© JHS

Antwerpen voert havenkennis uit naar Vietnam

Een team van Antwerpse en Wase deskundigen onder leiding van voormalig havenboegbeeld Jan Pellens gaat begin december in Vietnam de mogelijkheden bestuderen om de Rode Rivier meer in te schakelen in het containertransport via binnenvaart. Met de via binnenvaart. Met de opdracht is een bedrag van zowat 1 miljoen euro gemoeid. Dat wordt voor de helft aangebracht door de Vlaamse overheid en voor de helft door Vietnam.

PVB

De opdracht werd in samenwerking met het Wase SBE toevertouwd aan het vorig jaar opgerichte Antwerpse consultancybureau IMTA (International Maritime & Transport Advisors). In die bvba heeft de voormalige topman van Hessenatie, Hesse-Noordnatie en nadien ook nog PSA, de nu 75-jarige Jan Pellens, een aantal professionele experts uit het haven-, logistieke en transportmidden samengebracht.

“De meeste internationale studiebureaus pakken uit met veel diploma’s, maar met weinig praktijkkennis. Wel, ik heb veertig jaar met beide voeten in de haven gestaan en ken dit wereldje. Zo ook met mijn partners. Wij moeten onze kennis dus niet op het internet zoeken”, zegt Pellens.

Dodenweg

Nu is de weg tussen de Vietnamese hoofdstad Hanoi (8 miljoen inwoners) en de haven Haiphong (2 miljoen) een 140 km lange ‘dodenweg’ waarover de hele bevorrading passeert. IMTA en SBE zullen nu bekijken wat Vietnam moet doen om dat vrachtverkeer zoveel mogelijk via de Rode Rivier te laten gebeuren en hoeveel dat zal kosten. “Het is een zeer bochtige rivier, met zwaregetijden, veel bruggen en daar komen dan nog de moessons bij”, zegt Pellens.

De partners van IMTA kunnen alvast heel wat referenties voorleggen. Zo bekeek Pellens in Oman de uitbouw van de gloednieuwe haven Duqm, waarin ook Antwerpen participeert, en gaf hij op het Franse eiland Martinique adviezen waardoor in de bananenhaven de productiviteit met zowat de helft toenam.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER