Eén op zeven vrachtwagens te gevaarlijk voor de weg

© Lieven Van Assche

Eén op de zeven vrachtwagens op onze wegen is er zo slecht aan toe dat ze na inspectie niet meer mogen verder rijden. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit. De FOD heeft vorig jaar 9.500 trucks van de weg geplukt voor controles. Daarvan had 14 procent ronduit gevaarlijke gebreken: bar slechte remmen, versleten banden of kapotte lichten.

Wim Brillouet

Zeven vrachtwagens raakten dinsdag bij een zwaar ongeval betrokken: vier bij twee ongevallen op de E17 en in de late namiddag nog eens drie op de Antwerpse ring. Verkeersdeskundigen moeten de oorzaak van de ongevallen nog vaststellen, maar nieuwe cijfers van de FOD Mobiliteit tonen aan dat een verontrustend aantal trucks technisch niet in orde is.

Eén op de zeven of 14 procent heeft zelfs zware gebreken. ‘Dat is zorgwekkend. Zeker in een compact land als België, waar de wegen overvol zitten en we heel dicht tegen elkaar moeten aanrijden, is het essentieel dat vrachtwagens tiptop in orde zijn’, zegt Danny Smagghe van Touring. ‘Maar voor een volwaardige keuring is er zelden tijd. Chauffeurs rijden voortdurend onder tijdsdruk en moeten een deadline halen. Dan is een controle voor hen alleen maar tijdverlies.’

‘De technische keuringen zijn in het buitenland ook vaak lakser dan bij ons. Vooral in Oost-Europa glippen er geregeld trucks door de mazen van het net die eigenlijk niet op de weg zouden mogen rijden.’ En het zijn vooral die vrachtwagens die hier in België rondrijden, want twee op de drie van de chauffeurs op onze wegen is buitenlands. Die trucks vormen dus een direct gevaar voor het Belgische verkeer.

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit voert daarom elk jaar controles ‘op heterdaad’ uit. Inspecteurs plukken chauffeurs van de weg voor een volledige technische controle. Vorig jaar zijn zo 9.500 vrachtwagens aan de kant gezet en gecontroleerd.

RECHTZETTING. De eerder geplaatste foto van een vrachtwagen van een transportbedrijf, bij dit artikel en op Facebook, heeft niets te maken met het onderwerp van dit artikel. Onze verontschuldigingen voor dit misverstand.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen