Zwarte Madonnas proefschrift van Idalie VANDAMME
We haasten ons ook de onderscheiding mee te delen van
Idalie. We hadden de eer de aspirante licentiaat over de drempel te krijgen
voor haar thesis.Met Een maagd met ballen, zoals haar proefschrift titelt,
bracht ze o.i. een degelijk cross-culturele studie.
Het onderwerp ZWARTE MADONNAs is inderdaad een
merkwaardig verre van eenduidig item. We vinden in haar werk een gamma van
cultische paradigmas en cultuele percepties. Vooral het beeldje van Onze Lieve
Vrouw van Halle steelt de show. In de illustraties kreeg ons erfgoed goed
haar plaats (zie rand afbeelding).
De driehoekige vorm van vele van die beeldjes keert terug in
de stapel ballen op de medailles uit onze collectie.
In grote lijnen willen we U enkele eye-openers doorgeven.
Zwart is een ambigue kleur. Zwart is duisternis, maar kan ook vlammend
overkomen (kanonballen). De blik van de Lieve Vrouw oogt mild maar is
doordringend. Op vele plaatsen is ze het leven voor dode kinderen, verlost
ze. Kali in India, de vruchtbaarheidsgodin in de oudheid, ze openbaren én het
tremendum en het fascinosum
.Duisternis en aarde hoeven niet per se
vernietiging te betekenen. De donkere aarde is voedingsbodem. De rode aarde
(aarde en bloed) blijkt in het Hebreeuws de adama te zijn van waaruit zelfs
de mens door de Schepper ontstond.
De lezing van academische litteratuur van dat gehalte houdt
de lezer wel een tijdje zoet, maar het toont hoe belangrijk de opdracht, het
erfgoed te bewaren, is.
Idalie, proficiat, we hebben het werk met aandacht gelezen.
|