Door 'biobrandstoffen' eten wij de derde wereld op!
MISEREOR WAARSCHUWT VOOR TOENEMENDE VRAAG NAAR BIOBRANDSTOFFEN
BRUSSEL (KerkNet/Misereor/SIR) - De Duitse katholieke ontwikkelingsorganisatie Misereor waarschuwt voor de concurrentie tussen biodiesel en het gebruik van diezelfde planten voor voedsel. "De toenemende vraag naar gewassen zoals biet, palmnoot, soja en maïs voor de productie van energie vormt een ernstige bedreiging voor de arme bevolking van de ontwikkelingslanden", zegt Bernd Bornhorst van Misereor. "De eerste gevolgen zijn nu al merkbaar. In Indonesië steeg de prijs van de levensnoodzakelijke kookolie met 30 procent. Producenten van palmolie kunnen veel meer verdienen aan de export dan met de verkoop op de binnenlandse markt. Voor de armen dreigt elementaire voeding ontoegankelijk te worden."
UTRECHT (RKnieuws.net) - Afgelopen zaterdag heeft Lex Janssen de diakenwijding ontvangen. Aan het eind van de wijdingsplechtigheid overhandigde de nieuwe permanente diaken aan mgr de Korte een boek dat de titel draagt: Mijn man wordt gewijd. Het boek bevat dagboekaantekingen van zijn echtgenote, Renilde van Wieringen.
Mijn man wordt gewijd vertelt het verhaal van een jong gezin waarvan de vader een deeltijdopleiding - de diakenopleiding Utrecht - volgt om onbetaald diaken te worden in de rooms-katholieke kerk. Vijf jaar gezinsleven in dagboekfragmenten, afgewisseld met teksten van Augustinus tot en met de krant anno nu.
De auteur, Renilde van Wieringen is theologe en kunstenares, en echtgenote van Lex Janssen. Zij publiceerde tekeningen en wetenschappelijke artikelen alsmede in 2004 een theologisch proefschrift.
De bisschoppelijk gedelegeerde voor de diakens, professor dr. Henk Schoot schrijft op de website van de diakenopleiding van het aartsbisdom Utrecht:
Dit boek is op de eerste plaats een getuigenis van liefde. Een getuigenis van de liefde tussen vrouw en man, die ook en juist gestalte krijgt in de liefdevolle omgang met hun kinderen én hun leven in de kerk, en leeft van aandacht, meeleven, samenspraak, respect, steun, begrip, correctie en richting. Daarin en daardoor getuigt het tevens van de liefde van God voor zijn mensen, van mensen voor de kerk, van broer en zus, van vrienden voor elkaar. Het is ook en op de tweede plaats een getuigenis van de andere kant van de opleiding. Als docent en gedelegeerde ben je altijd bezig te kijken naar hoe wat je zegt en doet verwerkt wordt, in vragen en andere reacties, in werkstukken, in gedrag, in integratie; je let op, je spreekt, ook met echtgenotes. Maar nu komt de andere kant echt in beeld. Wat de opleiding voor de echtgenote, en daarmee toch indirect ook weer voor de student betekent. Het is een mooi beeld dat oprijst, om trots op te zijn óók als opleiding. Op de derde plaats is het boek een getuigenis van intelligentie en prudentie. De stukken geestelijke lezing zijn goed gekozen, en niemand wordt door het dagboek nadelig belicht of zal er hinder van ondervinden. Geen personen, maar ook niet het beleid, of de inhoud van de cursussen: sociale leer, theologie van het diaconaat, spiritualiteit, theologie van het huwelijk, vrouw en wijding, allen komen op een evenwichtige en rustige, aandachtige manier aan bod. En ten slotte vind ik het boek een getuigenis van katholieke evenwichtigheid. Wat belangrijk is, is dat altijd geweest en zal dat ook altijd blijven: de liefde en het respect voor ouders en familie, het kerkelijk leven, de eucharistie, de Schrift, de heiligen, zorg, gerechtigheid, trouw. En dat alles met de nodige nuchterheid beschreven, zonder sentimentaliteit of dweepzucht.
Eén van de mooiste zinnen vond ik nog dat Lex katechese heeft leren zien als een vorm van diakonaat: "Want wie woorden geeft aan waar het nu werkelijk om gaat in het leven, verlaat de weg van de geestelijke armoede." (blz. 176). Het maakte mij duidelijk waarom de stola van Lex getooid wordt met het Boek."
