In de auto zijn we: ongemanierd, gehaast en asociaal...?
Politie moet strenger optreden
Reactie van Clément B.(60) Merksem
Als de politie niet strenger optreedt in het verkeer, heeft het geen zin om de rijlessen in de rijscholen nog strenger te maken. Ik heb mijn kinderen zelf opgeleid voor het behalen van hun rijbewijs. Zij zijn wel hoffelijk in het verkeer en houden zich wel aan de verkeersregels. Waarom kunnen de andere bestuurders dit niet? Het is gewoon een kwestie van zelfdiscipline.
Er wordt maar steeds met de vinger gewezen naar de autobestuurders en ja, er zijn wegpiraten. Maar even goed moet er meer opgetreden worden tegen de zwakke weggebruiker.Zowel fietsers als voetgangers zijn door hun doen een van de grootste gevaren op de weg. Ze houden zich nooit aan wat de wegcode voorschrijft.
Wat we nu meemaken zat er 20 jaar geleden al aan te komen. Mooie woorden, slogans en intenties zullen niet werken. De rijopleidingen creëren geen goede chauffeurs wegens te weinig uren rijervaring. Ook het politietoezicht op de wegen is ondertussen sterk verminderd, nochtans is dit essentieel. Mijns inziens zal er niets veranderen op korte termijn. Elke keer een rijexamen laten afleggen na een ongeval door eigen verantwoordelijkheid, vind ik een goed idee. Sorry, België is inderdaad een auto-cowboyland, dat wordt door iedere buitenlander bevestigd!
Mijn ervaring met het Meiserplein is niet zo negatief als hier verteld wordt. Het Montgomeryplein is een even groot circus. Ik heb persoonlijk niet de indruk dat de situatie de laatste jaren verslechterd is in Brussel. Het ritsen bij het in- of uitrijden van de Kleine ring is gemeengoed, maar wringers zijn er natuurlijk altijd. Ik rij de laatste jaren met een kleinere wagen dan tijdens mijn actief leven en ik moet vaststellen dat ik nu te maken krijg met een nieuwe vorm van agressie: de zware wagens die nog rap-rap die kleine eens zullen voorbijsteken. Het is inderdaad ook opvallend hoe slecht men reageert op ambulances.
Het probleem bij de opleiding van jonge chauffeurs is hen leren rekening te houden met gevaren die men niet ziet: een onoverzichtelijke bocht naar links kan je beter niet "afsnijden" want er kan een tegenligger aankomen. Voor de top van een helling of op een kruispunt in stad kan je beter niet inhalen. En houd rekening met de langere remweg bij regenweer. Men zou er ook moeten op hameren dat men alleen voorrang kan krijgen als men gezien wordt. En daarbij hoort de opmerking dat het niet is omdat jij de achterbumper van een wagen ziet die uit een zijstraat of uit een garage komt, dat die chauffeur ook jouw voorbumper ziet. Dit soort wederkerigheid bestaat niet in het verkeer.
In de praktijk houdt men zich best aan de regel, dat je alleen zeker bent dat de andere chauffeur joukan zien als je zelf de andere chauffeur kan zien (niet één of ander deel van zijn auto!)
Een correct rijgedrag kan veel ellende voorkomen (1)
Reactie van Lydie (61) Gent
Je omschrijvingen passen perfect bij het dagelijks rijgedrag in het verkeer. Persoonlijk stel ik vast dat preventief rijgedrag van primordiaal belang blijft, maar daarop zie je regelmatig inbreuken van allerlei slag. Vele bestuurders hebben jammer genoeg weinig of geen burgerzin, laat staan de nodige ingesteldheid om veilig te rijden. Om niet te spreken van aanrijdingen met derden die niet over een verzekering beschikken. Die rijden dan snel weg, met gierende banden enz... Kom het maar tegen. Elk rijgedrag is eigen aan de chauffeur. De perfecte chauffeur met 100% concentratie bij het rijden bestaat niet, maar een correct en veilig rijgedrag zou al veel ellende helpen voorkomen.
Een correct rijgedrag kan veel ellende voorkomen (2)
Reactie van Nadine A.(57) Wachtebeke
Dit artikel vat perfect samen hoe de ganse samenleving tegenwoordig is: Uit mijn weg of er zwaait wat en geef vooral aan niemand voorrang!! Jammer genoeg geldt dit voor de totale bevolking: Zoals de ouden zingen, piepen de jongen. Woorden wekken, maar voorbeelden strekken, hé.
Ik heb sinds 1955 mijn rijbewijs (voor het leger) en sinds 1967 mijn burgerrijbewijs en ik heb nog nooit een ongeval gehad. Gedurende die jaren is het verkeer enorm veranderd natuurlijk. In de loop der jaren is door de grotere drukte de agressie, en de minachting voor de andere chauffeurs op de weg enorm toegenomen. Maar volgens mij mag men dat niet in alle delen van België op gelijke voet zetten. Brussel is zeer druk, met veel buitenlandse chauffeurs, diplomaten enz.. die niet strafbaar zijn, dus is Brussel niet te vergelijken met andere plaatsen. En in de verschillende delen van ons landje is er ook een groot verschil.
