Direct naar artikelinhoud
Fastfood

Revolutie bij Burger King: hotdogs op het menu

Revolutie bij Burger King: hotdogs op het menu

Het wordt nu al de grootste revolutie van Burger King genoemd sinds de introductie van kip op het menu in 1979. De Amerikaanse fastfoodketen gaat naast zijn bekende Whopper en andere hamburgers voortaan ook hotdogs verkopen. Vanaf 23 februari kunnen klanten in de Verenigde Staten kiezen uit de Classic Dog (een gegrilde hotdog overgoten met ketchup, mosterd en gehakte uien) en de Chili Cheese Dog (gegarneerd met warme chili en geraspte cheddarkaas).

Burger King zet groots in op zijn nieuwe hotdogs. De introductie in de 7.150 restaurants van de fastfoodketen in de VS volgt na achttien maanden van uitgebreid testen met hotdogs in Burger Kings in Salt Lake City, Memphis, Baltimore, Detroit en Kansas City. Daarnaast werd gekeken naar de specifieke voorkeuren van inwoners in onder meer New York en Chicago als het op het populaire warme worstje op een broodje aankomt. 

Hieruit bleek dat New Yorkers vooral gek zijn op hotdogs met gestoomde uien met een lichte, deli-style mosterd (met mierikswortel). In Chicago houden ze meer van de hotdogs met rauwe ui, augurk, paprika's, tomaten, mosterd en selderijzout. In Atlanta hebben ze een voorkeur voor hotdogs gegarneerd met koolsalade, terwijl ze in Kansas City dan weer smullen van het broodje worst met gesmolten Zwitserse kaas en zuurkool. 

Daarom laat Burger King naast de nieuwe Classic Dog van 1,99 dollar en de iets duurdere Chili Cheese Dog zijn klanten vrij om een eigen hotdog samen te stellen naargelang hun voorkeur voor bepaalde ingrediënten. Voor het eigen personeel heeft Burger King speciale instructiefilms over de diverse hotdogs laten opnemen met onder meer de bekende rapper Snoop Dogg.

Twitter bericht wordt geladen...

Twitter bericht wordt geladen...

Burger King hoopt met zijn hotdogs te appelleren aan de enorme voorliefde van Amerikanen voor het broodje met worst, dat volgens de overlevering al in 1871 werd verkocht als 'dachshund'-worstje door de Duitse slager Charles Feltman op Coney Island. De Amerikanen eten per jaar ruim 20 miljard hotdogs, aldus de National Hot Dog and Sausage Council. En de baas van Burger King Noord-Amerika Alex Macedo is ervan overtuigd dat het de concurrentie aankan met de populaire hotdogkarren op straat en fastfoodketens als Sonic en Shake Shack. 

Opmerkelijk is dat Burger King met de hotdog datgene aandurft wat grote rivaal McDonald's nooit is gelukt. Al in 1977 schreef Ray Kroc, de zakenman die McDonald's groot maakte, in zijn autobiografie dat zijn fastfoodketen nooit en te nimmer hotdogs zou mogen verkopen. Hoe groot ook de vraag, McDonald's moest volgens Kroc wegblijven bij die 'onhygiënische' broodjes met worst. 

Het weerhield McDonald's er echter niet van om eind jaren negentig alsnog een poging te wagen met de McHotdog. Het product werd net zo'n grote flop als bijvoorbeeld de McSpaghetti. Ook latere pogingen bij McDonald's-restaurants in Japan in 2001 en 2009 en Brazilië in 2015 waren voor de McHotdog geen succes. 

Bovendien lijkt Burger King met zijn nieuwe hotdog, toch goed voor zo'n 309 calorieën, een heel andere koers te kiezen dan McDonald's. Die keten wil juist niet langer worden geassocieerd met vet en ongezond voedsel en probeert de jongste jaren steeds vaker gezondere alternatieven op zijn menu aan te bieden, zoals vers fruit en salades.

Twitter bericht wordt geladen...

Twitter bericht wordt geladen...