Duurdere treintickets tijdens spitsuren in Nederland
"Ik wil schone treinen en mensen mogen niet als sardientjes in een blik zitten", aldus Mansveld. "Tegelijkertijd willen we ook dat mensen meer tijdens de daluren gaan reizen." Dat kan volgens haar ook vaker als mensen flexibel werken. "We willen de passagiersstroom spreiden over de dag en mensen bewuster laten reizen."
Ook voor het goederenvervoer worden flexibele tarieven overwogen. In Belgiƫ pleitte NMBS-topman Jo Cornu eerder al voor meer flexibele treintarieven.
Volgens een woordvoerster van Mansveld is het nog lang niet zeker dat de prijs in de spits omhoog gaat. De NS moet hier nog onderzoek naar doen en ook moet nog advies worden gevraagd aan consumentenorganisaties. De reizigersvereniging Rover spreekt op Twitter alvast van een "belachelijk plan".
Mansveld heeft de nieuwe conceptafspraken 2015-2025 met NS en infrastructuurbeheerder ProRail voorgesteld. Die voorzien in onder andere meer en latere verbindingen. Ook de "Benelux-plus" is in de plannen opgenomen: "een verbinding die deels over de hogesnelheidslijn en het conventioneel spoor rijdt waarbij de steden Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Breda, Antwerpen en Brussel met elkaar worden verbonden". In de toekomst zal NS ook een veel hogere boete (tot 6,5 miljoen euro) kunnen krijgen als het slechter presteert dan afgesproken.