Ik woon sedert 2 jaren in mijn huidige woonplaats. Wat ik ondervind is dat er hier anders gereden wordt dan in mijn vorige provincie: de opgelegde snelheden worden zeer goed opgevolgd, de afstand tussen de voertuigen beter gerespecteerd en men houdt meer rekening met voetgangers en fietsers. Meer controle?
Ik heb 26 jaren in Duitsland gewoond en daar is de politie zeer alert. De boetes zijn stijgend naargelang het aantal en soort overtredingen. Het puntensysteem in Duitsland is al tientallen jaren van toepassing. Wanneer zal hier deze wet in voege treden?
Inderdaad, in andere landen zijn er minder ongevallen. Bekijk alleen de infrastructuur buiten ons land: je vindt er minder verkeersremmers. En als die er zijn kan je er zonder schade aan je voertuig over rijden, wat je in België niet kan zeggen. Hier bij ons zijn er 4-, 3- en 2 vak banen waar je respectievelijk 70, 50 en 30 km/uur mag rijden. In Nederland zie je bijvoorbeeld 2-vaksbanen waar een maximum geldt van 100 km/uur.
Intelligente lichten aan de kruispunten? Men wil altijd vergelijken met het buitenland Wel, ga eens kijken hoe vlot het er loopt. Hier rijden de chauffeurs gestresten zijn er teveel richtlijnen en obstakels die meerdere ongevallen veroorzaken.
Elke woensdagavond ga ik biljarten in Oud Berchem. Hoe parkeert men daar na 19 uur? Je moet er meestal 20 min. zoeken naar parkeerplaats. Zelfs op de hoeken van al de straten staan wagens. Dus moet je goed je bocht inschatten! Als voetganger zal je binnen afzienbare tijd over de wagens moeten klauteren om de straat over te steken! Langs twee kanten wordt geparkeerd. Hoe kruis je dan je tegenligger? Waarom worden niet alle straten "enkele richting" gemaakt?
Ik vind dat wij een centraal sms-nummer moeten creëren om daarop alle nummerplaten van gevaarlijke en onbeschofte weggebruikers te kunnen melden. Die informatie zou dan kunnen overgemaakt worden aan de verzekeringsmaatschappijenen politie. Iemand die daar verschillende malengesignaleerd wordt zou een waarschuwing moeten krijgen en/of een hogere verzekeringspremie betalen. Als al onze ogen samenwerken, dan zou dat toch een verschil moeten maken?
De politie kan natuurlijk niet overal tegelijk zijn, maar als ze nu eens is op plaatsen moesten zijn waar het soms nodig is In België geldt nog steeds de wet van de sterkste en wie niet waagt niet wint, maar dat is geen mentaliteit voor een bestuurder. Maar wie doet er al eens geen foutje ?
Er is gewoon geen respect. Niet alleen van de automobilist maar ook van voetgangers die zomaar op de rijweg lopen alsof het een voetpad is. Fietsers die denken dat ze alles mogen en de reglementen er enkel zijn voor de automobilisten, maar ja het is altijd de bestuurder die te roekeloos rijdt. Moesten alle andere openbare weggebruikers bestraft worden zoals de autobestuurders dan zou je wat meemaken hoor.
Men zou eens (terug) wekelijks 'veilig rijden' tips mogen geven op radio en TV. De meeste bestuurders (fiets, moto, auto en vrachtwagens) hebben enkel oog voor wat hen zelf aangaat. De anderen (waaronder veel voetgangers) moeten maar zelf zien dat ze (veilig) door het verkeer komen. Grote fouten en hinder: parkeren op voet- en fietspaden, een voetganger op een zebrapad is 'overstekend wild' (geen respect). Fietsers met 2 en 3 naast elkaar op de rijbaan (fietspad dikwijls aanwezig). Fietsers in tegengestelde richting op fietspad (bord C11) en/of voetpad. Fietsers gevaarlijk (fietsend) oversteken op zebrapad. Snelheid auto's en vrachtverkeer in bebouwde kom en zones 30.
Het is het altijd de auto die fout heeft, maar laat de zogezegde zwakke weggebruiker eens de verkeersregels naleven. Ik wil nu niet praten over het rijden in de grote steden omdat ik daar bijna nooit kom. Maar laat ons het hebben op de gewone wegen, en aan de scholen. Hoe worden daar de verkeersregels in acht genomen door de ZWAKKE weggebruikers. 's Morgens donker en regen licht op? Licht op zijt ge zot? Haaientanden op het fietspad, hola wat is dat, kennen we niet.. Denk hier aan mijne heren, wij hebben een plaat rondom ons, maar zij kunnen 6 planken krijgen. En dan maar altijd denken "Wij zijn zwakke weggebruikers, wij zijn altijd in ons recht"
Het is niet enkel in de steden dat je zulke agressie meemaakt. Ik rij nog dagelijks met de auto en de fiets met geen noemenswaardige ongevallen. Alle weggebruikers maken fouten o.a. geen fietsverlichting en aan de scholen is het een chaos. Moesten de ouders kunnen ze reden hun kinderen tot in de klassen. Hoeveel wagens parkeren er niet tegen de rijrichting wat zeer gevaarlijk is voor aankomende fietsers? Probeer eens rustig met de fiets langs de Dender of andere landelijke wegen te rijden tijdens het weekend: de wielertoeristen (of zijn het terroristen) rijden je gewoon de baan af of het water in... Misschien een teken des tijds??
Het is inderdaad ontzettend wat je in het verkeer allemaal ziet. Hoffelijkheid is blijkbaar niet meer van deze tijd. In plaats van regelmatig blauwe zones te controleren zou men beter strengere controles in het verkeer houden. Wat mij ook opvalt is het roekeloos rijden van fietsers. Wanneer ik in de stad op een zebrapad wil oversteken, stoppen wel de auto's maar geen enkele fietser! Het zijn ook veelal fietsers die het rode licht negeren. En dan maar foeteren op de automobilist wanneer deze de fietser geen voorrang verleent. Zij denken dat alles is toegelaten. Bij mijn weten is een zebrapad bestemd voor voetgangers en niet voor fietsers die zonder kijken hier gebruik van maken. Belg, leer weer eens hoffelijkheid en wees een heer of dame in het verkeer.
Het is inderdaad zo dat het aantal hoffelijke chauffeurs met de dag afneemt. Men neemt het niet nauw met de verkeersregels. Als je aan een flitspaal komt zie je vaak vertragen maar eens voorbij hangen ze in je bumper of scheren ze je voorbij in volle snelheid en krijg je je op de koop toe boze blikken. Het is erg met normen en waarden en ik vrees dat het alleen nog slechter wordt.
Men komt van een min of meer georganiseerde gemeenschap waar mensen werden gewezen op hun fouten door... een wijkagent. Wat doet men? Besparen en die gewoon afschaffen om onbeschrijflijke redenen.
Het openbaar vervoer moet het doen met een chauffeur, zonder ,kaartjesknipper... en men klaagt over al het zwartrijden en dies meer. Je vraagt je af waarom er tientallen zebrapaden zijn waar geen enkele chauffeur oog voor heeft... want de controle is ver weg. Deze maatschappij is grondig veranderd in een halve eeuw en wij hebben dat een beetje aan ons eigen te danken. Opvoeding wordt onderschat thuis en in school. Het is een "ik" maatschappij geworden waar "ik" alleen tel thuis, op school, op straat, in het verkeer. Terechtwijzen op fouten is iets dat is verdwenen en verbeterd wordt door nog meer boetes die voor velen niets betekenen. Boetes of straf dienen om van jezelf ook een beter mens te maken. En daar soms wel in slagen. Helaas voor deze "ik" maatschappij.
Per jaar rijd ik nog steeds ± 15 à 16-duizend km en zit dus heel wat uurtjes in de auto. Wat ik sedert een aantal jaren zie grenst gewoon aan het ongelooflijke. De mannen op kop voor de zware snelheidsovertredingen (af en toe ook eens een dame), maar met de dames op kop wat de 'kemels' en het gsm'en betreft. Onlangs reed een dame achter mij. Zij heeft gsm't gedurende meer dan 20 km. Dan reed ze bijna in op mijn wagen aan een verkeerslicht dat 'per ongeluk' op rood sloeg toen ik er ± 50 vanaf was. Dat had mevrouw niet gezien.
Wat de snelheidsduivels betreft: de wetgever zou er beter aan doen het signaleren van de snelheidsmetingen op allerhande sites te verbieden en veel meer niet aangekondigde controles te doen, eveneens op de autosnelwegen. Op de E40 richting Luik te Haasrode vloog er mij iemand voorbij. En ik reed toch ook 120 km/h ... Men zou ook beter bekeuren op de juiste snelheid en geen foutenmarge meer toekennen. 120 = 120 en geen 121 km/h.
Vrachtwagens worden soms onterecht met de vinger gewezen
Reactie van Richard M. (61 ) Kuringen
Ik ben nu met pensioen.Gelukkig maar, want ik ben 35 jaar vrachtwagen bestuurder geweest. Ik heb heel Europa doorkruist en ik kan jullie zeggen, wat ik allemaal heb gezien en mee gemaakt tart elke verbeelding. Wij waren altijd geladen met 25 ton goederen en dan zijn er bestuurders die snel voorbijsteken en plots zien dat ze een afrit of een straat moeten inslaan. Eén meter voor de truck slaan die af en als je dan toetert steken ze hun middelvinger op.
Stoppen doen ze niet want dat durven ze niet. Ze vergeten dat men met zo een gevaarte en met dat gewicht niet kan stoppen op 5 meter. Ik heb al zaken meegemaakt met autos waar achterin kleine kinderen zitten. En dan denk ik bij mezelf: Waar is jullie verstand? En dat is niet alleen in België, dat is in veel landen het geval.