Het boek kan direct besteld worden bij www.skandalon.nl voor de prijs van 15,-.
Renilde van Wieringen, Mijn man wordt gewijd, Vught: Uitgeverij Het Zuiden, 2007. ISBN 978-90-76564-661
Welke bedoeling had God toen hij het heelal schiep? Het was voor hem geen speeltje, geen tijdverdrijf en zeker niet een manier om zich te laten gelden. Hij wil(de) zijn leven mee-delen, zijn volheid van liefde! Hij wil(de) vrije zonen en dochters die hem liefde om liefde geven. Daarom stuurt de Vader zijn Zoon, God uit God, Licht uit Licht. De Zoon wordt de stielman die gedurende dertig jaar druk in de weer is om uit te zeggen hoe zijn Vader zich inspant opdat wij zijn kinderen zouden worden.
Hij kende de kwaliteiten van het hout. Er stonden bomen op de heuvels van zijn omgeving: eiken, esdoornen, cypressen, . Deze bomen leverden goed hout voor de verschillende behoeften van de schrijnwerker. Een schrijnwerker is er goed van op de hoogte dat hij geen groen hout mag bewerken, zeker niet alvorens alle vocht is uitgezweet. Het groene hout moet bewaard worden tot dat het gedroogd is. Pas dan kan hij het bewerken zonder het risico te lopen dat het achteraf gaat vervormen. Hout bewerken eist geduld en een zekere sympathie voor het hout. Een schrijnwerker kent het hout zoals een vriend zijn vriend kent, zoals een echtgenoot zijn echtgenote kent. Hij kent de mogelijkheden van het hout, de knopen, de zwakke plekken en de verschillende kwaliteiten naargelang de soort. Het hout is levend materiaal dat enige verwantschap (gelijkenis) vertoont met het menselijk lichaam, een zekere levensduur, een beperkte weerstand, een eigen soepelheid en hardheid, een eigen waardigheid en schoonheid. Men zegt van het hout dat het aders heeft. Als men groen hout kapt, weent of bloedt het hout.
Ik koester de gedachte dat God ons als een goede schrijnwerker uitkiest, bewerkt, ons met precisie ineenvoegt, om er een werk van te maken dat ons ver te boven gaat.
Beschikken wij over voldoende inschikkelijkheid en geduld om hem toe te laten zijn werk aan ons tot een goed einde te brengen?
Een oude diaken hield er aan te vertellen over een gebed dat hem geweldig had ontroerd. Tijdens zijn ziekenbezoek kwam hij regelmatig bij een hoogbejaarde dame. Op zekere dag vertelde deze totaal afhankelijke vrouw hem het volgende: Mijnheer de diaken, U weet waarschijnlijk niet wat tot God zeg? Ik zeg hem het volgende: U zijt een goede metser, neem dan de steen die ik ben, kap hem naar behoren en plaats hem naar je goeddunken.
Het komt er op aan zich door de goddelijk Bouwer te laten kappen, zich te laten beitelen, opdat wij de goede plaats zouden innemen in de Kerk die hij sedert twintig eeuwen aan het bouwen is op zijn apostelen
Misschien ken je de volgende parabel: van zodra een kind uit het huis van zijn ouders kon ontsnappen, ging het bij hun buur: een kunstenaar beeldhouwer. Het bracht in het atelier van zijn vriend uren achtereen door, zonder een woord te zeggen. Het was gefascineerd door het marmer, de beitels, de geuren, het ritme, de nauwkeurige en delicate handelingen, de oogopslag van de kunstenaar Op zekere dag had de kunstenaar eindelijk zijn kunstwerk af. Er bleef geen grote vormeloze blok marmer over, maar een schitterend werk, echter dan in de natuur. En het kind, in verrukking voor dat wonder kunstwerk, vroeg aan zijn vriend: Hoe wist je dat er een paard verborgen zat in het marmer?
De Heer, onze schrijnwerker-beeldhouwer, weet heel goed wat welke schat verborgen zit onder onze buitenste korst
OUD-DIRECTEUR BROEDERLIJK DELEN BAZIEL MAES OVERLEDEN
BRUSSEL (KerkNet/BD) - Broederlijk Delen rouwt om het overlijden van zijn gewezen directeur Baziel Maes. Het personeel, de vrijwilligers en sympathisanten van de kerkelijke niet-gouvernementele organisatie bieden zijn familie en collega-priesters dan ook hun oprecht medeleven aan. Baziel Maes overleed op 75 jarige leeftijd in Aalter na een slepende ziekte. Velen zullen zich hem blijven herinneren als een onvermoeibare baanbreker voor het Zuiden.
Baziel Maes (Foto: Broederlijk Delen)
Baanbreker Baziel Maes trad naar buiten als een onafhankelijke kerkfiguur. In wisselende omstandigheden en in trouw aan de Kerk en de kerkelijke sociale leer volgde hij zijn baanbrekende weg. Zijn ijkpunt was het evangelie en de voorkeursoptie voor de armen. Op die weg naar meer rechtvaardigheid was hij een onvermoeibare voortrekker. Altijd weer geprikkeld en gesterkt door stemmen uit het Zuiden en begiftigd met een grote zeggingskracht, verzette hij bakens. Wat nog niet kon of mocht, maar ooit zou mogen en moeten, daar ging hij voor. Hij noemde dit het principe van de 'vooruitlopende gehoorzaamheid'. Zo werd hij voor velen binnen en buiten de Kerk een inspirerende voortrekker. Er zijn weinig decanaten, scholen, congregaties, zelfs parochies waar Baziel het woord niet heeft gevoerd.
Cardijn De afkomst van Baziel Maes, zijn jeugd, studies en inzet als jonge priester vormden alvast de voedingsbodem waarin dit engagement zich heeft kunnen ontwikkelen. Baziel was fier op zijn nederige afkomst als zoon van een kleine boer - "een campesino zoals in Latijns-Amerika", vertelde hij graag. Op het bietenveld leerde hij wat hard werken is, in combinatie met schitterende humaniorastudies. Tijdens zijn priesterstudies filosofie en theologie in Rome (1951-1958) maakte hij het beginnende 'aggiornamento' van de Kerk mee, die een wereldwijde gerichtheid van de Kerk inhield in dienst aan de wereld. In Rome raakte Baziel ook in de ban van Jozef Cardijn, de stichter van de KAJ (Katholieke Arbeidende Jeugd), die dikwijls in het Belgisch College logeerde, en dan was Baziel zijn "plaatselijk secretaris". Cardijns methode "zien, oordelen, handelen" bekwaamde de jonge priester in het "onderkennen van de tekenen van de tijd". Het was de methode die Baziel la ter intensief hanteerde, onder meer als sociaal bewogen 'onderpastoor' (1959-1960), als gouw- en nationale proost van de Katholieke Studentenactie (KSA, 1962-1968), in zijn inzet als directeur van Broederlijk Delen (1969-1986) en als proost van de Boerenbond in Oost-Vlaanderen (1986-1995).
Broederlijk Delen Een van de grootste realisaties van Baziel Maes is zonder enige twijfel de inhoudelijke en structurele uitbouw van Broederlijk Delen. Vanuit de bezieling van Jozef Cardijn en met een haast profetische gedrevenheid zette Baziel Maes Broederlijk Delen voluit op de kaart. Daardoor groeide solidariteit met het Zuiden uit tot een wezenlijk werkveld van de kerkgemeenschap. Dit gebeurde in lijn met de vernieuwde missie van de Kerk voor wereldwijde sociale veranderingen, zoals vooropgesteld door het Tweede Vaticaanse Concilie. "De Kerk in ons land zal Baziel Maes dankbaar blijven voor de manier waarop hij o.a. via Broederlijk Delen actief werk heeft gemaakt van internationale sociale rechtvaardigheid" aldus Luc Claessens, directeur van Broederlijk Delen. Baziel Maes gaf de impuls voor vele vernieuwende initiatieven binnen het solidariteitswerk. Zo kreeg onder meer het politieke werk, dat armoedeb estrijding met beleidsbeïnvloeding verbindt, een belangrijkere plaats en kwamen de internationale samenwerking en netwerking in een stroomversnelling. Baziel Maes gaf ook de aanzet tot reflectie over de spiritualiteit van Broederlijk Delen in de lijn van 'strijd en inkeer', geïnspireerd door de bevrijdingstheologie. Broederlijk Delen hoopt dat Baziel Maes ook mag voortleven in de inzet van de komende generaties voor meer gerechtigheid en vrede. Dat zijn inspiratie aanstekelijk mag blijven. Broederlijk Delen blijft hem zeer erkentelijk.
Uitvaart De uitvaartplechtigheid van Baziel Maes vindt plaats op zaterdag 27 oktober a.s. in de parochiekerk van zijn geboortedorp Bellem.