Dat zegt KLM-topman Camiel Eurlings tegen NRC Handelsblad.
"Mij was geen informatie bekend van maatschappijen die zich anders zijn gaan gedragen", aldus Eurlings. "Het was gewoon een veilig verklaarde route." Een woordvoerder van KLM: "Als we aanwijzingen hadden gekregen dat het gebied onveilig was, dan hadden we er niet gevlogen."
NRC Handelsblad stelt op basis van eigen onderzoek dat niemand in Nederland weet wie KLM had moeten waarschuwen over het gevaar. KLM noemt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) als luchtvaartautoriteit die het bedrijf mogelijk had moeten informeren.
De ILT wijst echter naar de inlichtingendiensten. De AIVD en NCTV stellen op hun beurt dat zij het niet als hun wettelijke taak zien om actief informatie te achterhalen voor Nederlandse luchtvaartmaatschappijen in het buitenland.
In de Verenigde Staten en in het Verenigde Koninkrijk waarschuwen luchtvaartautoriteiten hun luchtvaartmaatschappijen al sinds april voor de risico's van vliegen boven dit gebied. Eind juni waarschuwde ook de NAVO hiervoor.
De vorige week neergehaalde vlucht van Malaysia Airlines werd samen uitgevoerd met KLM. In totaal kwamen 298 mensen om het leven, van wie 194 Nederlanders.