Test-Aankoop: “Reclame maken voor crashdieet is illegaal”

De consumentenorganisatie Test-Aankoop gaat de strijd aan tegen reclamecampagnes waarbij crashdiëten worden gepromoot met behulp van fotootjes en de vernoeming van het aantal verloren kilo’s.

mige

Volgens Test-Aankoop zijn dergelijke praktijken verboden in de Europese Unie. Voedingssupplementen mogen geen beloftes doen over de snelheid of de grootte van het gewichtsverlies dat dankzij die bepaalde producten bereikt kan worden.

“Test-Aankoop is dan ook verontwaardigd dat de laatste maanden geregeld reclamebanners op populaire websites opduiken, die precies door dat soort van berichten proberen in te spelen op het gemoed van mensen met overgewicht. De reclames preciseren doorgaans een exact aantal kilo’s dat in een korte periode kan worden verloren”, laat Test-Aankoop via een persbericht weten.

De organisatie diende al een klacht in bij de jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame en bij de Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie. Voorlopig zijn hun acties nog zonder resultaat.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER