Ford-arbeiders beginnen aan laatste 100 dagen

De 5.500 mensen die vandaag nog in dienst zijn bij Ford Genk en de toeleveranciers, hervatten maandag voor het laatst de werkzaamheden na het collectief verlof. Er staan tot het einde van dit jaar, als de fabrieken definitief sluiten, nog zo'n 100 productiedagen op de kalender. Meer dan 5.000 arbeiders en bedienden zullen de hele rit uitdoen bij hun huidige werkgever, onder meer om de maximale afscheidspremie te ontvangen.

Na drie weken van collectieve vakantie, zwaaien maandag de poorten van Ford Genk en de toeleveringsbedrijven weer open. Voor het laatst zal er een aaneengesloten productieperiode volgen. Over een maand stopt Ford Genk met de Mondeo en neemt de vestiging in Valencia over. De productie van de monovolumes loopt nog door tot 31 december, al kan Ford nog beslissen om er vroeger mee te stoppen.

De vooruitzichten voor de hertewerkstelling van de werknemers zijn niet rooskleurig. Van de meer dan 4.000 arbeiders en bedienden bij Ford Genk hebben er tot dusver nog maar 350 uit eigen beweging het bedrijf verlaten. De economische conjunctuur biedt weinig opportuniteiten.

Bovendien wacht de meerderheid tot het laatste fluitsignaal, omdat ze dan pas zeker zijn van de maximale premies. Bij een aantal toeleveringsbedrijven is de grens van het aantal mensen dat mag vertrekken overigens bereikt. Zelfs als ze in de komende maanden een nieuwe job vinden, mogen ze niet vroegtijdig opstappen. De VDAB, die de cijfers bekendmaakte, rekent op zo'n 5.000 bijkomende werklozen op 31 december.

Meest gelezen