De verkeershinder door de werkzaamheden aan het
viaduct van Vilvoorden blijkt mee te vallen. Op de Buitenring waren er
vanavond vertragingen van 10 à 15 minuten. Vanmorgen zat het verkeer
vooral vast op de secundaire wegen, de alternatieve routes dus.
De werkzaamheden aan het viaduct van
Vilvoorde zijn vanochtend vroeg begonnen, nadat in het weekend de
laatste voorbereidingen waren getroffen. De werkzaamheden duren tot
september en zullen allicht grote verkeersproblemen veroorzaken.
Vanochtend bleef de verwachte verkeerschaos alvast uit. "De wachttijden
voor het viaduct van Vilvoorde op de Ring van Brussel zijn beperkt
gebleven tot 20 à 25 minuten. En ook op de E19 vanuit Mechelen was de
hinder beperkt", zegt Hajo Beeckman Van het Vlaams Verkeerscentrum.
Er was wel meer hinder aan enkele invalswegen naar Brussel, zoals de
Van Praetbrug en het Reyerscomplex. Ook de alternatieve routes, zoals de
N16 tussen Sint-Niklaas en Mechelen en de lokale wegen in de Vlaamse
rand rond Brussel, kregen heel wat extra verkeer te slikken.
Het verkeer moet over minder en versmalde rijstroken en tussen 14 uur en
21 uur 's avonds moet het verkeer van de E19 omrijden via de Binnenring
om de Buitenring te bereiken.
aren getroffen. De werkzaamheden duren tot
september en zullen allicht grote verkeersproblemen veroorzaken.
Vanochtend bleef de verwachte verkeerschaos alvast uit. "De wachttijden
voor het viaduct van Vilvoorde op de Ring van Brussel zijn beperkt
gebleven tot 20 à 25 minuten. En ook op de E19 vanuit Mechelen was de
hinder beperkt", zegt Hajo Beeckman Van het Vlaams Verkeerscentrum.
Er was wel meer hinder aan enkele invalswegen naar Brussel, zoals de
Van Praetbrug en het Reyerscomplex. Ook de alternatieve routes, zoals de
N16 tussen Sint-Niklaas en Mechelen en de lokale wegen in de Vlaamse
rand rond Brussel, kregen heel wat extra verkeer te slikken.
Het verkeer moet over minder en versmalde rijstroken en tussen 14 uur en
21 uur 's avonds moet het verkeer van de E19 omrijden via de Binnenring
om de Buitenring te bereiken.
Motorrijders gaan hun laatste zomer in zonder verplichte jas met
lange mouwen en dito broek. Vanaf 1 september treedt een Koninklijk
Besluit daartoe in werking. Datzelfde KB verlaagt de leeftijdsgrens voor
kinderen op de motor naar 8 jaar en introduceert een verbodsbord voor
quads.
Het KB van staatssecretaris voor Mobiliteit
Etienne Schouppe (CD&V) is vandaag verschenen in het Staatsblad. De
nieuwe voorschriften voor beschermende kledij botsten bij de
voorbereiding op heel wat verzet bij de motorrijders. Fluorescerende
kledij en banden zijn niet als verplichte uitrusting opgenomen, maar de
beschermende jas met broek of pak, handschoenen en laarzen of bottines
bleven wel overeind.
Voorts voert Schouppe met het nieuwe KB ook
regels in over het gedrag van motorrijders in de file. Tussen
stilstaande of traag rijdende wagens passeren, wordt niet langer als
inhalen beschouwd, maar de motorrijder mag niet sneller gaan dan 50 km
per uur en niet meer dan 20 km per uur sneller dan de file. De motoren
moeten ook steeds de twee meest links gelegen rijstroken kiezen.
Tot slot biedt het nieuwe KB de steden en gemeenten ook een
wettelijke definitie en verkeersbord om quads eventueel uit hun
dorpskernen te weren. Voor de wet is een quad voortaan "een
motorvoertuig met vier wielen, geconstrueerd voor onverhard terrein, met
een open carrosserie, een stuur als op een motorfiets en een zadel".
De bijna 725.000 mensen die een vereenvoudigde belastingaangifte in
de bus krijgen, riskeren door een fout in die automatische aangifte te
veel belastingen te betalen. De Christelijke Mutualiteit (CM),
Ziekenzorg CM en ouderenbeweging OKRA vragen aan de federale
overheidsdienst Financiën om de fout zo snel mogelijk recht te zetten.
Volgens de organisaties hebben de getroffen mensen recht op een
automatische rechtzetting van de fiscus. Het moet volgens hen mogelijk
zijn een juiste aangifte te sturen, ook naar diegenen die niet zelf
reageren op de vooraf ingevulde aangifte, zo luidt het in het
persbericht.
Het "Voorstel tot vereenvoudigde aangifte" werd
opgestuurd naar gepensioneerden, werklozen en invalide mensen met een
stabiele fiscale situatie. Bij sommige (gepensioneerde) invalide mensen
liep er echter iets fout op het automatisch ingevulde formulier. De
fiscus nam het belastingvrije bedrag voor een zware handicap niet in
rekening. Die belastingaftrek van 1.370 euro levert, afhankelijk van de
persoonlijke situatie, een belastingvoordeel op dat enkele honderden
euro's kan bedragen.
In afwachting van een reactie van de FOD
Financiën, raadt de Chistelijke Mutualiteit de betrokken leden aan hun
aangifte te vergelijken met die van vorig jaar. Via het
antwoordformulier dat bij de aangifte gevoegd is, kan een rechtzetting
gevraagd worden, aldus het persbericht. Dat moet gebeuren voor 30 juni,
of voor 15 juli indien de aangifte gebeurt via Tax-on-web. Zo niet wordt
de verkeerd berekende aanslag definitief.
Milieubeweging Greenpeace belooft de herstellingswerken te betalen na de
schade die is veroorzaakt door haar activisten aan het Atomium. Dat
zegt de voorzitter van de vzw Atomium, Henri Simons, vandaag in La
Capitale. Greenpeace hield op 21 april aan het monument een actie tegen
kernenergie.
Volgens de voorzitter is er schade aan de siliconen
verbindingen tussen de driehoekige metalen platen op de bollen van het
Atomium. Die verbindingen werden de dag voor de actie hernieuwd en waren
nog niet droog. Daarom moet het werk worden overgedaan. Greenpeace
heeft voorgesteld de werkzaamheden te betalen, aldus Simons.
BRUSSEL -
Een eerste druk van het Kuifje-album Het gebroken oor is zondag geveild voor
17.400 euro. Veilinghuis Banque Dessinée in Brussel heeft dat gemeld.
Vooraf was het album, een originele kleurenuitgave in het Frans uit 1943,
geschat op 8000 tot 10.000 euro. Twee andere Kuifje-albums gingen op de
veiling van de hand voor 15.000 en 12.000 euro.