De provincie 'Antwerpen' gaat fors investeren in de ontwikkeling van twee fietssnelwegen (Fiets-O-Strades) langs de spoorlijnen 'Essen-Antwerpen' en 'Antwerpen-Mechelen'. De totale investering schommelt rond 16 miljoen euro. Tegen 2012/2013 wil men de fietssnelwegen (Fiets-O-Strades) klaar hebben...
Hoewel de provincie 'Antwerpen' zelf geen fietspaden beheert, stimuleert ze de verdere uitbouw van het bovenlokale functionele fietsroutenetwerk. Jaarlijks besteedt ze 850.000 euro aan de aanleg van nieuwe fietsinfrastructuur. "Omdat veilige, comfortabele en goed onderhouden fietspaden een absolute noodzaak zijn om meer mensen op de fiets te krijgen, schakelt de provincie 'Antwerpen' de volgende jaren een versnelling hoger en maakt ze telkens bijna 5 miljoen euro vrij voor de aanleg van twee fietssnelwegen"...
De fietssnelwegen (Fiets-O-Strades) lopen langs spoorlijn 12 van Essen tot Antwerpen en vanaf het Antwerpse Centraal - Station via spoorlijn 25/27 tot in Mechelen. Ze doorkruisen Essen, Kalmthout, Kapellen, Ekeren, Antwerpen, Berchem, Mortsel, Hove, Kontich, Duffel, Sint-Katelijne-Waver en Mechelen... Alle gemeente- en districtsbesturen hebben met de provincie een samenwerkingsovereenkomst afgesloten.
Daarnaast werd een bestek uitgeschreven voor het ontwerpen en opvolgen van de nog niet gerealiseerde stukken van de beide fiets-o-strades... Ook de Fietsersbond is betrokken bij het ontwerp. "Zij vertegenwoordigt de fietsers. Het is dan ook niet meer dan logisch dat zij nauw betrokken worden bij deze plannen"...
Nu we veel te maken krijgen met sneeuw, ijzel en gladheid ontvangen we regelmatig de vraag of er ook winterbanden voor de fiets zijn. Veel mensen weten het niet, maar ook hiervoor zijn mooie oplossingen. Gek eigenlijk dat het onderwerp winterbanden voor de auto een jaarlijks terugkerend onderwerp is op vele verjaardagen en in de media, maar we hier voor de fiets vrijwel niets over horen. U kunt daarmee zelf zorgen voor een veel betere grip op de weg en een vervelende valpartij of ergere schade aan uw lichaam voorkomen.
Café Alpino Heel eenvoudig recept met instant koffie en bruine suiker.
Ingrediënten:
2 el instant koffie
2 el bruine suiker
1 el vanille extract
1 tl water
1 ½ kop kokend water
Bereiding
Verdeel de koffie en de vanille over twee tassen. Los de suiker op in 1 tl water en verwarm in een sauspan tot het kookt. Meng het met de rest van het water en verdeel over de twee tassen. Goed mengen, afwerken met room en pralines en serveren!
Wij, grootouders, gaan soms op stap (per auto) met onze kleinkinderen. Hoe je veilig je kleinkinderen per auto kan vervoeren lees je hier onder...
Niet bij een airbag: De kinderstoel hoort op de achterbank. Op de bijrijdersstoel mag ook, maar daar zit vaak een airbag. Die moet u dan uitschakelen, ook als het kinderstoeltje naar achteren is gericht. Voor kinderen tot 12 jaar is een plek met een airbag ervoor sowieso af te raden.
Kinderen op schoot, voor- of achterin, mag niet. Als de kinderen groot genoeg zijn om op een gewone stoel met gordel te zitten, let dan op dat de rugleuning recht staat. Anders kunnen ze bij een aanrijding onderuit schieten. Moet de riem over de hals lopen en niet over de schouder, gebruik dan een stoelverhoger. Groot genoeg is niet afhankelijk van leeftijd, maar van lengte: 1,35 meter.
Welke stoel is geschikt? Voor kinderen onder de 1,35 meter is het gewicht bepalend voor de keuze van het kinderzitje. Minder dan 13 kilo: babyautostoeltje (groep 0 en 0+) Deze draagmandjes, of naar het veel verkochte merk Maxi Cosi vernoemde stoeltjes, plaatst u tegen de rijrichting in en zet u met de gewone driepuntsgordel vast. Er is ook een zogeheten Isofix-systeem, waarvoor u geen gordel nodig hebt, maar die past niet in iedere auto. Laat u goed informeren bij de aanschaf en probeer een stoeltje altijd uit in uw eigen auto.
9-18 kilo: kinderautostoeltje (groep 1) Deze stoeltjes staan in de rijrichting en zijn bedoeld voor kinderen die zelfstandig kunnen zitten. Het kind zit in een vijfpuntsgordel. Ook deze zet u vast met de gordel of Isofix. Deze stoelen zijn vaak enigszins verstelbaar van rechtop tot iets onderuit. Let bij de aanschaf nu ook op praktische zaken zoals afwasbaarheid en afneembaarheid van bekleding.
15-36 kilo: zittingverhoger (groep 2 +3) Deze booster-seat is een hulpje dat ervoor zorgt dat de gordel niet over hals en/of buik loopt, maar over schouder en heup. Ze zijn er met en zonder rugleuning. Boven de 36 kilo: Voor kinderen zwaarder dan 36 kilo zijn geen goedgekeurde stoelen beschikbaar en deze kinderen zouden alleen de autogordel kunnen gebruiken. Mocht de gordel toch over de hals en/of buik lopen, dan is het beter om toch een stoelverhoger te gebruiken.
Voor u gelezen. Dit is reeds jaren bezig...de strijd wordt verder gezet...het is er zo mooi om langs te fietsen en te wandelen...wil u meer weten klik dan op de afbeelding...
NEEN aan de verbreding van het Schipdonkkanaal!
Verloedering van de unieke sfeer en het historisch landschap van Damme en Oostkerke. Verzilting in de ruime omgeving. Onteigeningen. Waardevermindering van gronden en onroerend goed. Aanslag op het toerisme en de horeca. Opsplitsing van leefgemeenschappen. Daar bovenop een werffase die vijf tot tien jaar zal aanhouden en de levenskwaliteit grondig zal aantasten. Dat zijn enkele van de gevolgen die "Het Vlakke Land" tussen Brugge en Gent te wachten staan als het Zeebrugse Havenbedrijf (MBZ) zijn zin krijgt. Dat plant op korte termijn de ombouw van het Schipdonkkanaal tussen Brugge en Zomergem tot een industrieel duwvaartkanaal.
't Groot Gedelf staat volledig achter de economische ontwikkeling en de groei van de tewerkstelling in de Zeebrugse haven, maar verzet zich met klem tegen dit project.
De logistieke ontsluiting kan perfect worden verwezenlijkt met alternatieve middelen die efficienter en ecologischer zijn en geen afbreuk doen aan de tewerkstellingskansen. Integendeel: estuaire schepen zijn onmiddellijk inzetbaar, terwijl het op een exploiteerbaar Schipdonkkanaal nog vijftien jaar wachten is. Ook het spoor heeft meer dan voldoende mogelijkheden. Dit is kiezen tussen goede economie en slechte economie.
Dit wordt de volgende grote fietstrip van Pedro...
Fietsend van stad naar dorp, langs rivieren, langs het kanaal van Orléans, over kleine wegen en spoorwegbeddingen komen we o.a. door de Ardense bossen, de sprankelende Champagne, de Koningsvallei aan de Loire, het natuurpark Berry, de Bordeauxstreek, het echte Frankrijk van de Charente, de pijnboombossen van Les Landes, het Toscaanse Gascogne uiteindelijk aan in Lourdes aan de voet van de Pyreneeën. Een fietsgids opgesteld als doorlopende route zonder vaste etappeplaatsen waardoor hij bruikbaar is voor zowel de occasionele fietser als de getrainde in functie van de fysieke mogelijkheden van het individu. Op de 1467 km lange route is met zorg uitgekeken naar zoveel mogelijk voor de fietser geschikte overnachtingen. Zo veel mogelijk logies op de route staan zowel in de geschreven tekst vermeld als op de gedetailleerde kaarten ingetekend. Zowel de kampeerder als de trekker op zoek naar gastenkamers, pensions, hotelletjes, vinden hun gading in deze gids. De fietsgids is zo opgesteld dat je geen specialist kaartlezer moet zijn om je weg te vinden. Het traject is zo eenvoudig mogelijk gehouden met respect voor de doelstelling van een fietsgids, zo weinig mogelijk confrontatie met gemotoriseerd verkeer. Op de fiets naar Lourdes is een gids met slechts één doel: in Lourdes geraken. Van de Onze-Lieve-Vrouwebasiliek in Maastricht via de Onze-Lieve-Vrouw Oorzaak Onzer Blijdschap in Tongeren naar de Onze-Lieve-Vrouw Onbevlekte Ontvangenis in Lourdes. Een land van contrasten met kerncentrales, krokodillen, Merovingische graftomben en frescos. Een land van eenzaamheid met eindeloze vlaktes en graanplateaus. De vier Heemskinderen, Jeanne dArc, St-Émilion, DArtagnan en uiteraard de Heilige Maagd Maria vergezellen ons. We maken kennis met streekproducten zoals Chaource, Fois Gras, Magrat de Canard, Andoulettes, macarons, lange vingers en chocolade. Bier, appelcider, wijn, champagne, cognac en armagnac drinken we onderweg, maar naar huis komen we met water uit Lourdes.
Info: http://users.telenet.be/fietscontreien/boeken.htm#Op_de_fiets_naar_Lourdes ISBN 9789038920054
Voor u gelezen en gekopiëerd. Voor meer info klik op de afbeelding.
Misschien denkt u dat de meeste fietsongelukken komen door een botsing. Niets is minder waar! De meeste fietsongevallen gebeuren zonder dat er gebotst wordt met een ander persoon of vervoersmiddel in het verkeer. Vaak is er sprake van het verliezen van het evenwicht.
Lewiske heeft me opgedragen om de kerstboom te plaatsen. Neen geen echte en gelukkig geen gedoe met pot en zand maar een kunstkerstboom. Je ziet bijna het verschil niet zo echt lijkt deze kunstboom wel. Het wordt weer even puzzelen om de juiste takken op de juiste stek te krijgen. Gelukkig zijn de takken voorzien van onopvallende kleurtjes zodat ook een onhandige gepensioneerde dit kan doen... Het is trouwens altijd wat bij het plaatsen van de kerstboom. Niet op de juiste plaats, een beetje naar links, neen naar rechts, even een draai geven en dan nog te zwijgen over het versieren van de kerstboom. Hier hebben we dan een compromis gesloten. Ik monteer de kunstboom en hang de verlichting er in als dat al moet. Lewiske versiert (?) de boom en werkt het geheel af. Goede afspraken levert goede resultaten nietwaar...
Kerstboom in wording
Eindresultaat 1,80 m grote kerstboom
Over de ouderdom van het gebruik van de kerstboom lopen de bronnen zeer uiteen. Het heeft waarschijnlijk een OudGermaanse oorsprong, waarbij de boom, oorspronkelijk een eik, centraal stond in een midwinterviering (eigenlijk de kortste dag). Mogelijk werd die boom dan verlicht.
Vandaag met de leerlingen van meester Bart op natuurwandeling in het Grotenhoutbos te Gierle. We hebben daar een toffe wandeling gemaakt met deskundige uitleg van gids Jan Diels...
Het Grotenhoutbos is een gebied van circa 300 ha en werd in november 2000 aangekocht door het agentschap Natuur en Bos van het Vlaamse Gewest. Het Grotenhout heeft in het verleden waarschijnlijk nooit een ander grondgebruik gekend dan 'bos'. De eerste schriftelijke bron die melding maakt van het Grotenhout dateert van 1320. Het Grotenhoutbos is dus een historisch bos op de grens van Lille met Vosselaar. Het domein bevat ongeveer 100 ha eikenbos van meer dan 100 jaar oud. De dikste eik heeft een omtrek van 3,8 m! Ook beukenbossen, essen- en elzenbossen komen er voor. Het Grotenhout bevat vele zeldzame planten, zowel typische bosplanten als planten van grazige vegetaties. In totaal werden er meer dan 360 verschillende plantensoorten gevonden. Daarnaast herbergt het bos niet minder dan 8 verschillende vleermuissoorten. Het Grotenhoutbos werd in 2001 officieel opengesteld voor het publiek. Je kan het gebied jaarrond via verschillende bewegwijzerde wandelwegen bezoeken.
Het Sint Nicolaasfeest is een schilderij van de Nederlandse kunstschilderJan Steen.
Steen schilderde het 82 x 70,5 cm grote werk, uitgevoerd in olieverf op doek, tussen 1665 en 1668. Het bevindt zich momenteel in het Rijksmuseum Amsterdam.
Het werk is geschilderd in de voor Jan Steen kenmerkende stijl, waarbij taferelen uit het dagelijks leven op levendige en vaak schijnbaar chaotische wijze worden weergegeven. Het schilderij toont een gezin dat aan de vooravond van 6 december het traditionele Sinterklaasfeest viert. Centraal staat de jongste dochter van het gezin die zich kennelijk het afgelopen jaar goed gedragen heeft en daarvoor wordt beloond met een pop en andere geschenken. Haar oudere broertje staat huilend naast haar, want zijn schoen is leeg gebleven. Hij wordt uitgelachen door een ander broertje. Op de achtergrond staat de grootmoeder die mogelijk toch nog troost heeft voor de huilende jongen in de vorm van een verborgen cadeau. De moeder toont belangstelling voor de geschenken van haar jonge dochter. De vader van het gezin ziet glimlachend het hele tafereel aan.
Al op jonge leeftijd leerde Eligius (St. Elooi) hoe hij metaal kon bewerken en hij bleek een voortreffelijk leerling voor wie alles mogelijk was. Eens werkte hij voor een smidsbaas die zeer overtuigd was van zijn eigen kunnen en daarom boven de deur van zijn smederij het opschrift Meester boven de meesters had aangebracht. Toen op zekere dag een weerspannig paard werd binnengebracht, wist de Meester boven de meesters daar geen raad mee. Eligius ging echter rustig naar het paard, nam het been af, voorzag de hoef op het aambeeld van een nieuw ijzer en zette het been weer aan de romp van het paard, waarna het dier vrolijk wegdraafde. De baas liet dit niet op zich zitten en probeerde het kunststukje bij een volgende lastige klant. Dit dier begon echter hevig te bloeden, waarop de smid ten einde raad zijn maatje te hulp riep. De jonge Eligius stelde echter als voorwaarde dat zijn baas het trotse opschrift boven de deur moest weghalen. Toen dit gebeurd was, hield het bloeden onmiddellijk op. Eligius zette het been er weer aan en het paard verliet hinnikend de smidse. Een beeld met de uitbeelding van dit verhaal bevindt zich in de kerk te Plozévet in Bretagne.
Over mezelf... Ik ben Pierre V alias Pedro Op Sinterklaasdag, anno 1948, ben ik als Mechelaar de wereld op gezet. Nu al geruime tijd woonachtig in "mijn dorp in de Kempen". Hobby's: Fietsen in de vrije natuur Geocaching en koffieleut... Heb net een fietstocht als peregrino naar Santiago de Compostela achter de rug ten voordele van... LCH Belgium vzw (Langerhans Cel Histiocytose)