Reactie van Viktor M. Michaux, (Politiecommissaris, directeur verkeersdienst zone Schaarbeek - St Joost en Evere.) Joop Nuijten
Het Meiserplein is één van de drukste ingangspoorten van Brussel. Deze vertoont wel de eigenaardigheid dat zij méér verkeer versast dan menige grotere rotondes. Vandaar dat geen enkele technische firma de job wil aanpakken om dit verkeersknooppunt aan te pakken. xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Maar alleen al de naam verkeersknooppunt gebruiken, dan ben je al verkeerd bezig. Deze openbare ruimte gunt geen enkel comfort aan de voetgangers en de fietsers en blijft dus gevaarlijk voor de zwakke weggebruiker. De bussen en trams zijn buitenmaats van grootte: de tram lijkt eerder op een trein qua lengte en de dubbelgelede bussen zo lang dat zij elkander constant hinderen.
De taak van de politiemensen is daar dan ook hopeloos. Zij kunnen alleen maar punctueel ingrijpen. Daarenboven is hun prioriteit het openbaar vervoer. Het Meiserplein oprijden is een hachelijke onderneming en je hebt steeds "bijna-ongevallen". Wanneer je dit plein verlaat, dan slaak je allen maar de verzuchting: OEF.
Toch zijn op het Meiserplein sinds meer dan tien jaar geen verkeersdoden te betreuren, noch zwaar gewonden. Niet de inrichting of de ordehandhaving heeft dit tot gevolg, maar wel juist dat gevoel van bijna-ongeval: iedereen is hypervoorzichtig. Een herinrichting met voorrang voor de gebruikers van het openbaar verkeer, een specifieke inrichting voor de fietsers en eventueel een betunneling zouden soelaas brengen, maar ook de toevoer van auto's dient te worden aangepakt.
Toch nog een opmerking over de verkeersveiligheid op Schaarbeek: de laatste drie jaar zijn ook daar helemaal geen verkeersdoden meer en is het aantal zwaar gewonden met 23 procent gedaald. Maar het MOET nog beter.
|