|
|
|
21-06-2009 |
toeristische info voor deelnemers aan groepstocht 2009 |
TOERISTISCHE INFORMATIE EN GEGEGENS GROEPSTOCHT 2009
Ik hoop dat de onderstaande inderhaast bijeensprokkelde notities kunnen bijdragen om van deze groepstocht ook iets leerrijks te maken. Ik volg hierin vooral het light-traject van de groepstocht.
---------------------------------------------------------------------
We gaan van start in de Vlaams-Brabantse stad Leuven waar een van de oudste universiteiten van Europa gevestigd is. Info over de jeugdherberg De Blauwput van Leuven, waar we samenkomen, op: www.vjh.be
De makkelijkste manier om van Leuven naar Namen te fietsen is zo vlug mogelijk aansluiting zoeken met RAVeL2 en deze fietsroute volgen tot Namen.
Wij geven de voorkeur aan een meer afwisselende route door landelijk en groen gebied met geregeld een stevige kuitenbreker. Voorbij Sint-Joris-Weert komen we in Waals-Brabant en op Ravel2 fietsen we de provincie Namen binnen. Onze tocht eindigt in de provinciehoofdstad Namen, tevens hoofdstad van het Waalse Gewest.
RAVeL (Réseau Autonome de Voies Lentes) is een netwerk van rustige wegen, vaak samenvallend met oude spoorwegbermen of jaagpaden; ook ander gemotoriseerd verkeer zoals wandelaars, ruiters en skeelers maken gebruik van deze trage wegen. Info over RAVeL op: http://ravel.wallonie.be
Ook Rando-Vélo ontwierp een netwerk van rustige Waalse fietsroutes en op onze tocht maken we geregeld gebruik van zon RV-route. Vb.: de derde dag volgen wij de RV7 (Rando-Vélo nr. 7) van Nollevaux naar Bouillon; dit traject is een onderdeel van de 210 km lange fietsroute RV7 van Visé naar Boullion. Zoals de Vlaamse LF-fietsroutes zijn ook deze RV-routes aangeduid met geelblauwe merktekens. Deze RV fietsroutes worden vaak ook Ravel routes genoemd. Meer info over Rando-Vélo (bewegwijzering en trajecten) op: www.randovelo.org/nl
Vanaf Autre-Eglise in Waals-Brabant fietsen we op Ravel2 naar Namen. De hele Ravel2 op de oude spoorbedding van Hoegaarden naar Mariembourg (Franse grens) is ruim 100 km lang. Een overzicht op: http://www.fietsroute.org/map.htm?xmlfile=maps/RAVeL2_Mariembourg-Hoegaarden.xml.
Het traject tot Namen volgt de bedding van lijn 142 en is omzeggens volledig in asfalt. Spoorwegbeddingen, en dus ook Ravel2, zijn dikwijls diep ingegraven in het landschap. De Ravel2 door Haspengouw volgt dus meestal een holle weg. Daardoor hebben we niet altijd zicht op de omgeving wat de eentonigheid bevordert. Op Ravel2 fietsen we tussen golvende landbouwvelden en enkele schaarse bossen. Haast verkeersvrij komen we door plaatsjes zoals Eghezee en Leuze. Bij de Ravel-splitsing Namen-Gembloux houden we links aan naar Namen. Voorbij Sint-Servais fietsen we onder de spoorwegbrug door en vervolgen langs de Samber. We nemen de spoorwegbrug en fietsen vervolgens naar de linkeroever van de Maas. Stroomopwaarts langs de Maas hebben we een mooi uitzicht op de Naamse Citadel. Langs het Casino en de sluis La Plante, fietsen we door een stadsparkje naar de jeugdherberg. Meer info over de Auberge de Jeunesse van Namur op: www.laj.be/
NAMEN
Op de website van de jeugdherberg lezen we: de Jeugdherberg aan de (linker)oever van de Maas, is gevestigd in een oud herenhuis dat vroeger het atelier was van de bekende schilder Félicien Rops. Wij verblijven in 4-persoonskamers in de nieuwe gebouwen aan de achterzijde.
Ten zuiden van Namen bevinden zich bekende kastelen (Celles, Rochefort, Spontin
), abdijen (Maredsous, Leffe,
), de Condroz aan de rand van de Ardennen, de Haute-Meuse en de Lesse.
Namen is een uitvalsplek voor sportieve activiteiten: fietsen/mountainbike, avontuurlijke watersporten zoals kajak, rotsbeklimming, grotbezoek (Han, Floreffe, Dinant,
), boswandelingen,... Namen staat op de werelderfgoedlijst van UNESCO.
Namen was altijd een belangrijk militair en politiek centrum. Het politiek belang is duidelijk met de vestiging van het Waalse Parlement en de Waalse gewestregering. De strategische ligging in de Maasvallei en de hooggelegen citadel die de stad domineert, illustreren het vroegere militair belang.
Citadel
De Citadel van Namen op een 100 meter hoge heuvel, ligt tegenover de plek waar de Samber in de Maas vloeit. De Citadel, één van de grootste burchten van Europa, strekt zich over 8 ha groen uit en biedt prachtige vergezichten op de stad en op de Maasvallei. Het is de aankomstplek van de wielerkoers 'Tour de Wallonie' en het circuit van de Grote Prijs van België motorcrossen. Ook met een trekkersfiets is de beklimming van de Citadel (gemiddelde stijging 6%) niet te zwaar. Ik deed de klim in 2008 met de vouwfiets. De citadel is nu een toeristische attractie met musea, toeristisch treintje, onderaardse gangen,...
DINANT is een klein toeristisch stadje gekneld tussen hoge rotswanden en de Maas. De stad heeft een ruim aanbod toeristische attracties:
de Citadel boven op de rots, bereik je met de kabelbaan, met de wagen of langs een trappenweg. Een bezoek aan de citadel geeft een goed beeld van het doel van zo'n verdedigingsfort en hoe de mensen er leefden. Er is nu een wapenmuseum in ondergebracht. Info: www.citadellededinant.be
in het centrum bevindt zich het nieuwe casino en een bezienswaardige kerk met mooie glasramen. Het opvallendste is wellicht de grote saxofoon en de zittende saxofoonspeler. Adolphe Sax, de uitvinder van de saxofoon, is in Dinant geboren, maar een museum is er nog niet.
Leffe palend aan Dinant, kennen we van de abdij en het abdijbier. De abdij is alleen te bezoeken via een rondleiding (driemaal per week). Meer informatie over de abdij en het leven van de monniken op www.abbayedeleffe.be. Meer informatie over de geschiedenis van het abdijbier tot de huidige commerciële Leffe vind je in het Museum 'Histoire de la Leffe'. Een werkende brouwerij krijg je er niet te zien maar de degustatie maakt veel goed. Meer info op www.leffe.be
Ook Dinant heeft zijn grot: 'La Merveilleuse', gekend voor zijn stalactieten die een waterval imiteren. Info: www.dinantourism.com.
Liefhebbers van de lokale keuken willen allicht ook proeven van de vermaarde Couque de Dinant, waarvan de oorsprong teruggaat tot de 18de eeuw. Meer info op: www.dinant-tourisme.be
We verlaten de Maas nabij Anseremme, een deelgemeente van Dinant aan de samenvloeiing van Maas en Lesse. Anseremme is ook het eindpunt van de bekende afvaarten van de Lesse met kajak of kano. De Lesse kronkelt over 22 km van Houyet-sur-Lesse naar Anseremme. VAL DE LESSE is het visitekaartje van de streek aan de voet van het Ardens Massief met de blikvangers Beauraing, Houyet en Rochefort. De grillige Lesse zorgde voor een wereldwonder: de sprookjesachtige grotten van Han. De 3 km lange ondergrondse reis gaat door een wereld van feeërieke stalagmieten en stalactieten. Han en zijn grotten is de enige Belgische attractie die de Michelin gids met drie sterren bekroont.
Al even beroemd als de grotten is het trappistenbier van Rochefort, dat al bijna 800 jaar in de abdij Notre-Dame de St-Rémy wordt gebrouwen. De abdij kan niet bezocht worden, maar je kan deze godendrank (volgens kenners de beste trappist na West-Vleteren) samen met een lekker stukje kaas van Rochefort in de lokale cafés proeven.
Beauraing is het bekende bedevaartsoord in de buurt.
De mooie fietsroute Houyet-Rochefort (23 km) werd in 2007 aangelegd op de voormalige spoorweg Ligne 150, die Houyet verbond met Rochefort en Jemelle. Wij volgen deze fietsroute met tunnels over 13 km tot de afslag naar Epraves. De route loopt soms vlak naast de Lesse, door een fraai stukje natuur. Wie Lesse zegt, denkt meteen aan rivierafvaarten per kano of kajak. Houyet en Gendron zijn bekende aanlegplaatsen voor deze afvaarten. Ga in Houyet even tot bij de aanlegplaats.
Iets ten noorden van Houyet ligt Celles, een van de 'Mooiste Dorpen van Wallonië'. Het dorp ligt in een dal, omgeven door vier heuvels. De Sint-Hadelinkerk, vermoedelijk 11e eeuw, is een staaltje van fraaie romaanse bouwkunst. Fietsen door de bebloemde dorpjes van Val de Lesse is puur genieten.
In Han-sur-Lesse logeren wij in de Gîte détape Entre Pierres et Rivières. Gegevens over deze Gîte op: http://ond.vsko.be/portal/page?_pageid=1598,1609349&_dad=portal&_schema=PORTAL
DAVERDISSE
Van Han-s-Lesse naar Daverdisse gaat het door een bijzonder mooi stukje Ardennen, haast door een paradijselijk landschap. Onderweg ruilen we de provincie Namen voor de provincie Luxemburg, zeg maar de echte Ardennen. Na de klim uit de Lessevallei gaat het flink op en neer, waarna we de Lesse weer vervoegen. Vanaf Nieupont genieten we mateloos van het fietsen door een haast eindeloos bos, vlak naast de klaterende en speelse Lesse. Na het kuieren langs de rivier, bereiken we na een erg pittige klim Daverdisse. In dit dorp hartje-Ardennen komen we even op adem.
Vanaf hier gaat het op en neer naar REDU, het Waalse boekendorp. Stop een eindje voor Redu om een foto te maken van het ESA grondstation (rechterkant weg). Sinds 2006 is het betrokken bij de lasercommunicatie tussen satellieten onderling en de ontvangst van signalen van de Europese navigatiesatelliet GIOVE A. Dit grondstation is niet vrij toegankelijk. Info: www.esa.int/esaCP/SEM9FXMZCIE_Belgium_du_0.html Het goed gedocumenteerd toeristenbureau van Redu bevindt zich in het centrum.
Van Redu dalen we in razende vaart af naar het dorpje Lesse, en na een pittige klim uit het Lessedal bereiken we het plaatsje MAISIN. Vanaf hier volgen de twee groepen een totaal verschillend parcours. Via Pailiseul en kleine dorpjes volgt de Light-groep de RV7 (Rando Vélo 7) naar de jeugdherberg van BOUILLON. Zo wordt de steile klim vanuit Bouillon-centrum naar de jeugdherberg vermeden. Aan de achterkant van de jeugdherberg vertrekt een erg steil wandelpad die je in 3 minuten in het centrum van Bouillon brengt. Info over de jeugdherberg van Bouillon op http://www.laj.be/
BOUILLON
In een meander van de Semois ligt het middeleeuwse stadje Bouillon. De Burcht, gebouwd op een massieve rots domineert het stadje. De burcht trotseerde de eeuwen en lijkt herboren na de vele en geslaagde restauraties. Bouillon en zijn burcht behoren tot de top van Waalse toeristische attracties. De vesting dateert uit de feodale periode en is daarmee de oudste vesting in België en één van de meest indrukwekkende van Europa.
De eerste vestingmuren dateren uit de 8ste eeuw. Godfried van Bouillon, de leider van de eerste kruistocht naar Jeruzalem, maakte de burcht onsterfelijk. Hij verkocht zijn hertogdom aan de Prins-Bisschoppen van Luik om zijn expeditie naar het Heilig Land te bekostigen. Informatie over de burcht, over Godfried van Bouillon en de eerste kruistocht op: http://www.belsud.com/informations/toeristische_attracties_bouillon__archeoscoop_godfried_van_bouillon/nl/V/25973.html
Van Bouillon fietsen we naar Auby-sur-Semois en daar laten we de Semois definitief achter ons. Door bosgebied gaat het naar BERTRIX. Dit stadje heeft een heerlijk marktpleintje. Wekelijks op marktdag trekt de hele omgeving naar Bertrix, je kunt er dan koppen lopen! Omdat er tussen Bertrix en Bastogne nauwelijks bevoorradingskansen zijn, bevoorraden we ons in Bertrix! (Carrefour)
Voorbij het station van Bertrix fietsen we door zeer landelijk gebied met piepkleine plaatsjes en gehuchten, vaak slechts enkele huizen groot of soms een enkele hoeve. In de verte hebben we lang zicht op de A4 en later op de A26. Nabij het dorpje SURE maken we kennis met de bovenloop van de Sûre, hier een nietig kronkelend beekje. Vanaf REMICHAMPAGNE volgen we een parallelweg met de A26 en de N85. Het is er rustig fietsen omdat het meeste verkeer op deze twee hoofdwegen zit. Afhankelijk van het aankomstuur fietsen we nog door het centrum van BASTOGNE.
Bastenaken is de arrondissementshoofdstad en een van de Ardense draaischijven. Dit toeristisch stadje wordt ook wel Nuts City genoemd. Hier vond eind 1944, begin 1945 het beslissende en grootscheepse Duits Ardennenoffensief plaats. Toen een Duitse onderhandelaar aan de omsingelde Amerikanen voorstelde zich over te geven, antwoordde legergeneraal McAuliffe kortaf "Nuts", wat zoveel als "onzin" betekent. De Amerikanen hielden stand, de Sherman Tank van de 11th US Armored "Thunderbolt" Division op het centrale plein is wereldbekend.
Het MARDASSON (Amerikaans monumentaal gedenkteken op de Mardassonheuvel) en in de nabijheid het Bastogne Historical Center herinneren aan dit Ardenneroffensief. Bastogne is ook het keerpunt van de bekende wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik.
Vanaf de Gare du Sud volgen we het fietspad op de oude spoorweg naar Wilz (GH Luxemburg). Na ongeveer 1 km komen we aan de Gare du Nord, nabij het Mardasson monument. Na zowat 9 km komen we aan bij onze gîte, het Vakantiehuis "Beim Hengchen", gevestigd in het vroegere spoorwegstation van Schimpach. Het werd in 1989 ingericht als vakantiehuis voor kinderen. Gegevens over de gîte op: http://www.youthnet.lu/index.php?option=com_chalets&task=view_detail&id=35&Itemid=15
De volgende morgen keert de Light-groep langs het fietspad terug naar Bastogne en bezoek aan het oorlogsmonument Mardasson. Daarna noordwaarts op het nieuw fietspad Basogne-Bourcy (8 km) Omdat het fietspad Bourcy-Gouvy pas in 2010 in bruik wordt genomen, fietsen we van Bourcy via Buret naar Hachiville; dit betekent weer een eindje fietsen in het GH Luxemburg.
Eenmaal terug in de Belgische Ardennen volgen we van Espeler naar Sankt-Vith het knooppuntennetwerk VELOTOUR van de Oostkantons.
Sankt Vith (ruim 9.000 inwoners in de provincie Luik) ligt op het kruispunt van Eifel en Ardennen. De Duitstalige kantons Eupen en Sankt Vith, en het Franstalige kanton Malmédy werden na WOI door het Verdrag van Versailles aan België toegewezen. De feitelijke overdracht gebeurde op 10 januari 1920. Tijdens de Tweede Wereldoorlog pikte Hitler dit Duitstalig gebied weer in, waardoor het een tijdje weer bij Duitsland kwam. Meer info over Sankt-Vith op: http://www.st.vith.be/touristinfo/nl/
Het fietstraject Sankt-Vith Waimes (18 km goed befietsbare steenslag op de ex-spoorlijn 48) maakt deel uit van de RV8 fietsroute. WAIMES, een Ardense gemeente midden de Oostkantons aan de rand van de Eifel, grenst met 8 km aan Duitsland. Het Signal de Botrange (649 m) maakt administratief deel uit van de gemeente Waimes, die daarmee de hoogst gelegen Belgische gemeente is. Waimes ligt in het Natuurpark de Hoge Venen, en organiseert er het hele jaar begeleide wandelingen. Bezoekers kunnen kennismaken met het 'Château de Reinhardstein', in de 14de eeuw gebouwd door de heren van Waimes.
Op het mooie 'Lac de Robertville' kan men kanovaren, zeilen, vissen, duiken en zwemmen.
MALMEDY is een toeristische stad aan de samenvloeiing van de Warche en de Warchenne. Het ligt in een rustige en uitzonderlijk groene vallei. Folklore, carnaval en traditie worden er in ere gehouden. De moderne Jeugdherberg van BEVERCÉ, op enkele kilometer van Malmedy (weg naar Eupen) ligt midden in de Hoge Venen. We worden er verwelkomd in een volstrekt unieke omgeving. Meer informatie over de jeugdherberg van Malmedy op: http://www.laj.be/
Na een flinke klim vanuit de jeugdherberg richting Eupen, fietsen we omzeggens de hele dag door de Hoge Venen en het Hertogenwald. Veel van de wegen van het knooppuntennetwerk van de Oostkantons zijn grintwegen. Zowat 90% van het woudbestand in de Hoge Venen bestaat uit dennen en sparren, 10% uit beuken en andere loofbomen. De in het wild rondlopende grote fauna zoals herten, reeën en everzwijnen zijn in de hele streek aanwezig. De Hoge Venen vormen één van de meest ongerepte stukjes natuur van de Ardennen en de Eifel. Meer info over de Hoge Venen op: http://www.eastbelgium.com/nl2/recreatie/recreatie3.html
Op deze dagtocht volgen we volledig het knooppuntennetwerk VELOTOUR van de Oostkantons. In de plaatsjes die we passeren wordt tot een eind voor Malmedy vooral Duits gesproken Wij verblijven in Home Franck te Gemmenich (België, in het Geuldal), op 2 km van het Drielandenpunt in Vaals, 20 km ten noorden van Eupen (België) en nog geen 5 km van Aken (Duitsland). Meer info over Home Franck op: http://www.homefranck.be/pages/Nederland.htm
We verlaten Gemmenich en volgen nog even de laatste knooppunten van de Oostkantons. In Sippenaeken steken we de Nederlandse grens over en volgen we het fietsroutenetwerk in het zuiden van de Nederlandse provincie Limburg. Na de oversteek van de Maas, volgen we het Fietsroutenetwerk van de Belgische provincie Limburg. We fietsen langs de Zuid-Willemsvaart naar OPITTER (deelgemeente van Bree) en de Pollismolen. Meer informatie over de Pollismolen op: http://users.skynet.be/rafaeldelaedt/fietsweekend/pollismolen.htm
De huidige uitbaters van de Polismolen gaan eind juni 2009 met pensioen; het stadsbestuur van Bree stelde een architect aan om de Pollismolen van Opitter grondig te hertekenen en er een informatiecentrum in onder te brengen.
Toerisme Limburg geeft een overzicht van de Veerponten over de Maas. We lezen op hun website o.m.: De Maas vormt geen obstakel meer voor fietstochten over de Nederlandse grens. Vijf veerponten zorgen voor een vlotte overzet. Steek de Maas over en ga eens een kijkje nemen aan de andere kant. Het fietsroutenetwerk is er een beetje anders, maar de routes sluiten naadloos aan op Belgisch Limburg.
De verschillende bootoverzetten voor fietsers in 2009:
1) Maasmechelen: Voet- en fietsveer Jung, tel. 089 76 96 16 Opstapplaats: Vernieuwde dijk Uikhoven. Knooppunt 52
2) Autoveer Hoal Euver II, Info: Dhr. Tom Paulus, tel. 0031 77 47 22 107 Verbinding Meeswijk (België) - Berg (Nederland) - Opstapplaats: Palmenhofweg, Molenveld, B-3630 Maasmechelen (Meeswijk). Knooppunt 50. Prijzen: Fietsers en voetgangers gratis. Met de groep van de light-versie steken we hier de Maas over.
3) Dilsen-Stokkem Voet- en fietsveer t Veerke, Info: VVV-Dilsen-Stokkem, tel. 089 75 21 71 Opstapplaats: aan de Maas te Rotem dichtbij grindbedrijf Bichterweerd, ongeveer 3 km van het Maascentrum De Wissen. Knooppunt 46
4) Kinrooi, Voet- en fietsveer De Walborgh, Info: VVV-kinrooi, tel. 089 56 47 36 Opstapplaats: Maasstraat aan Taverne-restaurant-hotel "De Spaenjerd" te Kinrooi (Ophoven) Knooppunt 22 - Prijzen: gratis voor fietsers - www.rondjemethetpondje.nl
5) Eijsden-Lanaye Voet- en fietsveer Eijsden-Lanaye, Info: Gemeente Eijsden, tel. 0031 43 409 52 52 Opstapplaats: Wal in Eijsden en Lanaye. Knooppunt 413 Prijzen: enkele overzet volwassenen 1 euro / kinderen < 13 jaar 0,5 euro / kinderen < 6 jaar gratis
Brugge 25 mei 2009, André Ramault tel. 050-319825 a.ramault@skynet.be
|
|
|
Reacties op bericht (0)
|