Brussel drijft conflict op de spits: boetes vanaf middernacht

© BELGA

De Vlaamse regering heeft via een elektronische procedure het licht op groen gezet voor een nieuw belangenconflict in het dossier van de Brusselse geluidsnormen. Het belangenconflict is intussen ook ingediend bij het Overlegcomité, het orgaan van de verschillende regeringen in België, waardoor de verstrenging van de Brusselse geluidsnormen opnieuw voor 60 dagen wordt opgeschort. Nu stelt de Brusselse regering dat zo'n belangenconflict niet rechtsgeldig is. Vanaf middernacht gelden dus de strenge Brusselse normen en zullen er boetes uitgeschreven worden. De 'Luchthavengemeenschap' vraagt nu aan de Brusselse regering om de boetes achterwege te laten tot de onderhandelingen rond zijn.

adm

De vergadering van het Overlegcomité maandag bracht geen doorbaak in het dossier van de geluidshinder rond de luchthaven van Zaventem. De Vlaamse regering had vooraf al aangekondigd dat ze in dat geval een nieuw belangenconflict zou indienen tegen de verstrenging van de Brusselse geluidsnormen.

De invoering van die strengere normen was al eens met 60 dagen uitgesteld door een eerste belangenconflict van de Vlaamse regering. Maar omdat de termijn woensdag zou aflopen, dient de Vlaamse regering nu een tweede belangenconflict in. De regering-Bourgeois heeft daarvoor dinsdagochtend via elektronische procedure het licht op groen gezet. Die beslissing is intussen ook overgemaakt aan premier Charles Michel en het Overlegcomité.

Niet rechtsgeldig

Nu stelt de Brusselse regering dat het nieuwe belangenconflict niet rechtsgeldig is. Brussels minister-president Rudi Vervoort (PS) en minister van Leefmilieu Céline Fremault (CDH) hebben naar eigen zeggen juridisch advies ingewonnen en stellen dat het nieuwe belangenconflict de rechtstaat schendt.

Ze zeggen dit op basis van een staatshervorming uit 1980, die omvat een wet die bepaalt dat een belangeconflict niet tweemaal voor hetzelfde probleem ingeroepen mag worden. Ze vragen formeel aan de federale premier om de rechtstaat na te leven en het belangenconflict niet te agenderen op het Overlegcomité. Premier Charles Michel moet ook zijn minister van Mobiliteit, François Bellot, opdragen om op korte termijn rechtvaardige, transparante vliegroutes voor te stellen, die de internationale geluidsstandaarden respecteren - meer bepaald door de minst bevolkte gebieden te overvliegen - evenals de veiligheidsstandaarden.

Op deze manier gelden vanaf middernacht de strenge Brusselse geluidsnormen. Wie deze overschrijdt zal dus een boete in de bus krijgen.

Politiek staakt-het-vuren

De verzamelde 'luchthavengemeenschap' lijkt ten einde raad. “Er is de voorbije dagen nog nooit zo vaak gepraat, voor en achter de schermen, over een oplossing voor de geluidsnormen en de befaamde Vliegwet. Nu er eindelijk voorstellen tot compromissen op tafel gelegd worden, is het nodig om een sereen onderhandelingsklimaat te behouden. We willen een politiek staakt-het-vuren en roepen de Brusselse regering op om de boetes achterwege te laten. Dit is met getrokken messen aan tafel komen, niet met een constructieve geest, op zoek naar een oplossing”, zegt Geert Keirens, coördinator van de actie #keepourairportjobs namens de luchthavengemeenschap op Brussels Airport.

In de koelkast

Als premier Michel niet ingaat op de Brusselse vraag belandt de beslissing opnieuw voor 60 dagen in de koelkast. Zo krijgen de verschillende regeringen extra tijd om een overlegde oplossing voor het dossier te vinden.

Opmerkelijk is dat de Vlaamse regering toch voor een andere procedure kiest dan eerder was gepland. Oorspronkelijk dacht de regering-Bourgeois met haar tweede belangenconflict namelijk de oorspronkelijke geluidsnormen van 1999 te viseren. Maar de Vlaamse regering kiest er nu toch voor om het belangenconflict in te dienen als gemeenschapsregering, een piste die eerder ook al was gesuggereerd door Kamerlid Hendrik Vuye (Vuye & Wouters). "We hebben gekozen voor een piste die ook is gebruikt in het BHV-dossier", luidt het in Vlaamse regeringskringen.

Volgens De Tijd heeft federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) een eerste voorstel klaar voor de verdeling van de lusten en lasten op Zaventem. In dat voorstel zit ook de langverwachte vliegwet. Ook langs Vlaamse kant zou er een voorstel tot compromis uitgewerkt zijn. "Wat dat compromis inhoudt, wil ze nog niet kwijt. Vlaanderen zal het ook pas op de onderhandelingstafel leggen 'als Brussel bereid is om mee te delen in de lasten'", staat te lezen in De Tijd.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen