Ziekenzegening - leven na de dood Denk aan een overledene voor wie je wilt bidden. Bidden voor iemand is vaak makkelijker dan bidden voor jezelf. Bidden voor een ander schept een band, ook met God.
Bij een overlijden
Nu 't rouwrumoer rondom jou is verstomd,
de stoet voorbij is, de schuifelende voeten,
nu voel ik dat er 'n diepe stilte komt
en in die stilte zal ik je opnieuw ontmoeten.
En telkens weer zal ik je tegenkomen,
we zeggen veel te gauw: het is voorbij.
Hij heeft alleen je lichaam weggenomen,
niet wie je was en ook niet wat je zei. Ik zal nog altijd grapjes met je maken,
we zullen samen door het stille landschap gaan.
Nu je mijn handen niet meer aan kunt raken,
raak je mijn hart nog duidelijker aan.
Toon Hermans
Als ik dood ben
naar een gedicht van Christina Rossetti (1830-1894)
Als ik dood ben mijn liefste
zing geen klaaglied voor mij
Plant geen rozen op mijn graf
geen boom - hoe schaduwrijk -
Wees het groene gras boven mij
met buien en druppels dauw
wanneer je moe wordt, herinner
en word je oud, vergeet. ( )
When I am dead, my dearest (from Song)
When I am dead, my dearest
Sing no sad songs for me;
Plant thou no roses at my head,
Nor shady cypress tree:
Be the green grass above me
With showers and dewdrops wet;
And if thou wilt, remember,
And if thou wilt, forget. ( )
http://www.youtube.com/watch?v=B5AAzi7eWXw
Ziek & gezond zie 1.6
Ziek & gezond
Wij bidden om steun te vragen bij ziekte en voor een goede gezondheid, voor onszelf en voor anderen...
Uit 'tov - een geloofsboek voor jongeren' (Marcel Verhelst e.a., blz. 48-49)
Waarom heeft God de schepping zo gewild? Lijden en pijn in de wereld
Een bijbelse gelovige vraagt zich niet zozeer af "waarom God zoveel lijden en pijn in de wereld toelaat", want hij gelooft niet dat God dit gewild of ongewild veroorzaakt. Maar net zoals bij alle mensen kunnen de 'groeipijnen' hem wel eens te machtig worden, vooral als hij het zinloze lijden van onschuldigen meemaakt. Dan vraagt hij zich af waarom God deze schepping zo gewild heeft, een schepping waarin lijden en pijn blijkbaar onvermijdelijk zijn. Of waarom Hij niet nog méér tussenkomt (zoals b.v. bij wonderbaarlijke genezingen) om het ergste lijden van mensen op te heffen of te verzachten.
Op die vraag heeft de gelovige echter nog geen afdoend antwoord gevonden. Maar het is niet omdat hij dit antwoord niet kent, dat hij God dan maar verantwoordelijk stelt voor het lijden en gaat twijfelen aan de liefde van God. Integendeel! Hij weet dat God ook lijdt onder de onvolmaaktheid en de kwetsbaarheid van zijn schepping. Hij blijft overtuigd van Gods liefdevol medelijden (letterlijk) met de mens. Hij begrijpt vooral dat God hem oproept om zich tegen alle lijden en pijn te verzetten, om zelf geen leed aan mensen te berokkenen en om zich zeer actief in te zetten ter genezing en bevrijding van alle mensen.
Bidden voor elkaar is helend
"Jouw ziek-zijn zet ook mijn wereld op zijn kop.
Ik kan niet anders dan zo diep mogelijk in mezelf doordringen.
Ik wil naast je staan vanuit de diepte van mijn ziel.
Daar raak ik dan een allesomvattende liefde, een vertederende tederheid.
Het is van daaruit dat ik zeg dat je meer bent dan pijn,
meer dan je gekwetste lichaam, meer dan je verlamming.
Je bent nog steeds een bijzonder mens. Je bent een eigen verhaal,
een verhaal dat deel uitmaakt van een groot Mysterie."
bron: Claire vanden Abbeele
De kunst van het afscheid nemen
- Beelden van innerlijkheid
p 26/27 Tederheid,mixed media op doek 80x100
God, onze Vader,
God, onze Vader Wees ons nabij
Gij die weet wat er nu in ons omgaat aan zorg, aan verlangen naar genezing.
Aan verdriet en hoop.
Wij vertrouwen ons aan U toe.
Wees ons nabij in de woorden die wij spreken, in de tekenen van genade en troost die wij stellen.
Wij geloven dat wij bij U geboren mogen zijn, geborgen mogen blijven.
Opbouw en opzet Begeleiding Cahier Adem: zie 0.0
Voor de Inhoud Cahier Adem: typ 0.0 voorafgegaan door zie in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ zie en decimale indeling,
Begeleiding: http://users.telenet.be/siti4/Adem/AdemBegeleiding.htm
en blog http://blog.seniorennet.be/adem/
Opbouw en opzet Begeleiding Cahier Adem
Deze blog is een begeleiding van het cahier ADEM - Tijd om bij jezelf te komen en bij God. We hebben gelovige mensen boven de vijftig op het oog, die af en toe willen verstillen, om zich onthaasten en om op ADEM te komen, sluit aan bij de kerkelijke kalender en beoogt een integratie met de gewone pastorale activiteiten, zoals misviering, communiebedeling, gesprekken en volgen van de actualiteit.
Indien je nog niet beschikt over een exemplaar van het cahier ADEM, kan het pastorale team exemplaren aanvragen bij siti4@pandora.be
Begeleiding Cahier Adem legt de nadruk op het PROCESKARAKTER en het DOEKARAKTER. We suggereren drie stappen :
1 herinneringen, verbeelden
2 zinvragen/levensvragen: christelijke duiding; nadenken en mediteren.
3 gebeden
Het cahier ADEM kan je al of niet met begeleiding gebruiken in een zorginstelling, in parochiaal verband of in groepen zoals OKRA, Ziekenzorg, gebedsgroep, vrijwilligerswerking.
De begeleiding gebeurt op de eerste plaats door het pastoraal team of door vrijwilligers die iets voelen voor verstilling en spiritualiteit. In een professionele houding dienen personeelsleden in te spelen op de religieuze signalen van hun patiënten, bewoners en groepsleden.
INHOUD CAHIER ADEM zie 0.1
Voor de Inhoud Cahier Adem: typ 0.0 voorafgegaan door zie in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ zie en decimale indeling,
Begeleiding: http://users.telenet.be/siti4/Adem/AdemBegeleiding.htm en blog http://blog.seniorennet.be/adem/
INHOUD CAHIER ADEM
Deel 1 Doorheen het leven
1.1 Handen
1.2 Kaarsen, vuur
1.3 Water
1.4 Bloemen 1.5 Thuis, kinderen en kleinkinderen
1.6 Ziek & gezond
1.7 Ziekenzegening - leven na de dood
Deel 2 Doorheen het kerkelijk jaar
2.1 Advent
2.2 Kerstmis & Driekoningen
2.3 Aswoensdag - Vasten
2.4 Goede Week en Pasen
2.5 Ons Heer Hemelvaart
2.6 Pinksteren
2.7 Allerheiligen & Allerzielen
Deel 3 Bidden en geloven
3.1 Leer ons bidden
3.2 Bidden is je stil maken
3.3 Bidden met anderen
3.4 Geloven en geloofsbelijdenis
3.5 God is Liefde
3.6 Heilige Geest
3.7 Jezus - Jezusgebed
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ inhoud voorafgegaan door 00 in Zoeken in blog. Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling (zie hieronder) voorafgegaan door zie.
Johannes de Doper, een profeet die zeer armoedig leefde en bekend raakte voor zijn oproepen tot bekering, hield geregeld doopsessies in de rivier Jordaan tot bekering en verlossing van alle zonden door de doop. Veel mensen lieten zich door hem in de Jordaan dopen. Tijdens een van zijn doopsessies kwam Jezus naar hem toe, die zich door hem liet dopen. Bij deze gebeurtenis zou de Heilige Geest als een duif op Jezus' hoofd zijn neergedaald. Aanvankelijk weigerde hij Jezus te dopen - het zou eerder andersom moeten gebeuren. Zijn periode van optreden begon iets voor die van Jezus en duurde ongeveer even lang. Ze lieten zich door hem dopen in de rivier de Jordaan, en beleden hun zonden. Hij kondigde aan: `Na mij komt iemand die krachtiger is dan ik; ik ben te min om mij te bukken en de riem van zijn sandalen los te maken. Ik heb u gedoopt met water, maar Hij zal u dopen in heilige Geest.' In die dagen kwam Jezus uit Nazaret in Galilea en Hij liet zich in de Jordaan dopen door Johannes. (Marcus 1, 5;7-9)
Dat Jezus zich door Johannes laat dopen, is niet om zijn eigen zonden te belijden. Jezus neemt als plaatsvervanger de zonden van alle mensen op zich. Hij is de Gezalfde, de Christus, die in het Oude Testament is aangekondigd. Als teken daarvan daalt de Heilige Geest op Jezus neer op het moment dat hij, eenmaal gedoopt door Johannes, uit de Jordaan komt. Jezus zal de Heilige Geest in de Kerk doorgeven. Hij doet dat tijdens zijn leven hier op aarde overigens niet in de vorm van de doop. De doop als sacrament stelt Christus pas in nadat hij gestorven en verrezen is. Zijn opdracht aan de Kerk : "Ga, en maak alle volkeren tot leerling; doop hen in de naam van de Vader, de Zoon en de heilige Geest." (Mattheus 28, 19). bron: Thomas - Veringen
Vormsel
Het vormsel is is een parochiaal gebeuren met een catechesetijd van een jaar als voorbereiding. Het vormsel is een sacrament waarin de Heilige Geest ontvangt om zijn geloof door woord en daad getuigenis af te leggen van het christelijk geloof.
De vormheer de zalving met het heilig chrisma van het voorhoofd van de gedoopte (samen met de handoplegging door de bedienaar en de woorden: Ontvang het zegel van de heilige Geest, de gave Gods. Daarin komt de onverbrekelijke trouw van God tot uiting. Hij beschermt ons en maakt zich waar door de Geest, die Jezus gezonden heeft. Het christelijk leven dat wij met het doopsel hebben aangenomen, wordt door het Vormsel sterk bevestigd. God houdt Zijn woord altijd.
Lied dat de vormelingen zingen bij de offerande Ik bied U dit brood.
't Is als gave niet groot.
Neem mezelf, neem mijn hart, mijn verstand.
Want in wijn en in brood, kom ik los van de dood,
Reikt de hemel de aarde de hand.
Heer, Heer, neem het aan.
Neem mezelf, neem mijn hart, mijn verstand.
Want in wijn en in brood,
kom ik los van de dood,
reikt de hemel de aarde de hand.
Ik bied U de wijn, die een teken moet zijn
van een nieuw en een eeuwig verbond.
Waarin Gij hebt hersteld, wat door zondig geweld,
ook in mij door het kwaad werd gewond.
Allerheiligen Allerzielen zie 2.7
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ inhoud voorafgegaan door 00 in Zoeken in blog. Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling (zie hieronder) voorafgegaan door zie.
Allerheiligen Het aantal door de katholieke kerk erkende heiligen is zeer groot. In de eerste eeuwen van het christendom waren dit vooral Jezus (later: devotie Heilig Hart van Jezus), Maria, Jozef en nadien de apostelen, de martelaren, de belijders en de vromen.
Op internet zijn er interessante platformen: in Wikipedia met http://nl.wikipedia.org/wiki/Heiligenkalender
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_christelijke_heiligen
Een zeer veelzijdige Nederlandstalige site is http://www.heiligen-3s.nl/index.php van Dries van den Akker s.j. met 5249 heiligen (4504 plaatjes) en 3718 namen. Je moet er een tijdje in bladeren om alle functionaliteiten te leren kennen. Pittige verhalen, interessante afbeeldingen en goede zoekfuncties. Een ander overzicht is te vinden op http://www.heiligen.net/
Een wetenschappelijke benadering van de heiligenlevens gebeurt door de Bollandisten, naar de Vlaamse Jezuïet Jean Bolland die de basis legde voor dit instituut dat zich sinds de 17de eeuw bezig houdt met het kritisch beschrijven van de heiligenlevens (hagiografie - Acta Sanctorum) zie http://www.kbr.be/~socboll/ In 2007 werd 400 jaar Bollandisten gevierd, is zo het oudste wetenschappelijke genootschap van België.
Dit werk van de Belgische Jezuïeten geniet wereldfaam.
Eerst waren de Bolandisten gehuisvest in het jezuïetenhuis aan het Conscienceplein in Antwerpen en vonden vanaf 1905 een huisvesting Sint-Michielslaan in Etterbeek (Brussel) met o.a. de rijkste bibliotheek ter wereld voor de hagiografie.
Allerzielen: meestal gaat men in de periode van Allerheiligen en Allerzielen naar het kerkhof. We bidden voor de overledenen. Ook stil verwijlen bij de graven is een vorm van bidden.
Geloven en wetenschap Godsbewijzen zie 3.4
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ +inhoud in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 1.4
Geloven en wetenschap Godsbewijzen
Bron Kerk en Leven 15.02.2012
De gelovige zal niet beter geloven door een godsbewijs.
Godsbewijzen kunnen echter niemand overtuigen.
Godsbewijzen zijn de verstandelijke verwoording van diepe religieuze ervaringen.
Godsbewijzen zijn uitgesproken door mensen die al geloven.
Als we louter verstandelijk willen bewijzen dat God bestaat, schieten Godsbewijzen tekort.
De empirische wetenschappen zoeken naar wetmatigheden die een bepaalde situatie zullen veroorzaken, oorzaak - gevolg, causaliteit zijn de sterkste vormen van verwachtingen. Maar discussies zullen blijven dat is nu eenmaal eigen aan wetenschappen; denken we maar denken aan de recente klimaatdiscussies.
De toekomst van de religie is een dubbeltje op zijn kant. Ongetwijfeld is de secularisering van de samenlevingen in West Europa zeer sterk geweest en gebeurde in versneld tempo in de zestiger jaren van de vorige eeuw. Dat bracht over het algemeen een pacificatie door secularisering (prof. E. Vermeersch 2010).
Een tijdje geleden was het bon ton je te scharen achter de uitspraken dat bij toenemende verwetenschappelijking en secularisering van het wereldbeeld, dit de invloed zou verminderen van de religies. Sommigen beweerden dat de wetenschappen zeer succesvol waren in het opvegen van de resten van de godsdienst.
Momenteel denken de meesten dat geloof en wetenschap twee aparte werelden van zingeving zijn, die best hun eigen weg zouden gaan.
Prof. em. E. Vermeersch is een van de bekende Vlamingen die geregeld optreedt in debatten. Van diepgelovige persoon (was jarenlang in het noviciaat van de Jezuïeten) tot bestrijder van nep-wetenschap, obscurantisme en traditioneel godsgeloof. Enkele van zijn one-liners:
"Als je in god gelooft hoef je niet te bang te zijn, en als je niet in god gelooft moet je zeker geen schrik hebben."
"Nooit is iemand zonder arm naar Lourdes gegaan en met een arm teruggekeerd."
De profeet Elia en de zachte bries - Luisteren naar God zie 3.5
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ inhoud voorafgegaan door 00 in Zoeken in blog. Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling (zie hieronder) voorafgegaan door zie.
Website begeleiding Cahier Adem: http://users.telenet.be/siti4/00spiritualiteit/AdemBegeleiding.htm
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ inhoud voorafgegaan door 00 in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 4.4
Begeleiding via website: http://users.telenet.be/siti4/00spiritualiteit/AdemBegeleiding.htm
De profeet Elia en de zachte bries - Luisteren naar God
Ook vandaag lopen mensen verloren, zijn de weg kwijt, zijn moedeloos en uitgeput.
Wij luisteren dan gemakkelijk naar wat ons geluk beloofd: televisie, reclame, geld.
Kunnen wij nog luisteren naar de woorden van God? Kunnen wij nog stil worden?
God vinden in de stilte, terug leren luisteren.
Dat ervoer Elia - een profeet die vervolgd werd door de Israëlieten, zijn eigen volk, en zich verborg in een grot in de woestijn, om zijn leven te redden.
Hij had alle moed verloren en zijn vertrouwen. God de HEER komt tussen en Elia vat terug moed op om zijn opdracht verder te zetten.
Kom naar buiten, zei de HEER, en treed hier op de berg voor mij aan.
En daar kwam de HEER voorbij. Er ging een grote, krachtige windvlaag voor de HEER uit, die de bergen spleet en de rotsen aan stukken sloeg, maar de HEER bevond zich niet in die windvlaag. Na de windvlaag kwam er een aardbeving, maar de HEER bevond zich niet in die aardbeving.
Na de aardbeving was er vuur, maar de HEER bevond zich niet in dat vuur.
Na het vuur klonk het gefluister van een zachte bries.
Toen Elia dat hoorde, sloeg hij zijn mantel voor zijn gezicht. Hij kwam naar buiten en ging in de opening van de grot staan, en daar klonk een stem die tot hem sprak: Elia, wat doe je hier?
Elia antwoordde: Ik heb me met volle overgave ingezet voor de HEER, de God van de hemelse machten, maar de Israëlieten hebben uw verbond met hen naast zich neergelegd, uw altaren verwoest en uw profeten vermoord. Ik ben als enige overgebleven, en nu hebben ze het ook op mijn leven voorzien.
De HEER zei tegen Elia: Keer terug en ga naar de woestijn van Damascus. (1 Koningen 19,12).
Voorbeeldheiligen voor de Zusters van Liefde, Jezus en Maria zie 4.4
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ +inhoud in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 4.4
Voorbeeldheiligen voor de Zusters van Liefde, Jezus en Maria
Sint Vincentius Bernardus van Clairvaux - Pater Damiaan
. Relieken van heiligen bezitten voor gelovigen krachten voor een gunst te bekomen zoals een genezing, een goed huwelijk, goede studies, een behouden thuiskomst, bescherming en vooral om dichter bij God te komen via deze heiligen.
Vereren is echter niet aanbidden Sint Vincentius: Eerst was hij pastoor in Clichy nabij Parijs en kort daarop werd hij hoofdaalmoezenier van de galeislaven. Hij oefende een grote invloed uit als raadsman in gewetenszaken van de koning met betrekking tot hogere ambten binnen de kerk. Ofschoon door zijn handen vijftig miljoen francs gingen, bleef hij zachtmoedig, nederig en arm.
Tijdens zijn leven ontfermde hij zich bij het lot van wezen, zieke kinderen, gevallen vrouwen, armen, blinden en geesteszieken. Hij organiseerde liefdadigheidswerk, stichtte weeshuizen en zette in Parijs grote gaarkeukens op.
Bron: van de Schoor, Jos (1983), Vincent Depaul. De armen nabij. Antwerpen Patmos Amsterdam: citaten
Ze passen niet in onze berekeningen van een gelukkige wereld. Armoede is een schandaal, dat met alle middelen moet worden bestreden. Iedere mens deelt in die strijd,in zijn persoonlijk leven, in zijn relaties. Armoede heeft te maken met ons onvolledig mens zijn. De dienst aan het lichaam van de mens, de verpleging, is niet te scheiden van de dienst aan de geest, het gesprek.
Bernardus van Clairvaux: eerste heilige cisterciënzermonnik. De heilige Bernard of Bernardus van Clairvaux (1090 - Clairvaux,1153) was belangrijkste promotor van de hervorming van de benedictijnerorde door Cïteaux. Hij was de eerste cisterciënzer die heilig werd verklaard (1174) en in 1830 kreeg hij de titel van Doctor van de Kerk en kerkleraar. Hij bleef abt tot zijn dood en trad tevens op als prediker, schrijver en denker. Hij was een man van actie, hij reisde veel om kloosters te stichten en te bezoeken, ketterijen te bestrijden, kapittels te organiseren. Hij liet 350 preken na en meer dan 500brieven. Zijn klooster had 700 monniken en 160 dochterkloosters. Paus Eugenius III, een vroegere leerling van hem, droeg hem op de Tweede Kruistocht te prediken, die echter mislukte. Bernardus kreeg daarvoor de volle verantwoordelijkheid, wat zijn latere levensjaren bezwaarde. Zijn weigering aartsbisschop van Milaan te worden, vergrootte zijn moreel gezag nog. Bernardus werd begraven in de Abdij van Clairvaux, maar nadat deze abdij tijdens de Franse Revolutie vernietigd, werd het schrijn met zijn overblijfselen overgebracht naar de Kathedraal van Troyes. Zijn meesterwerk is de commentaren op het Hooglied; zo legde hij de basis legde voor de Marialyriek, die typerend was voor de hoge middeleeuwen.
