© AP

Test-Aankoop: ‘Fabrikanten geven valse cijfers over brandstofverbruik auto’s’

Consumentenorganisatie Test-Aankoop waarschuwt dat het werkelijke brandstofverbruik van wagens tot vijftig procent hoger ligt dan de door fabrikanten aangekondigde waarden.

Simon De Vriendt

Altroconsumo, de Italiaanse zusterorganisatie van Test-Aankoop, deed een test met een Fiat Panda 1.2 en een Volkswagen Golf 1.6 TDI. Ze stelden vast dat het beloofde brandstofverbruik zelfs niet in de buurt kwam van het werkelijke verbruik. Bij de Fiat Panda was er een verschil van 18 procent, bij de Volkswagen Golf liep dat op tot liefst 50 procent.

Dat er een verschil is tussen het beloofde en het werkelijke verbruik werd in het verleden al vaker aangetoond. Maar dat werd altijd voor een deel verklaard omdat de fabrikanten de testen uitvoeren in een testlab, en niet in de realistische omstandigheden vanop de baan.

Altroconsumo liet nu de testen uitvoeren door onafhankelijke labo’s, volgens het officiële testprotocol dat ook de fabrikanten gebruiken. Ze pasten ook alle toegestane ’trucjes’ toe om het verbruik zo laag mogelijk te houden. Banden met extra lage rolweerstand, die te hard worden opgepompt, loskoppelen van de alternator, afplakken van kieren en spleten, motorolie met lagere viscositeit.

En dus was het verrassend dat de consumentenorganisatie toch nog zo’n groot verschil vaststelde met het aangekondigde verbruik. ‘Voor een automobilist die 15 000 km per jaar rijdt, kan dat 500 euro aan meerkosten betekenen.’ Altroconsumo heeft besloten om via een groepsvordering de eigenaars van deze twee types wagens te helpen om het te veel betaalde geld terug te krijgen.

Samen met de Europese consumentenkoepel BEUC eist Test-Aankoop dat het huidige testprotocol, dat dateert uit de jaren 70, dringend wordt vervangen door een veel accuratere meetprocedure.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer