'Malafide taxichauffeur' reed toeristen voor 485 euro van Schiphol naar Amsterdam
Een taxichauffeur eiste 485 euro van toeristen die hij van Schiphol naar Amsterdam bracht. Hij vergrendelde de auto toen ze niet betaalden, waarop de passagiers een ruit stuksloegen en naar buiten klommen. Donderdag stond de chauffeur voor de rechter.
Daar zit hij dan, Emre T. De man die tot nu toe slechts bekend stond als de 'malafide taxichauffeur' die vorig jaar vier Chinese zakenlieden oplichtte en gijzelde toen zij niet wilden betalen. In de Amsterdamse rechtbank moet de 23-jarige Amsterdammer zich donderdagmiddag voor die daad verantwoorden. Hij heeft er een roze overhemd voor aangetrokken, zijn zwarte haar stevig in de gel gezet en zijn keurige schoenen aangetrokken.
485 euro zou hij woensdagavond 14 september hebben geëist voor een ritje van Schiphol naar een hotel in de Amsterdamse binnenstad. Toen de Chinezen niet meer dan twee briefjes van 50 euro wilden te betalen, zouden T. en een nooit getraceerde bijrijder hun passagiers in de auto met vergrendelde deuren hebben rondgereden en bedreigd. 'We schreeuwden in de auto om hulp', verklaarde mevrouw Wu vorig jaar in gebrekkig Engels tegen omroep AT5. Pas nadat een van haar collega's een ruit insloeg en bebloed via het raam uit de auto wist te klimmen, staakte T. de intimidatie.
Ritprijs: 980 euro
Het voorval was vorig jaar een van extreme voorbeelden van de brutale oplichtingspraktijken op het taxitraject Schiphol-Amsterdam. Ronselaars, vaak gestoken in hesjes met de tekst 'official taxi', leidden de gasten langs de officiële taxistandplaats van de luchthaven naar de publieksparkeerplaats en vertelden meestal dat de ritprijs naar Amsterdam 40 euro zou zijn.
Eenmaal in de stad kregen de passagiers te horen dat het bedrag 'per persoon' bedoeld was, en de koffers ook nog apart afgerekend dienden te worden.
Zo kon het gebeuren dat een drietal uit India 495 euro betaalde om naar hun hotel te worden gebracht en rekende een groep gasten van het chique Okura Hotel zelfs 980 euro af, voor een ritje vanaf de luchthaven.
Maar bij T. is het allemaal 'niet zo gebeurd' als zijn passagiers hebben gezegd, verklaart hij donderdag met de tongval van de Amsterdamse straatjongen. 'Ik kon niet goed met ze communiceren, ze spraken bijna geen Engels.' Volgens T. waren de Chinezen onderling ineens 'agressief' gaan praten toen zij hadden gehoord dat de rit ongeveer 85 euro zou kosten. 'Misschien hebben ze me verkeerd begrepen.'
Ronselpraktijken
Op Schiphol zijn de ronselpraktijken zo goed als verdwenen sinds de gemeente begin dit jaar een algemene plaatselijke verordening heeft afgekondigd. Die verbiedt chauffeurs om buiten de officiële standplaats taxidiensten aan te bieden. 'We hebben sindsdien zo'n tachtig boetes uitgeschreven aan ronselaars en taxichauffeurs die zich niet aan die regel hielden', zegt een woordvoerder van de gemeente. 'Maar de laatste tijd zijn dat er niet zo veel meer omdat er nog maar amper wordt geronseld'. Ook woordvoerders van de marechaussee en Schiphol bevestigen dat er bijna geen klachten meer zijn van toeristen die in de taxi worden opgelicht.
Ja, hij had een paar minuten doorgereden met de toeristen toen die 'stop the car' riepen. 'Maar dat was omdat ik een veilige plek zocht om te parkeren.' En een bedreigende bijrijder is er volgens hem nooit geweest. 'Ík voelde me juist bedreigd.'
T.'s alternatieve verhaal kent zwakke punten. Dat hij geheel in strijd met de regels al maanden niet meer met zijn persoonlijke code inlogde op zijn taximeter, bijvoorbeeld. En dat die taximeter tijdens die bewuste rit helemaal geen prijs geregistreerd heeft. En dat T. snel is weggereden van de plek waar de Chinezen uitstapten. 'Als je van mening bent dat jouw ruit ten onrechte is ingeslagen wacht je toch op de politie', merkt de officier op.
Meerdere aangiftes
De rechter stipt aan dat er wel meer passagiers zijn die aangifte hebben gedaan tegen T. omdat hij bedragen van ver boven de honderd euro vroeg. Ritjes die volgens T.'s boardcomputer slechts enkele tientjes zouden hebben gekost. T.: 'Ik weet niet hoe die mensen daarbij komen.'
De officier vindt het allemaal weinig overtuigend. Hij eist 12 maanden gevangenisstraf, waarvan 3 voorwaardelijk. Want: 'Met zijn gedrag heeft T. niet alleen zijn passagiers benadeeld, maar ook de toeristenstad Amsterdam schade toegebracht.' Wat justitie betreft krijgt Emre T. zijn in beslag genomen taxibusje niet meer terug. 'Om te voorkomen dat hij weer als chauffeur aan het werk gaat.'