Direct naar artikelinhoud

Oorlog om boodschappen aan huis barst los

Discounter Aldi wil zwaar inzetten op aan huis geleverde boodschappen.Beeld AFP

Aldi en Amazon verklaren elkaar de oorlog. De inzet: boodschappen aan huis bezorgen. Het strijdtoneel: de Verenigde Staten. In ons land heerst voorlopig nog een staakt-het-vuren.

’s Avonds na het werk nog snel naar de supermarkt: de file of treinvertragingen trotseren, om dan nog eens aan te schuiven aan de kassa van het warenhuis. De kans bestaat dat dit niet in uw lievelingsactiviteit is. Maar misschien is dat binnenkort verleden tijd? Steeds meer supermarkten leveren ook boodschappen aan huis. In de VS wil Aldi die markt in handen krijgen. De voornaamste concurrent is Amazon, dat net supermarktketen Whole Foods heeft gekocht.

'De VS heeft een potentiële markt van 50 à 60 miljoen klanten. De oorlog om die klanten is begonnen'
Cis Scherpereel, e-commerce-consultant (Mex United)

Aldi start in drie Amerikaanse steden een pilootproject waarbij boodschappen aan huis wordt geleverd. De bedoeling is om alles binnen het uur na bestelling ter plaatse te krijgen. Vanaf 31 augustus kunnen inwoners van Atlanta, Dallas en Los Angeles er beroep op doen. Aldi lijkt daarmee de concurrentie te willen aangaan met webwinkel Amazon. 

Enorm potentieel

Die kocht twee maanden geleden supermarktconcern Whole Foods. Thuisleveringen zijn Amazons corebusiness. Met de waren van Whole Foods zal dat niet anders zijn. De twee lijken dus een forse concurrentieslag aan te gaan. “De VS heeft een potentiële markt van 50 à 60 miljoen klanten. Aldi en Amazon willen die zo snel mogelijk claimen. De oorlog is begonnen.”, zegt Cis Scherpereel van Mex United, een consultancybureau voor e-commerce.

Stefan Van Rompaey, journalist bij vakblad Retail Detail, nuanceert. “Die oorlog is al langer aan de gang, tussen verschillende grote spelers. Ahold Delhaize is sinds de fusie (met Albert Heijn, bvsg) een gigantische speler in de VS, Amazon mengt zich nu fors in de debatten, Lidl maakte vorig jaar de oversteek naar de VS. Die groten bekampen elkaar op alle niveaus, bijvoorbeeld prijszetting, maar ook thuislevering. Dit is dus een nieuwe stap op datzelfde pad.”

'Onze thuisleveringen zijn succesvol, al is dat in de praktijk een klein segment'
Roel Dekelver, woordvoerder Delhaize

Wat in België?

Aan de andere kant van de oceaan worden de messen geslepen, in België is het vooralsnog rustig. Zo leveren Carrefour en Delhaize al aan huis, zij het op kleine schaal. Bij die laatste betaal je daarvoor een supplement van 9,95 euro per levering. "Het werd meteen een succes en dat zet zich ook door", zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver. “Al is dat in de praktijk een relatief klein segment.”

Of dat segment ook uitgroeit naar een forse markt, is zeer de vraag. Dat hangt af van een aantal factoren. De bijkomende kost, bijvoorbeeld. Delhaize rekent 9,95 euro aan per levering. Dat kan flink oplopen voor wie elke week boodschappen laat leveren. En toch volstaat het lang niet om uit de kosten te komen. “Thuislevering is voor elke supermarkt een verliespost. Supermarkten hebben sowieso kleine marges, dus moeten het hebben van het verkoop van grote volumes. Voorlopig is het niet rendabel”, zegt Van Rompaey. “Het levertarief verhogen is een optie, maar zal de consument het dan nog de moeite vinden?”

Als het regent in de VS, dan druppelt het in België, geldt in deze geglobaliseerde wereld. Als de strijd daar losbarst, dan kan die ook overwaaien naar ons land. Al lijken prijszetting en kostenefficiëntie nog hordes te zijn. En wie weet, komt het er misschien nooit van? "Het is interessant voor een niche-publiek, maar België is erg klein. Bovendien vind je hier op elke straathoek een supermarkt.", aldus Scherpereel. "Misschien is de nood bij ons niet groot genoeg?"