijn moeder. De goedheiligman werd daar begeleid door Pieter-mê-knecht, een 'kroesharige neger' die cadeautjes uit zijn korf uitdeelde.
In deze fake news contekst en terwijl Haloween nadert hebben we uitgekiend hoe wein beperkte kring even in de anderhalve meter opstelling kunnen in gesprek gaan.
Het wordt een onderonsje. Dat is niet eens zo slecht. Het thema leent er zich toe om diep en rustig door te denken... Bubbels kunnen maar voorzover we ernaar toe gaan en zorgen voor elkaar bouwen we de solidaire sfeer op die er nodig is.
ONDER VOORBEHOUD uiteraard!
Bijgeloof verzamelt een diversiteit aan onzekerheden. Geloof is een overtuiging. Het zijn allemaal woorden waar we verwachten dat iedereen in vrijheid er zijn mening kan, mag en liefst persoonlijk gefundeerd over heeft....
4/11/2020 in De Bres Veurnestraat 15, Poperinge vooraf inschrijven.
We hielden ons bezig met kerken en kapellen in eigen stad te promoten.
Dat zijn er heel wat
Vooral de gevelkapelletjes verdwijnen zienderogen, maar niet alleùaam.
Op erfgoed: devotionalia en op de igen facebooks van de fusiedorpen staan nu meerdere kapelletjes als uitnodiging.
Poperingenaars en westhoekers.... now is the time! Sory we zijn ook al besmet. We moeten meer ons sappig westvlaams gebruiken.
We zouden toeristisch onze streek promoten, maar taalkundig Trumpvolgelingen worden of de foert van Engelsman omhelzen..
Bluuf dichte bie joen kot - er is zovele schoins te zien -an joen deure -in de stoppevelden - de wilde bloemen en hier en daar à kapelletje - met een beeldje of.. een ander kapelletje ùet een tafel en een mens van vlees en bloem om een goe pinte nieuw bloed op te doen met een mondje van 't leven te vertellen zowel an dien mens of aan dat beeld.....
Bij Histories lazen een nota over eenvervloekingsplaatjeuit de Romeinentijd in Tongeren. Hiermee waren we uiteraard geprikkeld om ook eens dit fenomeen uit te spitten.
Zoals de auteur beweert waren dergelijke loden plaatjes te zoeken in de vanzelfsprekende godsdienstige streaming van de toenmalige tijd. Het Midden oosten is de wieg van de stromingen - Grieken en Romeinen hadden hun eigen visie maar Egypte met zijn dodenboeken had ook zijn visie op de onderwereld.
In onze middeleeuwse formulering van de geboden is het tweede gebod zweer niet ijdel aansluitend op bovenal bemin God. Dat is de omzetting van de tweede zin van de decaloog. Er is maar één God en vereer enkel Hem. Als je de andere weg neemt dan ben je verdoemd, vervloekt, dan verkoop je je ziel aan de Satan.
Vervloekingsplaatjes brengen ons in de wereld van het oerwoud, fetisjen en amuletten. Op die God die kan verdoemen doen die vloekplaatjes beroep.
Hoe verlicht zijn we wel
De verlichting redt ons van het Vliegend-Spagghetimonster. We zijn dan vlug geneigd te denken op de ontvoogding. We zijn rationeler geworden. Corona heeft ons wel even doen nadenken.
Het probleem is hiermee gesitueerd, maar nog niet door en door bestudeerd. Daar zijn we wel mee bezig. We linken de studie aan de bezweringen. En daar waren er de vorige eeuw nog heel wat ijveraars voor. We duiken in de prentjes van Antonius van Padua, de medailles van Benedictus, het gebed tot de aartsengel Michaël en het exorcisme.
Onze eerste invalshoek was het decoderen, contextueel ontqluiten van de devotionalia.
Het is altijd een frustratie geweest dat de toevallige bezoeker of geïnteresseerde toeschouwer naar de bijklank van onze naamgeving onze site en onze werking plaatste bij de rommelmarkt fans.
Ja, Onzen Heertje is bij de huidige jongere generatie teveel ingevuld bij de ondoordachte verzamelaar. Omdat het oud is heeft het dan inderdaad in marktperspectief geldwaarde. Het historisch aspect is dan intermediair finantieel interesssant. Hoe dikwijls werden we gevraagd en hoeveel zou je daarvoor krijgen. Als de context ter sprake kwam dan was dat heel vaak om er bij te vertellen, dus bijkomstig, liefst met een portie sensatie... Neen het kapelletje van Onzen Heeres Boompje is niet onze kathedraal. Maar we weten wel dat de gemeente onder het kruis misschien daar hun tempel hadden. Dat verhaal komt dan wel eens aan bod.
Herijken
Daarom even herijken.
Onzen Heertje is de koosnaam die men voor de Heer gebruikte bij onze voorouders.
En wat wij zouden willen bijbrengen is Adonai, de Heer, JAHWE, dat is de onze rots van vertrouwen, het Licht dat voorgaat als pelgrimmerende opstandelingen naar de bevrijding....de vreugde va de Thora. Waar hebben we dat onlangs aangevoeld?
We zouden hier al onmiddellijk enkele psalmen moeten bijhalen.
Inderdaad daar zijn we mee eens er is nog een hele weg af te leggen. Met de statutenwijziging van de vzw leggen we de eerste steen.
De kerk is gesloten. Jammer. Je kunt altijd even navragen. Het is zeker de moeite. Er zijn enkele mooie schilderijen. O.a. een klein oud schilderijtje van het kasteel. Er zijn meerdere obiit en grazerken met duidelijke verwijzing naar de notabelen Bulteel, Deconinck, Cuvelier en De Ghelcke.
De patroonheilige Vedastus tooit een brandraam met de leeuw die hij temde. Saint Gaston, Sint Vaast...
Ook Sint Sebastiaan heeft er zijn eerbetoon.
De kapelletjes zijn in Reningelst zeker op alle manieren aanwezig. staakkapelletjes, gevel- en schouwkapel, veldkapel en statige H. Ritakapel. En weet je het kapelltje van Antonius abt staan?
* In het vorige bericht pakten we uit met de Mariaprentjes uit onze collectie. Een behoorlijke lijst. Uiteraard lunnen we niet tippen aan de 6000 die op internet te vinden zijn. https://udayton.edu/imri/mary/t/titles-of-our-lady.php
Op boekenbestellen.nl
* Op boekenbestellen.nl kun je vier van de vijfdeelgemeenten van Poperinge vinden met een e-book van de kapelletjes in die locaties. Het is de inhoud van de CD die vroeger 2005-2009 werd gepubliceerd.
* We plannen verder kwartaalschriften en zullen die ook allemaal bereikbaar maken via deze e-book formule.
In het klassiek Rooms Katholieke Vlaanderen is de meimaand Mariamaand.
We houden er ons dan later wel eens mee bezig waarom de Katholieke kerk zo sterk de Mariamaand countert.
Of het nu een frustratie is van de mannenwereld en de katholieke masculine beheerszucht. Of Efese en de moeder godin moest onttroond worden. Of als de theologie van het oude Verbond exegetisch vrouwwijandig werd gestreamed en men dus wat sturing kan gebruiken.
Het zijn allemaal niet stevig onderbouwde stellingen.
Het is wel zo dat het Gods Volk exegetisch het ype MAria en haar Magnificat een aangezicht gegegeven heeft.
We zijn op facevook de uitdaging aangegaan. Kan 100 Maria's opspueren verbonden aan een stad of verboonden aan een titel onderhouden door een kathedraal of gebedshuis. Enkele niet zo directe bekende voorbeelden....
Onze Lieve Vrouw van Foy, Onze Lieve Vrouw van La Salette en Maria ten hemel opgenomen....
BEnieuwd schakel dan in op fv erfgoed: devotionalia
Je kon op onze website heel wat linken leggen. Ook in de Bijbelsite die er nu in geïntegreerd is waren er heel nuttige sites in verwerkt, maar.. de liken waren al wat aftands, verouderd, verdwenen .. en er waren er tot onze schaamte wel heel veel. We hebben de stapel uitgedund van 120 naar 80 dat is een behoorlijke hoeveelheid.
En echt paaskarwei dat we pas na beloken Pasen hebben kunenn bewerkstelligen.
Ondertussen waren we de gebruikelijke reguliere werkzaamheden op ons kot aan het uitrollen..
We informeerden de vraagstemmer over de kruisdagen. Hoe ze door de H. Mamertus werden ingesteld tegen de stadsbrand, een ramp, een coronasituatie, toen bewongen met processie. Natuurrampen aan God voorgelegd. Misschien even aan de huidge politiekers voorleggen... De kruisdagen waren een beroep op God.... Voor wie er iets meer wil over lezen zie fb Bible facebook
Op facebook Bible Questions.
Op de website dus de links voor Bible Questions op de linkse menu balk.
Jansenius en Bernadette Soubirous zijn de figuren die we in ons kwartaalschrift behandelen. Je kunt ze als e-book laden
We ontdekken weer de solidariteit dat is de goeie kant van de medaille.
Er is heel wat empathie. Mensen die snappen dat het eenzaam moet zijn voor een oude weduwe, een single een alleen gelaten gehandicapte.... We snappen het allemaal wel een beetje we hebben aanspraak nodig. We roepen of .. doen beroep op de Schepper....
In de geschiedenis van het bidden tot God zijn er oudere mensen die jongeren proberen de oude streekmantra ter hand te doen.
Zo zijn we eraan toe om een van die outility's onder de loupe te nemen. Daar hebben we een e-book van op onze meer genoemde blz http://boekenbestellen.nl nl. over het bidsnoer: de paternoster.
Dat is helemaal geen "pater noster". Al is de volksmond er nog niet achter gekomen dat het een bidsnoer is waar "ave Maria's" of "wees gegroetjes" gelezen worden. Trouwens in ons westvlaams lezen we - we verzamelen - we zanten gebedsmomentjes. De priester las de mis... Soms was en is dat sterk gelijkend op de meditatie van de hindoe en de bezinning van de mantra....
Dat het tenslotte de functie van een gebed had daar vallen we niet over. Iedere vogel zingt zoals hij gebekt is. Ook de moslim heeft zijn gebedsnoer.
Waarom dit devotie artikel een paterrnoster noemt dat is de vraag die ons opviel en waar zo weinig aanwezigen de achtergrond van wisten. Het gaat om de 150 (3 x 50 of drie keer de gehele kralen reeks) "weesgegroetjes" die oorsprnkelijk "onze vaders" waren = pater noster. In de klosters zingen de paters in hun getijden de 150 psalmen, de broeders niet pristers, die geen Latijn kenden lazen 150 Pater Nosters.
Trouwens het klassieke model is 50 + 1 + 2 + 1. Het Lourdes bidsnoer (misschen ook met een andere naam verbonden) heeeft er 63 dat steunt op het apocrief verhaal dat Maria 63 jaar zou geworden zijn. Er bestaan ook tientjes, de paternoster van Sint Michiel, van de negen koren der engelen, de fiatpaternoster, de paternoster van de zeven smarten van Maria, de paternoster van de wonden van Christus, enz...
Sommige kruisjes waren gevuld met relieken, aarde van Israël, water van Lourdes. De meest specifieke vorm was het bidsnoer in geextrudeerde folie (polymeer), waar je per kraaltje een plastiekje kon platdrukken (011005019 in onze erfgoed inventaris)....
Iemand vond een onbekend voorwerp, een geluksbrenger noemde ze het..
Boeind ook voor ons.
Ons embleem leek op het kleinood dat ze gebfotografeerd op facebook plaatste.
Onmiddellijk alle hens aan dek. We vermoedden de onleesbare letters en zagen op de afbeelding de leesbare letters niet. Maaar bij navraag O.L. De vier centrale letters klopten, dus
Daar hadden we de uitleg van..
die kan je nalezen op het prentje dat we ook in onze verzameling hebben..
De penningen zijn alle 130 met name Benedictusmedailles in Scherpenheuvel.
We kregen vanwege een mooie restauratie in een van de fusiegemeenten van Poperinge de vraag naar een Onze Lieve Vrouwebeeld. Ze willen de nis terug aanvullen zoals het vroeger was.
Daar stond met name een Onze Lieve Vrouw met het kind Jezus.
Dus geen Onze Lieve Vrouw van Lourdes, ook geen Onze Lieve vrouw van Sint Jan. Het beeld was 60 cm. hoog. Dus niet de klassieke afmetingen van een beeld van O.-L.-Vrouw van sint Jan. De beelden die we hier los weergeven zijn allemaal geen 60 cm.
Wie een beeld heeft dat hij wil schenken en het beantwoordt aan de vraag kan het ons melden. We verbinden U door. Het wordt geplaatst in een vernieuwde gerestaureerde site, dus graag wat kleur en origineel bewaarde beschildering - geen herschilderd exemplaar want de authentieke kleur is zeer moeilijk te bereiken.
We weten dat we wat kieskeurig klinken, maar een gerestaureerd historisdch pand mag wel wat eisen....
De kroon - Een vreemde naam voor een verschrikkelijke virus
In onze niet te verbranden symbool-jacht probeerden we even erbij stil te staan
Stil worden van iets kan onvermoed boeiend, bloedend en broeiend verschroeiend werken...
We zijn gedoemd op kot - de mond gesnoerd - door de kroon van onze beschaving
We juichten om de mogelijkheden van cruises en jumbojet efkens een week-end er tussenuit naar china - De hele wereld was ons kot
Op zijn vlaams - we hadden er het kot in - even een week-end the sky is the limit - En...
Mogelijkheden zat - virtueel een wandelingetje in een pyramide - het dodenboek van de Egyptenaar - vergelijken met een uitstap in de decamarone en de Divina comedia van Dante - tegen het licht van onze legende der heylighen....
Onbeperkte gallerij van wiki-wetenschap - en publiceren - Academia en pumbo - Je mond houden was en is - in de virtuele bubble - onbestaande virtual reality
Maar de kroon op onze werken - wordt in je eigen KOT - real reality - je wordt met een mondmasker wat jezelf bent - de stemloze mens - die afhankelijk van wie je wil ontmoeten - real responsability - herontdekken
We herontdekken wie we zijn en waar we staan - evangelische kleine rest
Er is niet zoveel precies bekend van de data en de figuren die als Valentijn worden vereerd. Het specifieke waar de gebruiken uit zouden zijn ontstaan is het feit dat bisschop Valentinus (Valentinus van Tongeren is wellicht een latere naam) een heidens soldaat zou hebben laten trouwen met een katholiek en dat hij dat met het martelaarschap heeft beboet. Veel van de heiligen uit de periodes van de keizers die martelaars en heiligen hebben in de verering hebben gebracht zijn later in de legende der heiligen inwisselbaar overgeleverd.
Ook na zijn dood kregen de begenadigde vereerders boodschappen van Valentinus. Het verhaal gaat dat er eens iemand zo'n briefje kreeg en dat daar een bloem uit openkwam. Daarom geven geliefden ook bloemen op Valentijn.
Anderzijds is het ook een van de heiligen met zeer diverse en vage begindata. Onderzoekers die dan zoeken hoe in onze streken de verbinding met die Romeinse martelaar is ontstaan die vermoeden dat 14 februari te maken heeft met het tijdstip dat de vogeltjes hun nestjes gaan beginnen... dat dan de koppeltjes op die dag Valentijn en Valentine een droom konden plannen...
We zouden er een ingewikkelde studie aan overhouden.....
Valentinus Pacquet is dan een recentere "sanctus"...
Maria-Lichtmis wordt40 dagen na de geboorte van Jezusgevierd, op 2 februari.
Het feest heeft meerdere verijwingen
Leviticus 12 schrijft dat een pasgeboren jongen 40 dagen na de geboorte naar de tempel worden gebracht om aan het volk te worden getoond (bij meisjes 80 dagen). Hij wordt op dat moment naar de tempel gebracht. Zes weken nadatJezusis geboren, gaanMariaenJozefmet hem naar de tempel om hem aan God aan te bieden en zichzelf rein te laten verklaren. Dat was voorgeschreven in de wet van Mozes (Exodus 13:12enLeviticus 12:2-4). In de perikope van het Tweede Verbond is de aandacht Jezus als Messias zoals Simeon het verwoordt. Het renigingsritueel was niet hetzelfde als de besnijdenis. In de traditie was het lichtmisfeest sterker verbonden met het oorspronkelijke renigingsritueel. Nu kiest men meer voor het woord opdracht. Het feest werd in 494 ingesteld door de toenmalige paus Gelasius. Licht en kaarsen zijn er in de 10de/11de eeuw bij gekomen.
22 Toen de tijd aanbrak, waarop zij volgens de Wet van Mozes gereinigd moesten worden, brachten zij het kind naar Jeruzalem om het aan de Heer op te dragen, 23 volgens het voorschrift van de Wet des Heren: 'Elke eerstgeborene van het mannelijk geslacht moet aan de Heer worden toegeheiligd', - Hier zit nog een ander detail nl. de vrijkoop van de oudste zoon en het koppel duifjes
Traditioneel worden ter gelegenheid van deze dag pannenkoeken gebakken.
Meerdere volkskundigen zien de datum in het maatschappelijk en seizoen gegeven gegeven dat de zon de mens aan zet om niewedingen te beginnen.. 2 februari was vroeger één van de twee dagen waarop de plattelandsbevolking van werk of hoeve kon veranderen – de andere dag was 11 november (Sint-Maarten). Dat werd ’s avonds gevierd met een soort koekenbak (latere pannenkoeken verwijzing naar de zon en het licht). De dagen lengen van 3 minuten en het gaat naar Pasen en de lente...
Ons specifieke doel is het religieus erfgoed te bewaren. Eigenlijk zijn we allang ruimer bezig. Bewaren is allang niet meer dat in de expositiekast te zetten.
We zijn allang grensoverschrijdend bezig.
De religie is niet dood. Religie kan niet dood. Verbinden is niet dichtknopen. We waren allang bezig met vermijden dat het erfgoed zou in een dichtgeknoopte zak klaar staan om in de recyclage te geraken.
We duimen voor meer dan restauratie. We komen dicht bij de authentisering van onze religie: Onzen Heertje. We zijn tot de constatatie gekomen dat onze voorouders als dat woord uitspraken eigenlijk diep religieus de verbinding zochten met de Bijbelse Vader, de diepe evangelische Heerlijkheid, waar ze een persoonlijke binding en vooral vertrouwen in hadden dat als ze de handen uit de mouwen staken om te leven zoals Hij het echt wilde, broers en zusters waren van elkaar, dat ze dan onder Zijn zegen zegen konden zijn voor elkaar. De echte caritas weer beleven. Zo zien we onze verruiming in een bijbels caritatieve aurhenticiteit.
Daarmee willen we inderdaad de oude inkleding niet onmiddellijk aan de kant te zetten, maar blijven houden van de oude authenticiteit door altijd meer de diepe overtuiging, het grenzeloze, grensoverschrijdende van Gods zegen te doorgronden.
Zo zeggen ons de bloemen evenveel als de oude prentjes over hulde aan Onzen Heere via de bloemen als de uitnodiging om onze broeders caritatief te helpen in de wervel: het oude antoniusbrood. Over het woord "Heere" is trouwens Bijbels veel meer te zeggen.
Er is allerwegen geprobeerd om Kerstmis dichter bij de mensen te brengen.
De beleving is niet in zoverre ontspoort dat men het kerstgebeuren helemaal is vergeten. De oudere voorstellingen raken de mensen die kerstmis authentiek hebben beleefd maar al te zeer. We zagen dat aan de velen die spontaaan hebben gereageerd met bewonderende woorden op onze aangepaste kerstkaart.
Inderdaad aan iedere deur wordt geklopt .. daar komt schieke slee of een horde soldaten met vlag en trom voorbij..
Engelen brengen de boodschap en ze gaan geen eenvoudig huis voorbij.
De ezel, de os en de ezen, in de taal van Isael, sjorwemehor, het schorremorrie.... die de boodschap horen.. daar hebben ze ook de oren toe, die dragen het licht rond....
Een wereld op zijn kop. We dromen van veranderingen. Ze beloven het wel vaker in de propagandakaravanen...
Op een facebookblz zagen we dat de aanvulling werd gezocht van het versje over Sint Machutus.
We zijn uiteraard op speurtocht gegaan.
Machut, Saint Maclou in Frans Vlaanderen is ons bekend. Maar we ondervonden wel dat weinigen de heilige kennen. In dank van Prof. Loobuyck: Sint-Machutus komt in de zesde eeuw samen met Sint-Brandaan uit Ierland via Engeland naar het vasteland per boot. Tijdens de oversteek komen ze plots een eiland tegen op zee. Ze besluiten aan land te gaan en een misviering te houden. Na de mis worden ze gewaar dat ze helemaal niet op een eiland zijn, maar dat ze op de rug van een walvis zitten. De walvis was heel de tijd stilletjes blijven liggen tijdens de misviering.... Niemand minder dan Guido Gezelle vertelt deze legende in zijn boek: "Uitstap in de Warande" (1882)
Machiel Machuit zat op de schuit en wilde leren pompen. En de aanvulling luidt: De pomp die brak, Machiel was nat en was bijkans verdronken!
De verering is zowel in Wulvergem (Heuvelland) als in Borre (Frans Vlaanderen)
In de apocalyptische tijden kan men met om het even welk hout tempels bouwen. We lazen de spreuk en we werden al onmiddellijk meegenomen in de verleiding om er een stevige discussie over aan te gaan.
We leven inderdaad in een spanning op het randje van de herfsttij ... op het randje van de eindtijd. Het komt er alleen op aan of het kantelpunt achter de horizon of ervoor ligt.
Het is niet zo vreemd dat de mens dan tastbare hefbomen gebruikt. Het was en het is niet ouderwets blijkbaar om apocalyptisch te doen... Zelfs de wetenschap wordt hyperfunctioneel. De filosofie wil de dooddoeners bannen. We willen in uiterste nood alles geloven.
Onze voorouders hebben in de verering van relieken hun heil gezocht. Relieken werden tasbare geluksbrengers en als er geen verhalen waren dan werden die bijgebrouwd...
De bos- en watergeuzen vochten tegen de reliekenhandel, maar relieken verdwenen niet. De moderne fans en sterren produceerden een eigen kitch om de goegemeente te entertainen.
Een studie rond relieken hebben we eertijds al van de pers laten rollen. Rond de relieken van Bernadette moeten we gezien de actualiteit zeker ook wat meer stof bieden....... Eerlang halen we de feiten van onder het stof.
Iemand vroeg ons of we een vrouwelijke heilige kennen met een spoor in de hand. Onze Lieve Vrouw van Groeninghe. Was 't maar waar. We denken het niet.
De enige waar we het zouden van verwachten is de Heilige Jeanne d'Arc. Naast het probleem dat er geen grote zekerheid is van de heiligverklaring van Jeanne is er ook geen bekend beeld met Jeanne die sporen in haar handen heeft. Riddelijke attributen zijn er wel, maar zomaar een spoor.. daar kunnen we onszelf niet van overtuigen. Wie dan wel?
Iemand vroeg ons of we een vrouwelijke heilige kennen met een spoor in de hand. Onze Lieve Vrouw van Groeninghe. Was 't maar waar. We denken het niet.
De enige waar we het zouden van verwachten is de Heilige Jeanne d'Arc. Naast het probleem dat er geen grote zekerheid is van de heiligverklaring van Jeanne is er ook geen bekend beeld met Jeanne die sporen in haar handen heeft. Riddelijke attributen zijn er wel, maar zomaar een spoor.. daar kunnen we onszelf niet van overtuigen. Wie dan wel?
Wat kom je in een archief zoeken? Toch waren er stoelen tekort. Omdat er meer mensen dan de gastheer vermoeden de lezing wilden bijwonen.
We hadden het er over de iconografie van de bidprentjes voor 1900 in de streek. De uiteenzetting was volgens de toehoorders boeiend en leerrijk.... Dank U.
Wie de power point in pdf wil die kan hem terugvinden onder Henri Vandenberghe http://boekenbestellen.nl. Dood, oordeel, hel en hemelse glorie.
Gevoelens zijn moeilijk emotieloos te verwoorden, ze zijn ook zo divers..
Wat we bij deze foto's oproepen zal ook niet voor iedereen op de zelfde frekwentie en golflente opgenoemen worden. Het roept in elk geval herinneringen op...
Volgend jaar twintig jaar geleden was Onzen Heertje gehuisvest in de stad met een huisje waar we in de loop der jaren een naam hadden aan gegeven en waarwe uren hebben "deskundig" geïnventarieerd. En!... online geregistreerd. In onze digitale tuin kun je nog altijd plukken zie toegang in de linker marge.
Dit premuseum (een kinderdroom) is nu ontdaan van alle sporen TE KOOP
uwwoning.be had het een jaar geleden aangekocht en stelt het nu te koop. In de marge wordt er nog voorzichtig evrwezen naar de oude glorie.
De academische wereld werd verwonderd. Mirakels zijn inderdaad niet volledig weg. De detraditionalisering is sluipend tegenwoordig...
We lazen een boeiend en leerrijk schrijfsel van Proff. Hans.
De religieuse volkscultuur blijft enigszins weerbarstig uitdagen. Al detraditionaliseert religie. Helemeaal ontwortelen is niet des mensens.
We hopen ons steentje bij te brengen om de studie van de fenomenen te blijven behartigen. Daarom zijn we lokaal bezig en proberen - met ontzaglijke schroom voor de professioriale kunde - lokaal wat te spitten.
Hans, your excellence, dank voor de prachtige uitleg. Volgende editie wat meer voorbeelden van onze contreien...
Nu worden we er enigszins wat naar gedreven nu we in het prominente boek van de kerk van Sint Bertinus aan herinnerd worden. Inderdaad er zijn restanten de Birgittijnen vermeld in de Sint Bertinuskerk, nl. omwille van het beeldje van Onze Lieve vrouw van Foy dat uit het oude klooster van de Birgitttijnen zou komen (via de paters Recoletten).
Even over Brigidda zelf. De heilige was zeker bekend in de streek. We hebben 27 prentjes in onze verzameling die ernaar wijzen. Ze werd aanroepen als de patroon tegen oogziekten en de bescherming van het hoornvee (Hier hadden ze in de Onze Lieve vrouwe kerk Cornelius voor). Let op! Birgitta van Zweden ((1303–1373) was een Rooms-Katholiek mysticus die wordt vereerd als heilige. Haar feestdag wordt gevierd op 23 juli. In 1999 verhief paus Johannes Paulus II haar samen met Catharina van Siena en Theresia-Benedicta van het Kruis tot co-patrones van Europa. Maar in ons geval gaat het hier wellicht om Sint-Brigida (Bridget van Kildare) (° Faughart 453 - + Kildarte 1 februari 523). Ze is in Ierland de belangrijkste Ierse heilige na Sint Patrick. Heel wat van verhalen over haar, onder andere van de hand van de middeleeuwse monnik-biograaf Cogitosus die het Vita Sanctae Brigidae schreef, zijn een verchristelijking van de verhalen van de Keltische godin Brigit (Brigantia). Via een vroege Brugse verering in West-Vlaanderen ook verspreid. Wiki vermeld Oostnieuwkerke. Wij kennen prentjes in Woesten, Beveren-ijzer, de kapel van Elzendamme (Gesch. Oostvleteren), ....
De Birgittijnen hadden een klooster voor de paters van Sint Sixtus er waren. De leek die meehielp opdat die stichting er zou komen wordt bij G. Vandermarliere in Do's gazette 2011 aangebracht en zou in contact zijn geweest met de pater die sluiting van dat klooster toestond.
Wat de Birgittijnen met Onze Lieve Vrouw van Foy te maken hadden is niet zo duidelijk. Er zijn twee plaatsen waar een Onze Lieve vrouw beeldije van Foy te vinden is nl. bij de zusters beneditinessen en in de Sint Bertinuskerk. De pater recolletten zouden het beeldje van de Brigittijnen overgebracht hebben naar Sint Bertinus.
Het deed ons zoals al vermeld veel plezier te zien hoe onze "rustende" secretaris zich jeunt in de aankondiging van HET geschiedenisboek van de Sint Bertinuskerk.
We zitten in het vervelend parcours jullie voortdurend met rekeningnummers te verontrusten... 't Is een beetje overal van 't zelfde. Wat krijgen we van onze regering nog op ons dak, maar...
We herhalen met het evangelie non possumus non loqui, we kunnen niet het niet niet-zeggen, m.a.w. we kunnen niet zwijgen omdat we zo overtuigd zijn van onze prdukten
Op de rek. van de kerkfabriek kan je het boek over de Sint Bertinuskerk bestellen van 130 jaar restaureren aan de Sint-Bertinuskerk 1855-1985 .
BE37 0636 6755 3328 van kerkfabriek Sint-Bertinus, en met de mededeling : “BOEK - VOORNAAM FAMILIENAAM” + besteladres. e-mail: st.bertinus.poperinge@gmail.com - 50 Euro + verzending.
Het boek waar we nu aan aan het werken zijn heet: Pieuse imagerie. Het komt in boekenbestellen.nl. Het wordt een lexicon met een gallerij van de verschillende uitgeverijen van vlijtprentjes en consoorten.
Vorige week performant as usual onze voorzitter .. met niet in het minst tekenen van verminderde uitstraling of uitgeteld zijn.. aan de micro. Hij kreeg ook geen uittredingsbedragen als proximus-CEO... daarom ook nog in zijn gewone doen.
Als voorzitter van de kerkfabriek was hij de geknipte vertolker van de pleibezorging voor religieus erfgoed. De fiere president die trots /als Macron/ het boek van de geschiedenis van zijn dekenale kerk mocht inaugureren.
En wat een boek?
Kristof PAPIN en Dries VANHOVE timmerden aan een enig werkstuk. Poperinge heeft er niet zoveel in mekaar gebokst die dit niveau haalden. Het is dan ook niet te verwonderen dat er allewegen lof was voor de activiteiten.
We deden enkel mee als watcher om even de suppoost aan de boekenstand te vervangen: ee hele eer in zo'n verband als je 't mij vraagt. Proficiat aan Frans en aan het gezelschap..
We zijn naar de studiedag geweest en hebben een lexicon aan verbale tools meegekregen. Wie kan me zeggen wat ons kan helpen.....
Bovenlokaal - Lokaal berooid en beroofd - Liliputter - zoals het toen klonk uw fabriek leeft verder in andere landen - Transversaal - Post post modern zal religie wel niet meer zo geconcipieerd worden als weleer, hoe zei men het ook weer, zo transcendant dat het ook weer immanent is en zo immanent dat het transcendent wordt - Toolkit - Ja, we voelen ons in een ontwikkelingsland waar het Noorden afkomt met cool-e tips, plenty of tools a whole kit - Potentiële partners - Waauw, sexy, de wereld loopt vol van potentiële partners. Welk platform (platforms coördineren en doen aan oplijsting, niet meer) biedt ons één partner, liefst een harem - Functies - We willen doorgeven en afsluiten, bestendigen, verduurzamen, ... erfgoed-vereniging vzw, ja zonder winst - Waarom zijn er geen lefhebbers? - SWOT - dat aanlokkelijk woord, in het Engels klint dat bijzonder. Het is ook wel goed en nuttig. Ik vond het Japnese woord al bijzonder pragmatisch 4 P's en PBOI ishikawa - Leuk - Formele en materiele objecten - het kan niet missen dat we dat in het overleg tijdperk en de vergader cultuur gestrand of vastgelopen zijn - Je kan moeilijk van de grond komen als je niet eerst formeel hebt beslist wie de werkodprachten zal uitdelen, maar het lijkt ons in elk geval het moeilijkst te starten zonder materiële fondsen - Duurzaam verankerd - We vrezen dit! We zien dat alleen degene die al oogsten, verder kunnen zaaien. Hier lijkt het erop dat het erop aan zal komen of een duurzame sponsor, of misschien een politiek hulpje, te vinden om de formule (materieel of formeel) te doen overkomen als verankerd en flashy genoeg om niet te herinneren aan de Vlaamse kermis tijd met tombola en visput - Innovatie - een meer trendy woord is er niet te vinden - Soms steelt men het voor alsof we opnieuw het wiel moeten uitvinden - En toch een beetje creativiteit daar bidden we voor tot... De Schepper. Ja, die onze studie kent die weet dat wij hier de Spaggheti god niet voor ogen hebben... We reiken de hand aan al de potentiële partners die met ons een duurzaam, innovatief en inspirerend ontwerp willen op poten zetten, creatief en pretentieloos, zoals Onzen Heer. Wie zei ook weer de Enige die met een sigaar en een hoge hoed zou mogen het podium bestijgen dat is Hij die bloemen en natuur, heelal en het leven schiep....Voorbeeldfunctie - Dat zou kunnen het meest logische zijn dat aan de basis zit van de bédelende hand. Als dat voorbeeld dan ook uitnodigend, bruikbaar, zou zijn zoals de criteria met waarden afgewogen uitgetekend door de subsidërende instantie... - Drempels -Als we denken op een drempel dan zien we een verhoogde opstap - daar kom je met je rolstoelsituatie niet overheen. Wat we dus als besluit het meest nodig hebben dat is een partner om in onze behuizing, het Poperings bier en beton appartementsgebouw, de drempels aan te kunnen: een niet potentiële, maar een effectieve executoriale partner......
Naast deze ware studie zijn we ons lexicon volop aan het afwerken en namen we deel aan de voorstelling van het boek over de Sint Bertinuskerk in Poperinge.
In het lexicon gaan we zeker in op de types prentjes. Dit genre is bijzonder eenvoudig en kindbreindelijk.
De zoektocht naar de eveolutie van de vlijtprentjes en co toont hoe creatief de uitgevers ermee omgingen.
Uit erkentelijk voor De Pelgrim die onze voorwerpen selecteerde en de eerste jkeuze had even een knipoog naar hen. Hopelijk gaat de inventarisatie van hun materiaal vooruit.
Ik hoorde de inleiding.......45 sites van Bocholt tot Nieuwpoort, die meteen herkenbaar zijn aan de hand van een opvallende ladder die bij de ingang van de locaties geplaatst wordt.
De betekenis van de ladder werd onder de mat geveegd.. Jacob werd vernoemd maar niet in situ.
Eigenlijk vindne we het ook jammer dat DE MEESTER in situ niet aan bod komt.
We rommelden wat in onze meer dan 29.000 prentjes en zochten de Meester op....
We blijven allert en zijn ook blij af en toe gehonoreerd te worden voor de ijver die we hadden.
Het stadsarchief maakte het ons niet onmiddellijk gemakkelijk met hun vraag welke kapel stond er in de buurt van het Sint Michielscoimplex. Als spoor kregen we mee dat de naam van L. Nollet en een datum aangebracht was medio XIXe eeuw. Maria Dei parae.
We vonden de onderpastoor Leonard Ludovicus NOLLET, vermaard om zijn grot op de rode berg Westouter. Uit het spoor leiden we af dat het om een private kapel ging waar de conreganisten hun bijeenkomsten hadden.
Ondertussen hebben we nog tweee muurkapelletjes die in verre tijden naar alle waarschijnlijkheid langs een nu niet meer bestaand pad stonden... Wellicht omdat we vermoeden dat ze niet privé in de tuin werden aangebracht...
Kapel aan de pastorie van Sint Jan verwijderd met de nieuwe bouw in de Ieperstraat.
Kapelletje verdwenen bij de bouw aan het Burgemeester Bertenplein
Als je met je hoofd weken in de devotionalia zit daan is het niet meer mogelijk om de hemel voor te stellen.. Alle kunst en vliegwerk heeft zoveel stof en pluimpjes om je hoofd doen dwarrelen dat er geen zuivere lucht meer genoeg is om duidelijkheid te bekomen..
De ene studie spreekt over de folterkamer van de devotionele ruimte en de andere looft de Ignatiaanse perinde ac cadaver. Wij ontdekten even veel kinderlijke eenvoud als infantiele onhaalbaarheid....
Kunst is onderhevig aan goesting en goesting is afhankelijk van keuze, devotie en toewijding is enkel duurzaam als de keuze gedragen wordt door persoonlijk engegagement en dat kan heel ver gaan... tot in het on -mededeelbare.
Uiteindelijk blijft in de wereld van de devotionalia het probleem van welke defintie van mystiek vertrek je?
Er zullen dus meerdere invalshoeken en vaststelling komen uit de studie van onze verzameling en daar zijn we duidelijk nog niet uit
Niet onmiddellijk een sterk bestudeerd onderwerp. We zijn even in de materie gedoken en ..
In de Nederlanden hebben ze het over de prentjes van de vrome nonnetjes (klopjes) en de Vlaamse volksprentjes.
Ze kennen er dan blijkbaar aleen de Antwerpse drukkers. Hier vinden we in de gepubliceerde studie ervan inderdaad het Antwerps materiaal. In onze verzameling van boven de 23.000 zit er heel wat Frans materiaal. We zijn van plan om daar iets mee te doen.
Onze sympathisanten weten wellicht dt we een alternatieve catalogus hebben geprobeerd"Symbolen, betekenissen en archetypen" bereikbaar en bestelbar onderboekenbestellen.nl online. Ga naar de titel van het boek.
Deze piste heeft het over de SYMBOLIEK.
Onze nieuwe studie wil het hebben over de waarde én als kunst én als catechetisch materiaal.. een gladde piste in deze zomerse tijdsspanne...... Er bestaat een best brede waaier aan aanbod én in formeel object én in doelbewuste uitwerking. Of men pakt het kinderlijk eenvoudig aan of karikaturaal, of men objectiveert de theologie of men etaleert zijn eigen devotioneel parcours...l
Je dacht toch niet dat we in een winterslaap waren terecht gekomen.
Niets is minder waar.
We waren in de boeken en zijn nog druk bezig.
In de Hipshoek in Poperinge stat het kapelletje van Onzen Heeren Bomtje. De Poperingenaars kennen dat.. en aangezien we er voor een deel familiaal mee te maken hadden in de achttiende eeuw is het bijzonder boeiend voor ons. In Poperinge hebben ze onze verenging vaker verward ermee, maar daar zijn geen directe bindingen heden ten dage.
Zo is ons kwartaalschrift praktisch afgtraakt voor 2019. Straks geraakt het op boekenbestellen.nl. bv. "Onze Lieve Vrouwenkerk historiek" voorlaatste e-book. Meer zien: bekijk alles
Vier nummers over het kapelletje en twee boekjes over de brandramen in Sint Jans kerk: vrouwen uit de bijbel.
In de marge pleiten we hier nog even (buiten de verkiezingsdrukte) voor de digitalisering en ondersteuning door het bewind.
Onze statutaire vergadering plande het werkjaar 2019
Niets nieuws onder de zon
En toch..
Dat we volgend jaar ons twintigste jaar ingaan. Kan toch al een beetje tellen. Maar halt! Geen "eigen lof". Wie doet wat zij/hij kan .....
Het evenement van het jaar moet onze voordracht rond het religieus erfgoed in de Onze Lieve Vrouwekerk worden.
Wie er kan bij zijn die zal zich verheugen in een virtuele rondgang met beelden uit het dagelijks zichtbaar erfgoed van de kerk. Met de herbestemming voor de deur is dit hopen we een niet te versmaden gelegenheid om de voorwerpen even tot hun recht te laen komen. Zo vaak horen we de kommentaar dat het verhaal rond die objecten aan het verdwijnen is. Voor het inblikken ervan dus even luidop memoreren. WELKOM alvast in de DE BRES 14u00 in de namiddag op 13 mei 2019.
Lichtemesse was nog een gemakkleijke om te explikeren.
Sint Valentijn is wat minder bekend.
Alhoewel! De betekenis is rap duidelijk. Maar wie die heilige was? Ik vermoed dat er geen 20% het u gaan verklaren.
Er is niet zoveel precies bekend van de data en de figuren die als Valentijn worden vereerd. Het specifieke waar de gebruiken uit zouden zijn ontstaan is het feit dat bisschop Valentinus (Valentinus van Tongeren is wellicht een latere naam) een heidens soldaat zou hebben laten trouwen met een katholiek en dat hij dat met het martelaarschap heeft beboet. Veel van de heiligen uit de periodes van de keizers die martelaars en heiligen hebben in de verering hebben gebracht zijn later in de legende der heiligen inwisselbaar overgeleverd.
Ook na zijn dood kregen de begenadigde vereerders boodschappen van Valentinus. Het verhaal gaat dat er eens iemand zo'n briefje kreeg en dat daar een bloem uit openkwam. Daarom geven geliefden ook bloemen op Valentijn.
Anderzijds is het ook een van de heiligen met zeer diverse en vage begindata. Onderzoekers die dan zoeken hoe in onze streken de verbinding met die Romeinse martelaar is ontstaan die vermoeden dat 14 februari te maken heeft met het tijdstip dat de vogeltjes hun nestjes gaan beginnen... dat dan de koppeltjes op die dag Valentijn en Valentine een droom konden plannen...
We zouden er een ingewikkelde studie aan overhouden.....
Valentinus Pacquet is dan een recentere "sanctus"...
Maar niet om het lichtmis feest alleen deze aanbreng
VER-LICHT-ING
We zijn te vaak zwaar op de hand. Ja, dat ook al. Litteratuur bij de vleet boekenbestellen.nl.
De verlichting probeerde de mensen uit het keurslijf te bevrijden van de straffende GOD. De verlichting doorprikte het kruisvaarders patroon en - wat later - het Koekelberg catholicisme. Op het gevaar af van Etienne - tegen zijn wil - heilig te verklaren is DE verlichting voor ons - iedereen heeft recht op zijn "vrije denkruimte" ...
Wanneer men in de woorvervuiling zover gaat het prille denken "klimaatreligie" te noemen. Dan reageer ik: we kruipen terug in het scherm. We "nemen de pen ter hand".
Religie en gods-dienst, devotionalia en Schepper-Bevrijder-Eindrealisator dreigen meer dan back-stage te geraken. Daar is het ons nu precies om te doen.
Zo zg onze voorkamer er uit Trommelaarstraat 2002.
We roepen iedereen die met ons er iets wil aan doen op om asjeblief: Apocriefe verhalen apocrief te duiden, om mythologie en legende "legende" en "symbool" te laten zijn, om authentieke diepte-ervaringen, om verbindende elementen het te laten halen op regelrechte menselijke hoogmoed en/of al te verkalkte preconcilliaire institutionele onbegrijpelijke "verkeerd begrepen dogmatiek".
Lichtmis als boodschap van de lente.
Lichtmis als eredienst aan herbronnende en bevrijdende "ver-licht-ing".
Bij deze gelegenheid ook hulde aan onze secretaris. We wensen hem nog "pollepels levenslustige ernst" en danken hem voor de stiptheid en acurate stijl waarmee hij ons de stiel leerde...
In de Onze Lieve Vrouwekerk in het weekend werd de grisaille na vier jaar herstel teruggeplaatst. Het luik met de voorstelling van de DORMITIO straalde in alle kleurenpracht. Deze kleur-kant van het paneel werd opengelegd op de feestdagen. De grisaille, de tegenkant van het paneel, werd in de dichtgeklapte stand van het retabel aan het publiek getoond in de vasten en advent.
Het grijs paneel is minder creatief bewerkt. De boodschap van de engel is klassiek - lelie - incluis wat we gewoon zijn in het angelus tafereel.
De voorstelling blijkt een combinatie te zijn van de predogmatische voorstelling van wat wij de Mariahemelvaart noemen. Trouwens hemelvaart is ook niet het geëigende woord. De kerk is toegewijd aan Maria ten hemel opgenomen. En daar gaat het paneel over. De voorstelling die men in het eerste christendom ervan maakte en de woordkeuze maken er geen apocalyptisch verhaal van. Pas vorige eeuw werd het dogma van de Ten hemel opneming geformuleerd.
Met een anachronistisch detail ziet men Maria die voor ze sterft de hostie krijgt.
We hebben tegen het jaareinde onze kwartaalschriften aangevuld op e-book.
Je kan ze opladen als je surft naar pumbo.nl en
Zoekt naar "Trinitariës" voor de uitgave over de confrerie van de vrijkoop van de slaven.
Als je de galerie van de devotie van het H. Hart wilt doornemen dan zoek je naar Heilig Hart
en last but not least een uitvoerige beschrijving van de preektoel in Sint Bertinus uiteraard met het zoekwoord "preekstoel".
Je kunt telkens de inhoudsopgave consulteren zoadat je geen katten in zakken oplaadt.
bv. de inhoudstafel van het kwartaalsschrift van het Heilig Hart
Inhoudsopgave Meest voorkomende afbeelding 1 Het hart op de tong/de hand 2 Het bloedend Hart 4 Het miskende Hart 4 Het Hart van de Verlosser 6 Hart van Jezus, barmhartigheid 8 Het hart van de erewacht 9 Het hart als mystieke ervaring 12 Het hart als liefdekoning 14 Het hart en het Rijk van God 16 Hart van het apostolaat van het gebed 17 Hart van Paray Monial 17 Hart van de Belofte 18 Hart van zegevierende Liefde 21 Hart uit het kerkelijk gebed 22 Hart van het Heilig Hartfeest 23 Hart van de juni maand 26 Hart waaraan de wereld is toegewijd 27 Hart van de intronisatie en toewijding 28 Hart dat troont in het huisgezin 30 Hart bij Faustina 31 Hart van broederschappen 33 Hart dat omarmt 34 Hart van Koekelberg 35 Hart als kindervriend 37 Hart verbonden met het H. Hart van Maria 38 Het Hart en Onze Lieve Vrouw van het H. Hart-van-Jezus. 42 Hart bij Benigna Consolata Ferrero 44 Het hart van de litanie 46 Hart dat tastbaar moest aanwezig zijn 49 Hart van Kristus Koning 51 Hart uit God 53 Hart van de pelgrimdevotie 54 Hart in de Heilige Familie 54 Hart van de paters Picpussen 54 Hart van Jezus in de Eucharistie 56 Hart van Montmartre 56 Hart van het scapulier 56 De bijbel en de Heilige Hart devotie 57 Het HART 57 Bloed 58 Leven 60 Hart 60 JHWH’s hart 61 Een oude naam 62 Menselijk hart 63 Patronen in de devotie tot het Heilig Hart 64 Geloof 64 Drie eenheid 64 Bloed en water 65 De stroom uit de rechtertempelwand 68
In onze traditie kerst en nieuwjaar vol van droom, idylle en knusse huiselijkheid.
De natuur, het landschap, flora en fauna zijn ingeslapen, maar staan centraal. Veelal is de natuurbeschrijving verbonden met de schildering van eenvoudige mensen als herders, mensen die de koude trotseren of hout sprokkelen.
De dichterlijke eenvoud haalt het podium.
Terwijl consumptie en welvaart de begoede mens bekoren om uitgebreid te tafelen zijn we al de herdersverhalen uit de buccolicae vergeten. We worden door de religie gewezen op de herders die de Goddelijke liefde vinden.
Ondergesneeuwd door onze miskende filanthropie, - de schizofrenie van "ik-ben-geen-racist" - denken we met de teloorgang van het woord "kerstmarkt" de tak van de boom af te zagen waar we op zitten. Ondertussen zagen we duizenden sparren rats af om voor de volgende "wintermarkt" toch weer nieuwe te planten: leve de vermeend onuitputtelijke natuur.
Op het scharnier van de tijd vond ik een sprekend kerstgedicht bij de kerststal
Bij de geboorte van Christus, DE mens die het wou bijsturen, waar we in Zijn Boodschap de oproep vonden om weer echt mens te worden kunnen we niet nalaten om in de idylle van eenvoud te geloven.
We willen ons niet laten insneeuwen. We wensen dat iedereen de zaligheid kan terug vinden van een nieuwe poging om mens met de mensen te zijn.
We vinden het onze core business de studie aan te vatten.
Aflaten zijn geen ludiek element. Het zou enigszins spijtig zijn de ernst waarmee omgegaan is met deze geestelijk bitcoin tot speelgoed te verlagen. We hebben uiteraard geen probleem met de relativering en de inbreng van de verlichting.
Daarom vinden we het een uitdaging de studie aan te vatten rond wat aflaten eigenlijk waren.
We zijn blij met de ondersteuning vanuit paus Benecitus XVI wanneer hij erkent dat er een secundaire theologie is waar de geschienis teveel aandacht heeft aan gehecht.
Het blijft inderdaad Gods Barmhartigheid waar we in geloven. We blijven ervan bewust dat de mens niet altijd Gods project dient. We blijven opgeroepen om werken van bekering handen en voeten te geven. We zijn er ons van bewust dat we bekering nodig hebben. En hoe dat thomistisch is geformuleerd hoort tot het immateriele erfgoed dat we niet bij het speelgoed van de kinderen kunnen deponeren zonder bijsluiter....
Kerstmarkt of wintermarkt. 't Is overal om de markt dat 't gaat. De twitter van Rik Torfs deed ons nadenken!
Onze sancteboetiek blijft draaien.
We konden terloops aanvullen vanwaar de kerststronk komt. Even de oude Germanen hun traditie te berde gebracht. Ondertusen kwam het ook even aan bod. Het christendom, onze traditie was toen nog niet autochtoon....
Om het dan over onze hard werkende vlaamse eigenheid te hebben.. We hebben onlangs de verzameling prentjes aangevuld. Je kan ze nakijken op de databank via onze website (links hiernaast drukken). De handleiding lezen en kijken.
We verzamelden wat karikaturen. De hetze rond de Mohamed karikaturen is al wat geluwd. Je suis Charlie is ook weer al van gisteren. Toen werd vaak de vergelijking gemaakt met hoe men omging met onzen Lieven Heer. Inderdaad we pleiten zeker niet voor respectloze spot. Niet met Allah, niet met Shiva... en niet in onze sancteboetiek. Toch kan die manier van omgaan gezonde kritische zin bevatten. Die hier een studie wil over maken die heeft alvast wat materiaal op onze databank. Deze aanvulling is gaande....
Dat was ook onze bijzonderste bedoeling voor het ogenblik.
Onze transitie is al bekend. Misschien met een wat negatieve bijklank. Onzen Heertje is verhuisd. Onzen Heertje is gestopt. STOPPEN? Helemaal niet. Archiveren? Een beetje.
Maar vooral we willen wat we hebben opbouwd bekend maken en graag als u daarbij kunt bijdragen O.K.
Nu zijn we onze kwartaalschriften waar we gaandeweg de kennis die we opstapelden hebben uitgesmeerd ter beschikking stellen.
Hoe? Online. En ter gelegenheid van de digitale week. JA!
We zijn begonnen met wat we publiceerde in 2003-2005.
Ze zijn in e-book (kleine boekjes) beschikbaar en op te laden bij
boekenbestellen.nl.
Opgelet aan elkaar schrijven anders kom je bij een andere uitgever terecht.
We publceren nog altijd. Bestelbaar voor 2018
De preekstoel van Sint Bertinus
Het Trinitariërsaltaar van de Onze Lieve Vrouwekerk
De lijst e-books 2003-2005
De Ark - Sacramenten - Aflezen - Kruisweg - Onzen Heertje 2005 - Over het bidsnoer - Het kruis in beeld - Onze Lieve Vrouw in beeld - Onze Lieve Vrouw van Sint Jan I en II - De Heilige familie - Kerstmis in beeld - De sacramenten
Als je de titel ingeeft (boekenbestellen.nl) dan kan je nagaan wat er in de publicatie te lezen staat (inhoudstafel).
We moeten toch niet vies zijn van een trendy woord.
Toch excuseer ik me voor de mensen die het te flashy vinden.
We hadden beter geschreven: het gehele verhaal. Op zijn Poperings met sluse en schroo.
We zijn er al altijd voor geweest ons verhaal zo volledig mogelijk te brengen. Ook na de betreurde ontmanteling willen wat bij ons in de kast zit naar buiten brengen. Daarvan is de digitale neerslag een essentieel pakket. Maar zoals het bij immersieve storytelling hoort moeten we alles mee naar buiten brengen wat er bij hoort .
We werden door de tip van FARO die het over die immersie had er op attent gemaakt. We kunnen moeilijk de geur en atmosfeer, rookwolken of dampen overbrengen als we het over devotionalia gaat.
In de stories kunnen we wel de contekst, handelingen en gedrag beschrijven, maar de geëigende details die men in de workshops rond I.S. (Sorry ik bedoel immersieve storytelling) kunnen we moeilijk brengen tenzij we bij de noveekaars de geur van de smeulende lont zouden produceren.
Maar we hebben iets essentiëler. We willen onze geïnteresseerden laten experimenteren door ons open leerhuis rond de bijbel. We willen door deelname aan het leerhuis de mystiek vanuit het omgaan met bijbelteksten laten proeven om beter sommige devotionele uitingen te vatten.
Iedere derde DONDERDAG op kwart voor zes tot kwart voor zeven kun met ons mee kennis maken met de techniek van het leerhuis rond de bijbel. In DE BRES, Veurnestraat, Poperinge. Welkom.
Wie dacht dat we zouden plat vallen, die kent onze inspirator niet.
Het zou spijtig zijn...
Inderdaad dat vinden we ook.
Het zou spijtig zijn als de kwartaalschriften niet overal zouden geraken waar ze erom vragen.
Sedert 2003 hebben we om de drie maanden een 16-tal blz. vol geschreven over verschillende items uit de devotionele branche.
Daarom zijn we ze diagonaal aan het doornemen om ze via onze Nederlandse distributie beschikbaar te stellen als e-book.
Het voordeel is de kostprijs drukken voor die willen aanschaffen en vereeuwigen door de verspreiding.
Dit exemplaar van het bidsnoer is gemaakt ter gelegenheid van de tentoonstelling ongelooflijk waar we hebben aan mee gedaan.We konden er niet op ingaan toen we ons kwartaalschrift over het bidsnoer maakten.
Straks is 2003 en 2004 bereikbaar.
ebook bij http://boekenbestellen.nl en dan je titel ingeven. Let wel onder e-book. De deeltjes zijn afzonderlijk beschikbaar.
2003 - Maria in beeld (16 Blz.) - Het kruis in beeld (17 Blz.) - Onze Lieve Vrouw van Sint Jan I+II (15 + 17 Blz.)
2004 De Heilige Familie (15 Blz.) - Kerstmis (14 blz) - Het bidsnoer (175 blz.)
Na ons kwartaalschrift over de kruisweg kregen we deze fles.
Om onze kwartaalschriften als e-book op te laden
http://boekenbestelen.nl en dan naar e-book - titel zie boven.
De Heilige Godelieve is in onze streek geen onbekende Heilige. We vonden in onze verzameling meerdere verwijzingen. Toch vind je her en der soms wat interessante aanvulling.
Dat was ook zo als we de laatste boekjes van de Gidsenkring Ieper-Poperinge hebben ingezien.
1970/01 De Heilige Godelieve in de Volksverering - Westvlaamse Gidsenkring
Recent 2018/02 Gidsenkroniek: De verdwenen Godelievekapell in Ieper van Stephan Kesteloot.
De haan op de toren
In dezelfde geest vonden we ook een artikel rond een ander onderwerp dat we eveneens verrijkend vonden:
In het heemkundig tijdschrift: Bachten de Kuype is het ar tikel rond de haan op de toren van de kerk goed documenteerd rond alle symboolbetekenis van de vreemde godsdiensten.
Uiteraard verwijst het ook naar Petrus en het kraaien van de haan.
Onze activiteit verplaatst zich naar de bijbel en we willen iedereen overtuigen van de vredige devotionele ervaring met Onzen Heer te babbelen.
Iedere derde donderdag van de maand komen we samen in de DE BRES, Veurnestraat, Poperinge. Welkom kwart voor zes tot kwart voor zeven.
In het algemeen is herinnering een goede zaak en wie van ons ouder wordende kent de problemen niet. Als een van onze geliefden aan een ernstig geheugenverlies gaat lijden, worden we bang en realiseren we ons dat we onze sleutels weer niet vinden.
Het is een gave in staat te zijn elke dag wakker te worden alsof het de eerste keer was. Geen bagage. Geen pijnresten van de gevechten van gisteren. Wij moeten van het verleden leren, maar er niet in blijven steken. Misschien zijn er tijden en dingen die wij moeten vergeten.
De opdracht van dit moment leert ons dat we een evenwicht moeten vinden tussen herinnering en vooruitgang. Wat we in digitale beelden hebben vastgelegd. De Heer sta ons bij. We bewaren het voor die er iets kan mee zijn. Liefst zovelen mogelijk.
Het Jodendom heeft een weg gevonden de geschiedenis te vieren en heeft het herinneren tot een kunstvorm verheven. In de bijbel staan de verhalen hoe Onzen Heer met de mens is ge-trouwd. Ja, wij lezen, van onze oudere broers de joden, van de tirannieke Haman met parodieën, drank en verkleedpartijen. Wij kennen de verhalen van onze rechtstreekse voorouders hoe ze zijn omgegaan met de verhalen van hun heilige helden en de omgang hadden met Onzen Heer. Het verhaal en de vieringen vann ons overleven met feesten, kermissen en pelgrimages, bedevaarten en kerkgang, drank en geschenken voor onze vrienden en buren en de tsedaka of aalmoezen voor de armen.
Wat moeten wij ons herinneren? Wat moeten wij vergeten? De spanning tussen onthouden en vergeten leert ons een belangrijke les. ‘Gisteren is geschiedenis, morgen is een mysterie, vandaag is een geschenk. Daarom noemen we het ‘het present’.
Een familielid van de postulator voor de zaligverklaring van broeder Isidoor is op zoek naar alles wat te maken heeft met Broeder Isidoor.
We herinneren ons dat we vroeger ook al eens benaderd werden rond die portier uit het passionistenklooser van Kortrijk. We konden dan de gegevens doorgeven die de man niet kon plaatsen.
Het zal wellicht ook altijd meer vervagen rond devotie, tradities en oudere gebruiken rond plaatselijke heiligen. Heiligen en heiligenverering staan onder druk. De postmoderne mens houdt niet van grote verhalen en zijn overgevoelig aan opsmuk die men beter zou zou weglaten.
Aan de andere kant is hemels houvast meer dan nodig. Vuurtornados zullen de mens niet doen denken op een nieuw pinksteren.
Maar mensen hebben tastbare dingen, stenpunten, voetstenen (pieds à terre) nodig om te overleven.... We moeten alleen leren kaf van koren te scheiden en wijsheid en wetenschap goed uit mekaar te houden.
Het begin van de wijsheid is de vreze des Heren.
Wie was de postulator van Broeder Isidoor. De postulator was Pater Angelus. Dat is precies diegene waarvan het rouwbericht hierboven is afgedrukt. De pater heeft in Rome de zaligverklaring behaald. Paus Johannes Paulus II heeft hem op 30 september 1984 zalig verklaard.
We tonen hier een zeldzaam prentje van de dienaar Gods Broeder Isidoor. Dienaar Gods is het stadium voor men zalig is verklaard.
Misschien vroeg je je af waarm we olang hebben gewacht op een nieuwe blz.
Neen we waren niet op congé.
We zijn druk bezig met ons kwartaalschriften en .. Ja de kwartaalschriften 2019.
Heilig Hart
Toen we vernamen dat ze in KADOC een opzoekingswerk aan het doen zijn rond de Heilig Hartdevotie dachten we daar hebben we een berg documenten rond. We delven eens inde papiermassa. Nu onze driedimensionele bazar (sorry hemelse spullen of religieus erfgoed, sancte boetiek) de laan is uitgestuurd.
Kwartaalschriften
Het resultaat is in kladversie toch een 80 blaszijden geworden. We schaven er nu nog wat aan. Het wordt gecorrigeerd en dan hebben we al drie trimestriele fascicules voor 2019.
We zijn altijd blij verrast waneer we uitgedaagd worden om te onderzoeken en te delen in wat we gevonden hebben. Met dien verstande dat we altijd op de kennis van anderen mogen bogen ... We zijn ervan overtuigd dat er heel wat verstandige mensen voor ons gestudeerd hebben omtrent onze core business.
Wat O.-L.-Vrouw van Sint Jan betreft is dat zeker Prof. Gélis. Als Parijse hoogleraar correspondeerde hij ook met het stadsarchief in Poperinge en heeft hij het mirakelboek van Sint Jan zeker doorgenomen...
Onze briefschrijver heeft het over een mirakelboek van Onze Lieve vrouw dat in 's Hertogebosch ligt. Mirakels via Maria zijn nog niet uit de picture. Gewoon even Lourdes citeren... Omdat de kathedraal van deze stad ook een Mariaverering kende en een mirakelboek heeft, was het een uitdaging even over het muurtje te kijken in de Sint Jansparochie van 's Hertogenbosch..
Mirakels! Of zoals specifiek bestond bij de enfants de répit "Miracle": het woord dat men riep als het kind ook maar een beweging ( ) maakte. Deze Mariabeelden werden dan ook Notre Dame du Miracle genoemd. En dat zijn er 256 aldus Prof. Gélis. In Westvlaanderen grosso modo 3: Brugge, Dadizele, Poperinge.
Afb. Par Livre des costumes de Mattaus Schwartz, Allemagne, début du XVIe siècle. Paris, BnF, Ms all. 211, fol 2 8
Het woord heeft in die contekst dan ook zijn aparte inhoud. Mirakelboeken bestonden inderdaad heel specifiek voor Maria, maar ook voor andere heligen zijn zo'n geschriften.
De pelgrims leven verder in de droomvacantie van de zonneklopper...
Er bestaan zoveel soorten van trappers als er mensen zijn
maar allen proberen ze uit te maken waarom rozen doornen hebben.
Een zoektocht combineren met een wandeling is niet eens zo vreemd.
Rustig stappend ontdek je dingen die je nog nooit opgemerkt hebt.
Het is een illusie wanneer men denkt dat men niets meer te ontdekken heeft.
Het is waanzin te denken dat men alles weet.
DE zoektocht van DE Bres
heeft dit jaar op de korte wandeltocht
twee kapelletjes ontdekt.
Ja, echte kapelletjes, niet de drankkapelletjes
in de buurt van de DOORNstraat
eertijds het corte gervelgat.
Die zoektocht moet je zeker doen. Inschrijven in de De Bres Veurnestraat. Route Veurnestraat, via het straatje dat verbinding geeft met de Lodewijk Makeblijde, langs de Vaux-sous-Chevremont, Pezelstraat, afdalen naar de Bres.
Sober en met versterkte dankbaarheid en erkentelijkheid voor de aanhoudende moed van de vrijwilligers : de doenders.
Rustig en met verdunde groepjes.
De bekende historische - overbekende spots - getuigeheuvels lopen mee. In de plooien van het verhaal blijven de weggestoken geuzenkritiek en de contrareformatie solemneel verpakt. De Bisschop, Mgr. Lode Aerts glimlacht en rondt een tijdperk af (?) Hoelang nog Poperinge dekenaal?
We merkten op facebook in Nederland dat er interese bestond ja zelfs uitnoding om speurwerk te verrichten. De vraag - enigszin onuitgesproken - bestond er in dat men de oorsprong van het gebruik probeerde te achterhalen.
Het is zonder twijfel een van de dankbare uitnodigingen waar we niet mochten achter blijven. In de verhalen rond de heiligen zoekt men gebruikelijk naar de sporen waar de typische devotie uit is ontstaan.
Antonius is de patroon van de verloren voorwerpen. Men verwacht mirakels van de man. Men maakt het hem zonder misverstand duidelijk. Hij wordt met zijn gezicht naar de muur gekeerd als de aanroeping op zijn effect laat wachten.
Si quaeris miracula - zingt men op zijn feest Als je op mirakelln uit bent: één adres.
Deze zin blijkt nu de enige reden te zijn die aan de grondslag ligt van dit gebruik.
Heilige Antonius, beste vrind, maak dat ik mijn …. weer vind.
of
Toontje Toontje met al uw verstand breng aub mijn… weer in mijn hand,
De was van Sinte Bertens en relieken zonder papieren
Open kerken
Er zijn kerken die alle dagen open zijn en dan is er aan zo'n dag niet zoveel speciaal. Maar .. in Sint Bertinus Poperinge is er die dag een plus-verhaal. In de kerk van Sinte Bertens mochten we helpen een expositie opstellen met het belangrijke religieus erfgoed van de dekanale kerk.
Je moet zeker komen zien.
We hebben op onze blog als even wat goud- en zilverbrokaat laten zien, maar er is veel meer.
We maakten voor de gelegenheid een boekje over de preekstoel (kwartaalschrift 2018/4), maar de gratis tentoonstelling die laat je wel meer opgeborgen religieus erfgoed zien dat heel zelden al is getoond.
Uit het stadsarchief zijn er ook enkele stukken ontleend bv. het was-boekje van Sint Bertinus 1776.
Kelken en monstrans, koorkappen en kazuifels. Maar ook relieken (ja, - hopelijk voorlopig - zonder papieren!) en de "pieke" van de "Suisse"
De dames van C07 - met man en macht - hebben er overuren gepresteerd. Ere wie ere toekomt.
De zomer op zich is prikkelend. Uitnodigend om uit je schelp te kruipen of om verre horizonten te bezoeken.
De activiteiten van collegae brengen je op ideeën of je wordt in je overmoed uitgedaagd om wat op je hart ligt en nog altijd niet genoeg is uitgedragen naar voor te brengen.
Zo zagen we een kans om eens de stapel aan informatie omtrent Lieve Vrouwebeeelden om te keren en terug naar voor te halen het type beelden waar we er ook heel van in onze verzameling stonden te memoriseren.
In Ieper kregen ze in de kathedraal een beeldje terug. Honderd jaar geleden, niet eens zo lang dus, was het er meegenomen door een soldaat en nu brachten nakomelingen het terug.
We kennen dit type als Notre Dame des Victoires. Het is in Frans Vlaanderen zeer verspreid. Inderdaad een eerder oud model. Jezus troont op de wolk. De wolk verwijst naar God: Jahwe uit het Eerste Verbond. Maria en Jezus zijn gekroond. Het doet zeer aristocratisch en majestueus aan. Bij het ene zijn de sterren opvallend, bij het andere beeld is het voetstuk anders gemodelleerd. Jezus troont, gekroond, zoals Onze Lieve Vrouw, op een wolkkolom. Niet direct apocalyptisch in Laatste oordeel perspecteif, maar de wolkkolom uit het Sinaï verhaal.
De beide engelenhoofdjes onderaan verraden de tijdseigen accenten. Ze zijn een restant van de cherubim uit de tempelattributen in de Joodse contekst en verwijzen in de christelijke symboliek naar de hemel en de lof tot God.
We kunnen bij hen inderdaad print on demand. Het is zoiets als pro manuscripto. Een manuscript met én de prentjes, én de symboliek uitgesmeerd over 487 + 500 blz.
Dat is de foto van verleden jaar. We werden gevraagd om ook de kleureditie beschikbaar te stellen en dit is onze oplossing. Bezoek de website van de uitgever via de link hierboven en alles wordt door hen geregeld.