
De Belgische wet staat toe dat de audiovisuele media hun kijkers en
luisteraars doorverwijzen naar de Facebook- en Twitterpagina's van hun
programma's.
Dat heeft Marc Janssen, voorzitter van de Hoge Raad voor de
audiovisuele sector van de Franse Gemeenschap (CSA), maandag gezegd. In
Frankrijk wordt deze praktijk als sluikreclame beschouwd. Vrijdag
publiceerde de Franse tegenhanger van de CSA dat de audiovisuele media
hun kijkers en luisteraars mogen informeren over het bestaan van een
programmapagina op sociale netwerken. Wanneer echter ook de naam van het
sociale netwerk in kwestie gegeven wordt, is er sprake van publiciteit. Volgens
Marc Janssen bepaalt het Mediadecreet van 2009 dat de Belgische media
reclame mogen maken voor producten die rechtstreeks met hun programma's
te maken hebben. "Publiciteit maken voor een eigen pagina op de sociale
netwerken hoort daar dus ook bij", aldus Janssen. Janssen voegde
er nog aan toe dat de CSA aan een aanbeveling werk, die de regels rond
promotie van de eigen programma's duidelijker moet maken. De aanbeveling
zou voor de zomer gepubliceerd moeten worden.
|