© Chris Nelis

Straatracers teisteren centrum van Genk

CD&V Genk-Centrum wil dat de stad maatregelen neemt tegen straatraces in het centrum van Genk. Onlangs nog verloor een bestuurder de controle over het stuur en hij kwam na een spoor van vernieling met zijn wagen in de tuin van één van de bewoners van de wijk Vlakveld tot stilstand. Burgemeester Wim Dries (zelf ook CD&V) erkent het probleem en verzekert dat er streng wordt gecontroleerd en geverbaliseerd.

Chris NELIS

Het is opmerkelijk dat de lokale afdeling van de meerderheidspartij CD&V openlijk het probleem aankaart. “Wijkbewoners klagen al jaren over het racen rondom de garageboxen ter hoogte van het speelplein Vlakveld”, zegt Bert Lochy, voorzitter van CD&V Genk-Centrum. “Wat de mensen vreesden, is ook gebeurd. Eén van de bestuurders verloor de controle over het stuur en kwam in de tuin van een bewoner terecht. De wagen reed doorheen een omheining en knalde tegen een betonnen tuintafel meters verderop. Kan je denken wat de impact van die slag was. En dat allemaal op een paar meter van lokaal De Ring van de plaatselijke chiro. Daar zijn kinderen op zomerkamp. Ik wil er niet aan denken wat er gebeurd had kunnen zijn als de bestuurder iets eerder de controle over het stuur verloor en er op dat ogenblik kinderen in de speelweide waren. We weten dat niet alleen Vlakveld geconfronteerd wordt met straatraces. Ook op de Europalaan en op andere plekken in het centrum doet zich dit fenomeen voor. Daarom vragen wij maatregelen om de veiligheid te verhogen. Voor Vlakveld kan dit eventueel al door middel van een slagboom aan de garageboxen.”

Meer controles

Buurtbewoners aan de kant van de Jan Mathijs Winterslaan beamen de overlast. “Vroeger ging ik in de omgeving van de garages en in het aanpalende bos wandelen”, zegt één van de buurtbewoners. “Dat durf ik nu niet meer. Zeker ’s avonds niet. Een mens wordt daar van zijn sokken gereden. En het zijn niet alleen auto’s. Ook met moto’s en opgefokte bromfietsen zijn ze zich aan het meten.”

Burgemeester Wim Dries erkent het fenomeen. “We krijgen die opmerkingen vaker”, zegt Dries. “Niet alleen in Vlakveld. Onze diensten doen hun uiterste best om dit probleem zo goed mogelijk aan te pakken. Vorig jaar heeft de politie meer gecontroleerd en geverbaliseerd. Als we het weten, treden we ook meteen op. Met de achterliggende steegjes in Vlakveld ligt het moeilijk. Er zijn particuliere eigenaars, de sociale woonmaatschappij Nieuw Dak bezit daar garages en er zijn mensen die de achterliggende weg gebruiken om met hun wagen aan de achterzijde van hun woning te geraken. Een slagboom financieren, plaatsen en gebruiken met zoveel verschillende betrokkenen is niet simpel.”