Pater Damiaan (1840-1889) was al voor zijn heiligverklaring in 2009 populair. Hij werd in 2005 verkozen tot Grootste Belg aller tijden als held van de melaatsenkolonie op Molokai. Zijn geboortehuis en de begraafkerk staan op het bezoeklijstje van 'religieuze' toeristen. Zij bidden tot hem en zij vereren de relieken: Relieken zijn stoffelijke resten van heiligen waaraan de gelovigen en de kerk schreven er speciale krachten aan toe zoals genezing en kansen om dichter bij God te komen in de hemel
De vierde heilige Pater Pio is geen 'voorbeeldheilige' voor de congregatie, maar ligt bij vele zorgvragers in de bovenste lade, vandaar dat hij hier een plaats krijgt. De heilige Pater Pio (1887 - 1968) was een Kapucijner pater en had al vanaf zijn vroege kinderjaren mystieke ervaringen. In 1918 ontving hij de zichtbare stigmata, die gedurende zijn verdere leven zouden bloeden. Vanaf 1940 verrichtte hij genezingen bij pelgrims die hem bezochten. Rome schorste hem meerdere malen. In 1999 werd hij zalig verklaard en in 2002 heilig. Zijn relieken liggen in de door de beroemde architect Renzo Piano ontwerpen kerk Santa Maria delle Grazie, in San Giovanni Rotondo (Puglia), die een van de belangrijkste bedevaartsoorden van Italië werd. De nieuwe kerk werd ingewijd in 2004 en zou acht miljoen bezoekers per jaar trekken. Ze is de grootste kerk ter wereld,
op de Sint-Pieter in Rome na. De stigmata zijn omstreden, hoewel de katholieke traditie aanvaardt dat deze spontaan optredende wonden een bovennatuurlijk verschijnsel kunnen zijn bij religieuze extase, al kan het ook gaan om inbeelding, zelfverwonding of bedrog.
Parochie kerkelijkheid en geloven zie 4.6
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ +inhoud in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 4.6
Parochie kerkelijkheid en geloven
De parochie is voor christenen de religieuze plaats om het geloof te beleven, zowel in groep als individueel. Meeleven met je parochie zet je aan om vieringen bij te wonen, om in de kerk binnen te lopen voor een stil moment, een kaars aan te steken of te bidden tot God of om heiligen te vereren. Meer en meer zijn er vrijwilligers die zich inzetten voor de parochie bij de liturgie en voor sociale werken.
Er is bij ons een crisis van de kerk en van de parochies: we beleven het einde van de machtskerk in België. Het christendom in onze samenleving is veranderd tot een minderheidskerk.
De kerkelijkheid en het geloven worden gemeten door het percentage zondagse kerkpraktijk in Vlaanderen in de parochies. 5,4 procent van de Vlamingen gaat elke zondag naar de mis (in 1976 was dat 36 procent). Christen zijn en kerkpraktijk in Vlaanderen betekent ook bekeken worden als naïef, ouderwets Kerkbezoek en geloven hangen vallen niet samen.
Gebed voor de kerk
God van hemel en aarde,
Uw kerk kent een lange geschiedenis van vrouwen, mannen,
jong en oud, mensen zoals wij. Mensen die op zoek zijn naar U.
En soms worden ze gevonden door U, Schepper van Leven. Wij bidden, dat de mensen van de kerk ons mogen aanspreken en inspireren en dat wij steeds meer gaan inzien dat ook wij mensen zijn van Uw kerk.
Amen.
bron Dorothee Sölle (1929 2003), Duitse lutherse theologe
Eucharistieviering eerste communie zie 4.5
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ +inhoud in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 4.5
Eucharistieviering eerste communie
Bezinningstekst van een priester in de misviering: (website Thomas): "Vrienden, wij willen nu heel stil worden,
wij willen nu aan Jezus denken.
Die avond, toen Hij voor de laatste keer
met zijn apostelen aan tafel was,
t oen heeft Hij toch echt getoond hoe graag Hij ons ziet.
Jezus heeft toen brood in Zijn handen genomen en gezegd:
- Neem en eet, dit is Mijn Lichaam -
Daarmee wilde Jezus zeggen:
dat ben Ik die Mij helemaal aan jullie geef.
Zo deed Hij ook met de beker wijn.
- Neem en drink, dit is Mijn Bloed,
dat voor u en alle mensen wordt vergoten
tot vergeving van de zonden -
Daarmee wilde Jezus tonen dat Hij voor zijn vrienden alles wil doen.
Maar Hij zei erbij:
jullie moeten dit voortdoen, dan zullen jullie Mij nooit vergeten."
De communie is het nuttigen een geconsacreerde Hostie, het Lichaam van Christus, ook wel het Allerheiligste genoemd, Door de communie viert de gelovige allereerst de eenheid met Christus en door Hem de verbondenheid met alle overige lidmaten der Kerk.
Een geconsacreerde hostie, het sacrament van de eucharistie, wordt soms uitgesteld in een monstrans en zo kan de aanbidding van het Allerheiligste gebeuren. Wanneer de monstrans niet is uitgesteld is omwille van veiligheidsredenen, kunnen geconsacreerde hosties zich in het tabernakel bevinden: dat weten we indien de godslamp naast het tabernakel brandt. Deze godslamp brandt in de stille ruimte in een kerk, in de sacramentskapel.
Bij het uitreiken van de communie: "Ziehier het Lam Gods dat de zonden der wereld wegneemt." "Heer ik ben niet waardig dat Gij tot mij komt,
maar spreek en ik zal gezond worden.
" Het Lichaam van Christus"
Amen
Kaarsen, licht en vuur zie 1.2
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ inhoud in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 1.2
Kaarsen, licht en vuur
In de bijbel en in de liturgie is vuur duidelijk aanwezig, maar ook in het gewone leven. Denk aan de verwarming, de open haard. Zoals elk oerelement is er ook dreiging: branden in woningen, bossen, heide.
Het vuur was een van de belangrijkste stappen van onze heel verre voorouders om zich te verwarmen, om wilde dieren van zich af te houden en om eten klaar te maken door te roosteren en te koken. Voedsel dat gegaard is verteert makkelijker.
Vuur is een van de vier oerelementen, samen met aarde, lucht en water. De oer-mens heeft het alleen zelf leren maken en gebruiken. Vuur komt in de vorm van bosbranden in de natuur voor, onder meer als gevolg van blikseminslagen en vulkaanuitbarstingen.
Het werd met moeite verkregen en onderhouden. Daarom werd het bewaard in een vuurhuis - ieder dorp of stad had er een. In Griekse steden had men een prytaneion met een eeuwige vlam, later door zijn belangrijke functie de zetel van het plaatselijk bestuur. In Rome bewaakten de Vestaalse maagden een eeuwig vuur.
De kaarsen en lampen in de katholieke kerk zijn een moderne afgeleide, net als de vlam bij gedenktekens van gesneuvelden in oorlogen.
Hemelvaartsdag en dauwtrappen zie 2.5
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ inhoud in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 2.5
Hemelvaartsdag en dauwtrappen
Gebed voor Hemelvaartsdag Heer God, U woont daarboven en wij hier beneden. Dat is een heel verschil. Hier beneden lijkt het vaak alsof U er niet bent. Maar de dag van Uw Hemelvaart herinnert ons eraan dat er een verbinding is tussen de hemel en de aarde. Die verbinding is gelegd door Jezus Christus. Hij kwam naar beneden en Hij is weer teruggekeerd . Hij is nu bij U en dankzij Hem kunnen wij bij U komen. Geef, God, dat wij daar warm van worden en blij van hart en zegen onze collegas en alle mensen die aan onze zorg zijn toevertrouwd, zodat we merken dat Jezus bij ons is. Help ons om de band tussen hemel en aarde te mogen voelen en voelbaar maken voor anderen en hoor ons gebed om Jezus wil. Amen. bron http://www.pastoralezorg.be/584#H1
Dauwtrappen Hemelvaartsdag is een religieuze feestdag, voor veel mensen betekent dit evenwel een extra vrije dag midden in de week, want Hemelvaartsdag wordt altijd gevierd op een donderdag. Vroeger (en nog nog soms) stonden de mensen vooral in Nederland - op Hemelvaartsdag al voor dag en dauw op. Ze gingen zingend met blote voeten door het gras lopen, omdat ze verwachtten dat dit een magische of genezende werking zou hebben. Dit werd dauwtrappen genoemd, hier ligt zeker een relatie christendom met natuurreligie.
Dauwtrappen of 'hemelvaren' is een gebruik waarvan in de negentiende eeuw al sprake was. Mensen kenden aan dauw magische krachten toe. 's Morgens vroeg op om op blote voeten in het bedauwde gras te gaan dansen en zingen, zou een genezende werking hebben. Misschien hebben sommigen van ons nog via de jeugdbeweging meegedaan aan dauwtrappen. Dat is een mogelijk aanknopingspunt om erover te spreken met zorgvragers.
14-02-2012
Pasen en eieren zie 2.4
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ +inhoud in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 4.4
Pasen en eieren
Een vroege Pasen is eind maart en vroegst op 22 maart. Een late Pasen valt eind april, op zijn laatst op 25 april. De datum waarop Pasen valt verspringt en daarmee Pinksteren (7 weken na Pasen), Hemelvaart (10 dagen voor Pinksteren) en carnaval (7 weken voor Pasen). Men berekent Pasen met de maanstand en de omloop van de aarde.
De godsdienstige betekenis van dit feest is verminderd.
Pasen is nu vooral een familiefeest. Voor de kinderen eieren is Pasen: rapen en cadeautjes halen van de Paasboom. Pasen hield voor de christelijke opname verband met vruchtbaarheid vandaar de eieren, die het symbool zijn van de vruchtbaarheid. De eieren waren in onze streken eerst echt, daarna gekookt en beschilderd, daarna kwamen de chocolade eieren.
Wereldbekend en een fortuin waard zijn de paaseieren van Fabergé. Carl Fabergé was een juwelier goudsmid die leefde in de tijd van Tsaar Alexander III. Hij maakte voor hem en voor de rijksten ter aarde de meest exclusieve paaseieren in goud en zilver belegd met edelstenen.
Niet typisch voor Pasen maar internationaal verspreid zijn de kinderspeeltjes in de verrassingseieren van Kinder Surprise van de chocoladefabrikant en miljardair Ferrero, vanaf 1974. Sommige figuurtjes komen uit animatiefilms. De naambekendheid van Kinder Surprise wordt door kinderen over de hele wereld bij de top drie geplaatst. Er worden dan ook ongeveer twee miljard ervan verkocht. Het hele jaar wordt commercieel zo een beetje Pasen
Driekoningen zie 2.2
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ +inhoud in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 2.24
Driekoningen
Ieder jaar zendt Missio tijdens de periode van Kerstmis tot Driekoningen duizenden kinderen omtrent het feest van Driekoningen, verkleed als wijzen met kroon en ster, op pad in Vlaanderen. Enthousiast zingen ze voor meer solidariteit in de wereld. Met het geld dat de sterzangers verzamelen, kan Missio wereldwijd projecten voor kinderen steunen. Het sterzingen kende aanvankelijk vooral succes in de Duitstalige landen, Frankrijk en Franstalig België. Later waaide het sterzingen voor het goede doel over naar Vlaanderen. (bron KerkNet). Missio ( http://www.missio.be/ ) Missio probeert dan ook in de eerste plaats om verschillende culturen samen te brengen in de ontmoeting. Ontmoeting met leeftijdgenoten, met geloofsgenoten, met mensen die er een andere levensovertuiging op na houden, . We sporen mensen aan om de rijkdom te ontdekken van de ontmoeting en stappen te zetten naar andere continenten.
De drie wijzen : Balthazar - Melchior - Kaspar. De drie wijzen (later werden ze in de volkscultuur koningen) kwamen aan bij de stal in Bethlehem. Bijbelverhaal van Mattheüs: de wijzen kwamen uit het Oosten en volgden een ster. In Bethlehem vonden de wijzen het kind en de ster. Zij aanbaden het met goud, wierook en mirre.
Kerstboom en verbroedering in 1914 zie 2.2
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ +inhoud in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 2.2
Kerstboom en verbroedering in 1914
Een kerstboom wordt versierd met verlichting - nu meer en meer
flikkerende led-lampjes - slingers, kerstballen, engelenhaar, een piek,
ster of engel op de punt van de kerstboom. Onder de kerstboom staat er
dikwijls een kerststal (gepropageerd door Franciscus van Assisi en de
kerk) en cadeaus. Hier ook is er een mode: van veelkleurige kerstballen
tot alles in zwart, purper of rood. Vroeger stak men echte kaarsjes aan,
in ijzeren houdertjes op het einde van de takken. Wel gevaarlijk, maar
men had een natte dweil voor noodgevallen.
In het begin van het nieuwe jaar zijn er kerstboom verbrandingen in veel
gemeenten. Er is eerst een aparte ophaalbeurt gevolgd door het
gecontroleerd verbranden op een veilige plaats met in de omgeving
kraampjes die zorgen voor verkoop, muziek en gezelligheid.
In sommige warenhuizen in de VS ontmantelt men niet de grote kerstbomen:
men zet ze met versiering en al gewoon buiten om te laten weghalen
omdat dit goedkoper en veiliger is.
Bij navraag blijkt dat het vooral de kinderen zijn die aandringen op een
echte kerstboom met versieringen en bijhorende kerststal. Ouders en
oudere mensen doen wel graag mee uit nostalgie en om het jonge volkje
content te stemmen.In de film Merry Christmas ( 2005 ) die in de Kerstperiode altijd op een of andere televisiezender te bekijken valt staat de kerstboom en de verbroedering centraal. Het verhaal verwijst naar de Kerst in 1914 in de loopgraven van Frankrijk met Franse en Schotse troepen tegenover de Duitse. Op kerstavond is er even een wapenstilstand in het niemandsland tussen de loopgraven. Ze wisselen kleine cadeautjes uit, ze zingen, ze verbroederen. Soms wat lekker - sentimenteel en met gezwollen boodschappen maar toch te bekijken waard met het gezin.
De kunstkerstbomen zijn ook in trek omwille van een geringere voetafdruk (wat niet helemaal waar blijkt te zijn,als je alles bij elkaar rekent) en vooral het gemak bij opzetten en afbreken zonder de vervelende naalden in het tapijt of op de vloer.
In de katholieke kerk was men aanvankelijk niet enthousiast met de kerstboom omdat ze een duidelijke verwijzing was naar de natuurgodsdienst van de Germanen met de groene boom al symbool van nieuw en vruchtbaar leven. Luther was wel gewonnen voor de kerstboom als symbool voor de geboorte van Jezus. Bij de kerstboom staat er dikwijls een kerststal. De kerststal werd gepropageerd door Franciscus van Assisi en de kerk.
Een alternatieve geloofsbelijdenis in een kinderlied: zie 3.4
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ +inhoud in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 3.4
Een alternatieve geloofsbelijdenis in een kinderlied
Het vrij bekende kinderlied Ene God alleen (Lied der getallen) is een stapellied of een terugkerend lied: men bouwt telkens verder op de vorige strofen.
Eén, één, één is één.
Ene God alleen, ene zaligmaker en anders geen.
Twee, twee, twee is twee. Twee stenen tafelen, als gebakken wafelen. Ene God alleen,
Drie, drie, drie is drie. Drie patriarchen, Abraham, Izaak en Jakobus. Twee stenen tafelen, Als gebakken wafelen; Ene God alleen
Vier, vier, vier is vier. Vier evangelisten, Die de waarheid wisten. Drie patriarchen Twee stenen tafelen Ene God alleen
Vijf, vijf, vijf is vijf . Vijf dwaze maagden, Die de hemel vaagden. Vier evangelisten Drie patriarchen Twee stenen tafelen Ene God alleen
Zes, zes, zes is zes. Zes kruiken wijn, die op de bruiloft van Cana zijn Vijf vier drie twee Ene God alleen
Zeven, zeven, zeven is zeven. Zeven sacramenten, zonder complimenten. Zes vijf vier drie twee Ene God alleen
Acht, acht, acht is acht. Acht zaligheden, voor ons hier beneden. Zeven zes vijf vier drie twee Ene God alleen
Negen, negen, negen is negen. Negen koren der engelen, die aan de hemel bengelen. Acht zeven zes vijf vier drie twee Ene God alleen
Tien, tien, tien is tien. Tien geboden des Heren, die we moeten eren. Negen, acht zeven zes vijf vier drie twee Ene God alleen
Met eigen woorden bidden meditatief bidden zonder woorden zie 3.1
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ +inhoud in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 3.1
Met eigen woorden bidden meditatief bidden zonder woorden
Met eigen woorden bidden (colloquial prayer) en het meditatief bidden, dus zonder woorden ( meditative prayer) zijn hogere vormen van bidden dan het rituele bidden (vaste gebeden) en het vraaggebed. Nog een indiciatie dat de religieuze capaciteit van de mens ontwikkeld en gestimuleerd kan worden en dat dit positieve effecten heeft op de psychische en zelfs fysieke gezondheid.
De evolutionist zal al gauw proberen om bidden te klasseren als een soort van overlevingsmechanisme van ons brein omdat het mensen helpt zich comfortabeler te voelen bij het anonieme noodlot. Maar dat betekent nog niet dat deze verklaring de ultieme is. Evolutionistische theorieën reduceren al te zeer de complexiteit van de menselijke werkelijkheid. Ze hebben de tendens neer te kijken op religiositeit, terwijl blijkt dat dit een menselijk vermogen is dat niet infantiliseert, maar tot rijkere en complexere omgang met de werkelijkheid kan leiden.
Religieuze en psychologische vormen van bidden zie 3.1
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ +inhoud in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 3.1
Religieuze en psychologische vormen van bidden Bron: o.a. http://www.jacquesjanssen.nl/wp-content/uploads/2009/01/deusdativus.pdf
Naast de religieuze vorm van bidden bestaat er een psychologische vorm van bidden. Bij onderzoek antwoorden bijna allen dat zij regelmatig bidden. Dit gaat vaak om een overlopen van de dag en/of om een onbewust of bewust vragen om kracht. Opvallend is dat dit soort bidden niet noodzakelijk een religieuze referentie heeft: heel wat van de mensen zeggen dat ze regelmatig bidden, geven daarbij aan dat ze niet geloven in God, althans niet de God van de religieuze tradities.
Het gebed gaat wel ergens heen, maar de invulling daarvan is onhelder. In de mens is er een nood aan verdieping, aan inzicht in het eigen leven en aan een vorm van spiritualiteit. Mensen lijken bewust of onbewust contact te zoeken met een transcendente betekenis die wat hen overkomt niet louter anoniem maakt. In deze brede definitie is het natuurlijk de vraag of bidden dan een referent heeft. Mensen die kritisch staan tegenover religie zullen zeggen dat bidden functioneel is. Het is dan een soort troostmiddel, waardoor mensen zich minder verloren voelen.
Niettemin is er een frappant verschil tussen mensen die actief op zoek gaan naar zingeving en daartoe het gebed aanwenden en mensen die dat niet doen, zeker op het vlak van de omgang met ziekte, kwaad en lijden.
Bidden geneest een ongeneeslijke ziekte niet op wonderbaarlijke wijze, maar het schept blijkbaar een zekere rust en activeert positieve psychische krachten. Het boort daardoor life resources aan, die stress reduceren en tot actievere vormen van coping kunnen leiden, of tot aanvaarding als het niet anders meer kan.?
We herinneren ons nog dat we als kind heel wat vroegen, maar dat we na verloop van tijd merkten dat we dit niet kregen wat bij menigeen tot de crisis van het godsgeloof heeft geleid.
Rorate coeli desuper zie 2.1
Voor de INHOUD CAHIER ADEM: typ +inhoud in Zoeken in blog.
Items zoeken in deze blog: typ een decimale indeling zoals 2.1
Rorate coeli desuper
Een van de traditionele kerkelijke gezangen in de Advent is het Rorate coeli desuper, naar een tekst uit Jesaja 45:8:
In de nieuwste Bijbelvertaling:
Hemel, laat gerechtigheid neer regenen, laat haar neerstromen uit de wolken en laat de aarde zich openen.
Laat hemel en aarde redding voortbrengen en ook het recht doen ontspruiten.
De tekst van genoemde bewogen klaaghymne heeft vier strofen. Door het koor werd vanouds de eerste strofe na de hoogmis op de eerste adventszondag gezongen en op de komende zondagen herhaald en uitgebreid met een volgende strofe, zodat op de vierde en laatste adventszondag het hele lied aan de orde kwam.
De melodie van het Rorate is pseudogregoriaans, veel later ontstaan dan de sobere melodieën uit de vierde tot en met de zesde eeuw. De meesten onder ons kennen de Latijnse tekst van Rorate Coeli niet van buiten, maar velen weten nog wel dat de eerste zin betekende: " Dauwt hemelen dauwt ..." Deze eerste zin kan ik nog van buiten zingen: "Rorate coeli desuper, et nubes pluant iustum." Te pas en te onpas zing ik die enkele zin, als oneliner, gewoon uit een vorm van nostalgie en ook omdat dit melodietje zo lekker in de mond ligt.
Ik voel me in goed gezelschap: de muziekrecensent Willy Schuyesmans schreef: "En eerlijk gezegd smelt ik van heimwee bij de absoluut niet authentieke, maar o zo mooie en herkenbare smartlap Rorate Coeli. Je ruikt gewoon de kaarsen. ". Ik kan het niet beter uitdrukken. Rorate Coeli muziekrecensie http://www.schuyesmans.be/gregoriaans/NL/r0039.htm Beluisteren op deze site: Introitus Real Audio File Rorate Coeli 03:09 Rorate Coeli muziekrecensie http://www.schuyesmans.be/gregoriaans/NL/r0039.htm