Menu:
Home
Gastenboek
Video van een Alpine Renault A110


Foto
Foto
Foto
Kap op een kier:
In de wedstrijdversie stond
de motorkap op een kier
voor extra koeling.
Foto
Linkse Fransman:
Tot verdriet van
Britse liefhebbers
was de Alpine A110
alleen leverbaar met
het stuur links.
Foto
Foto
Alpine - Renault A110

22-10-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Terugkeer Renault Alpine
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Sommigen zeggen dat de auton in RendezVous een Renault Alpine is.
Toevallig, want er gaan geruchten dat Renault (F1 kampioen) het merk Alpine weer in de markt wil zetten.
Binnen twee jaar zou er een nieuwe high-performance sportscoupé klaar moeten staan, ruim 16 jaar nadat in 1991 de laatste sportauto van Renault werd gebouwd (de A610).

Door de samenwerking met Nissan is het denkbaar dat de Fransen op basis van de 350Z een sportauto willen uitbrengen.
Ook de nieuwe Infiniti G35 coupe of de grotere Nissan GTR zouden een optie kunnen zijn.
Renault zou met de nieuwe Alpine vooral een betaalbare sportauto willen neerzetten, een prijs rond de 40.000 euro zou daarbij redelijk zijn.

De grote man bij Nissan en Renault, Carlos Ghosn, zou tevreden zijn over het imago van Nissan (mede door de 350Z) en zou hetzelfde imago willen gebruiken bij Renault.
De PistonHeads schrijven dat het doel van deze toekomstige coupe een gat moet vullen in het portfolio van Renault, na de Clio V6 is er namelijk geen sportief model meer geweest.
In ieder geval geen model dat laat zien dat Renault aanwezig is in de autosport


28-01-2007
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het model
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De A110 die in 1962 werd geïntroduceerd, werd snel een van Europa's meest succes volste rally auto's.

In de jaren 60 en 70 won de A110  meer dan 100 rally's.

Uiteindelijk werd met de A110 wereld kampioenschap in de wacht gesleept (WRC) en lieten ze de merken zoals Porsche en Lancia ver achter zich.

De meest krachtige A110  was uitgerust met een  4 cilinder 1800 cc motor die een vermogen leverde van 175 PK en een top snelheid kon halen van 250 km/u.

In totaal werden tussen 1962 en 1977, 7500 Alpine A110  gebouwd.

Inclusief de productie die plaats vond in de bevoegde fabrieken in de rest van de wereld kwam het productie aantal uit rond de 10.000 A110.

De A110 werden uitgerust met veel verschillende motor types en  modellen.

Het meest verkochte en geproduceerde type was de A110 1300cc type V85.

De krachtigere uitvoeringen, de 1300 S en 1300 G werden uitgerust met een Renault R8 Gordini motor en legde de basis voor het eerste internationale rally succes.

Hoewel de meeste successen werden behaald met de 1600 S.


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Speficaties
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Aantal: Circa 10.000.

Uitvoering: Tweezits sportcoupe.

Constructie: Glasvezel carrroserie met

geintegreerd stalen ruggengraatchassi

van buizen.

Motor: Diverse 4 cilinder-motoren van

956 tot 1769 cc.

Vermogen: 51-66 pk (956 cc) tot

175 pk (1769 cc).

Transmissie: Handgeschakelde 4- en

5-versnellingsbak, achterwielaandrijving.

Ophanging: Schroefveren rondom;

voor: boven/onder stabilatisatiearmen;

achter: reactiearmen en schommelassen.

Maximumsnelheid: 250 km/u

(1796 cc)

0-96 km/u 10 seconden (1295 cc)

8,7 seconden (1442 cc).

Brandstofverbruik: 1:7,6 (1296 cc).





Foto

Foto

Foto

Kleine jongen:
Het is een compact geval:
slechts 1,16 m hoog, 1,50 m
breed en 3,85 m lang.
Foto

Naam:
Aanvankelijk heette
de auto Alpine-
Renault, maar dit
werd Renault-Alpine
toen de inbreng van
Renault toenam.
Foto

Foto


Blog tegen de regels? Meld het ons!
Gratis blog op http://blog.seniorennet.be - SeniorenNet Blogs, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!