
TreinTramBus vindt besparingen op het
reizigersvervoer onaanvaardbaar en stelt dat de NMBS haar beloften niet
nakomt. Dat meldt de reizigersvereniging maandag in een reactie op een
artikel in La Libre Belgique waarin bericht wordt dat het treinaanbod
tegen 2015 met 10 procent zou worden afgebouwd om uit de rode cijfers te
komen.
Volgens de krant circuleert er een drastisch
besparingsvoorstel binnen de NMBS om tegen 2015 uit de rode cijfers te
komen. Onderdeel van dat voorstel is een plan om het dagelijkse
treinaanbod met ongeveer 10 procent te verminderen. "Wat in schril
contrast staat met beloftes van de NMBS eerder dit jaar voor een beter
aanbod tegen 2013", luidt het.
"Van 2005 tot 2010 groeide het aantal reizigers met 19,7 procent. Het
is in ieders belang dat die groei aanhoudt, ook om de mobiliteitsknoop
te ontwarren. Met dat scenario zal de groei tot stilstand komen", stelt
Jan Vanseveren, de woordvoerder van TreinTramBus.
Een van de belangrijkste oorzaken van de problemen ligt volgens de
reizigersvereniging bij het goederenvervoer, dat zwaar verlieslatend is.
"Een oplossing moet dan ook worden gezocht in een sanering van de
goederenpoot van de NMBS. Bij het reizigersverkeer kan eveneens nog
efficiënter worden gewerkt zonder de reiziger te treffen", dixit
Vanseveren.
Hij voegt eraan toe dat de prijs die infrastructuurbeheerder Infrabel
vraagt voor een reizigerstrein veel hoger ligt dan het Europese
gemiddelde, terwijl de prijs voor een goederentrein lager is dan in de
buurlanden. "Dat is een vorm van kruissubsidiëring die erg negatief is
voor het reizigersvervoer."
Vanseveren vraagt zich ten slotte af wanneer het parlement de
kostenstructuur van de NMBS "eindelijk eens tot op het bot zal
uitspitten".
|