© Dirk Kerstens

“Geef de handelaars aan de knip sowieso een hinderpremie”

“De knip op de Leien zorgt voor ellende voor de handelaars en chaos voor de passanten”, vindt Güler Turan (sp.a). Vanavond gaat ze in de gemeenteraad interpelleren. Ze wil hinderpremies zien en een werfcoördinator.

Frank HEIRMAN

Güler Turan gaat niet enkel schepen van Mobiliteit en Middenstand Koen Kennis (N-VA) interpelleren, ze wil ook een motie laten stemmen. “We willen dat het stadsbestuur kleur bekent”, zegt Turan, die verwijst naar Open Vld die ook om een extra hinderpremie vroeg.

“Vlaams minister van Economie Philippe Muyters kwam in Merksem met veel trom aankondigen dat kleine handelaars die hinder van wegenwerken ondervinden vanaf 1 juli een automatische hinderpremie krijgen, maar de zaken op de Noorderleien vangen bot want hun werf is al opgestart. Dat kan toch niet? Waarom trekt Muyters de premie niet uit voor werken die op 1 juli al bezig zijn? We willen dat het stadsbestuur daarop aandringt. In het Vlaams parlement ga ik een motie in die zin indienen.”

Maar ook het stadsbestuur zelf moet in actie schieten, vindt Turan. Websites als noorderlijn.be en slimnaarantwerpen.be zijn onvoldoende als informatiebron. Wat er nodig is, is een echt aanknopingspunt, een organisator die alles op elkaar afstemt en bij wie iedereen terechtkan. Turan: “Gebrekkige coördinatie zorgt voor chaos en frustratie. Sp.a pleit voor de aanstelling van een werfcoördinator. Die moet niet enkel de werken beter op elkaar afstemmen, hij zou ook kleinere nutswerken moeten kunnen uitstellen als blijkt dat die voor extra hinder zouden zorgen. Nu lijkt men wel moedwillig overal tegelijk mee bezig.”

Güler Turan vindt de knip op de Leien slecht voorbereid en chaotisch. “Voetgangers en fietsers die van de De Keyserlei naar de Meir oversteken, moeten het zelf maar uitzoeken. De toegangspoort van Antwerpen voor de meeste toeristen ziet er niet uit. Sp.a pleit ervoor dat die toegang een aantrekkelijke rode loper wordt en geen knoeiboel zoals nu.”

Geen Antwerpse maatregel

Het kabinet van schepen Koen Kennis, bevoegd voor Mobiliteit en Middenstand, reageert bedaard op de felle kritiek. “De hinderpremie is een goede Vlaamse maatregel en een extra Antwerpse premie toekennen kan alleen maar voor bestuurlijke verwarring zorgen. Vlaanderen beslist zelf of er uitzonderingen mogelijk zijn, maar wettelijk ligt dat moeilijk. Gedupeerde handelaars hadden overigens zelf een dossier kunnen opstellen, wat vanaf 1 juli automatisch gebeurt.”

Ook het nut van een extra werfcoördinatie betwijfelt het kabinet. “Wekelijks komt een impactmanagement bijeen van alle bevoegde overheden dat maatregelen voor de mobiliteit neemt. Zo werden er suggesties gedaan voor een betere doorsteek van de De Keyserlei naar de Meir. In de nabije toekomst schuift die doorgang op van de noord- naar de zuidkant van de De Keyserlei, wat weer een nieuwe situatie oplevert.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen