26 juni 2017 om 03:00
Luister naar

Staken? Ja zeker!

Of ik wil meedoen met de landelijke stakingsactie, vraagt de directeur van mijn gereformeerde school. Terwijl ik die vraag eens goed tot me laat doordringen, overvalt mij hetzelfde gevoel dat ik op veertienjarige leeftijd weleens had bij de vraag: ’Ga je mee naar de bioscoop?’ Zo’n gevoel van een verleiding die op je afkomt, waaraan je uit nieuwsgierigheid best eens zou willen toegeven, maar waarbij tegelijkertijd iets in je hoofd acuut begint te toeteren: ‘nee, dat doen wij niet!’ Waarbij in bange dromen het hellend vlak opdoemt, geleidelijk maar onomkeerbaar uitlopend op mijn desastreuze ondergang met allerlei geween en tandengeknars.

Eenmaal van de vraag bekomen, probeer ik te achterhalen waar die eerste weerstand eigenlijk op gebaseerd is. Ik heb geen idee. Ja, ergens is ooit een regel in mijn hoofd opgeslagen dat christenen niet staken. Gij zult de overheid gehoorzamen, tenzij … Meer zou ik er niet van kunnen zeggen.

zelf nadenken

Dus of ik ga staken? Moet ik daar echt zelf een antwoord op verzinnen? Ik kan dus niet even omhoog kijken naar mijn leidinggevende over wat ‘mag’ van de school, of van de schoolvereniging? Ik kijk wel, maar hun antwoord blijft uit. Staken is een recht van iedere werknemer in Nederland. Punt

Het is best even wennen, dat zelf nadenken. Sinds het gezonde verstand en vertrouwen op ieders eigen geestelijke onderscheidingsvermogen de richting bepaalt, is nog maar weinig vast en zeker. Niet in de christelijke kerken en dus ook niet op onze christelijke scholen.

Er zit dus niks anders op dan een bezoekje te brengen aan mijn eigen gezonde verstand en geestelijke keuzebekwaamheid. Dat zegt me dat het met ons salaris nog wel meevalt. Tenminste, als je ervoor kiest alle onbetaalde avond- en weekenduren als liefdewerk-oud-papier te beschouwen. Voor mij vormt echter een groeiende bron van zorg dat ik om mij heen jaarlijks collega’s ziek zie worden van hun werk, of zelfs gedesillusioneerd het onderwijs uit zie vluchten. Ik vind het kwalijk dat passend onderwijs in de praktijk ook na drie jaar nog wordt ervaren als: ‘We proppen de klassen vol, verwachten voor ieder kind aanbod op maat, duwen gauw de deur dicht en wensen de leerkracht veel succes.’

Maar staken? Nog steeds zit ik met dat stemmetje in mijn achterhoofd dat zegt dat het niet mag. Niet klagen maar dragen en zo. En wij als christelijke school dan? Philip Troost zegt in Mindful met Jezus: ‘Onder christenen zou het aantal burn-outs lager moeten liggen dan gemiddeld in de samenleving, want als christen mag je beheer voeren over je leven vanuit het genoeg van God.’

tegen de stroom in

Die oproep mag het christelijk onderwijs zich aantrekken. Het zou van moed getuigen als tegen de stroom in keuzes worden gemaakt om vooral daar te zijn waar een leerkracht het liefst is: aan de tafel van een kind, bij het gesprek met een ouder, bij het bedenken van een les, maar zeker ook: in de personeelskamer bij collega’s en thuis bij geliefden op de bank. Ik zou het mooi vinden als we ons daarop morgen eens gaan bezinnen. Sluit de schooldeuren van half negen tot half tien en wees samen maar eens stil. Leg de rapporten, verslagen, lesvoorbereidingen en het nakijkwerk een uurtje aan de kant. Om te bidden en te luisteren of God misschien nog iets te zeggen heeft over ons jachtige en stressvolle onderwijsbestaan. Om elkaar in de laatste weken van het schooljaar eens eerlijk de vraag te stellen: ‘Was dít hoe we dit jaar onderscheidend wilden zijn als christelijke school?’

En lieve ouders, dat ene uurtje gaat wel lukken toch? Laat de kinderen wat langer liggen. Dat kunnen ze in de laatste schoolweken vast goed gebruiken. Met al die lastminute-slaapfestijnen, uitputtende voetbalkampen, flitsende

muziekoptredens en suikerrijke avondvierdaagses ligt het burn-outgevaar bij de kinderen inmiddels ook op de loer. Maar ja, als zij bij hun opvoeders niets anders zien dan vluchtigheid en stress, waarom zouden zij het dan zelf ooit anders gaan doen?

Ja, ik staak. Vol overtuiging. God zegene de greep.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Wim Dekker is lector informele netwerken en laatmoderniteit aan de Christelijke Hogeschool Ede.

Er wordt 17 miljard euro verdiend aan mensen met schulden. Kwijtschelden is waarschijnlijk goedkoper

De problematische schuldenlast in Nederland is 3 miljard. Sociaal werkers, deurwaarders, ambtenaren, advocaten en administrateurs hebben daar hun werk van gemaakt. Kosten: 17 miljard. Wim Dekker pleit voor een jubeljaar.

Het is echt niet vreemd dat Renze Klamer zich ook zonder geloof gelukkig voelt

Renze Klamer vindt het vervelend als mensen tegen hem zeggen: 'We bidden voor je.' Wat kerkverlaters vervelend vinden, is niet maatgevend, stelt Reina Wiskerke. Toch begrijpt ze de allergie van Klamer.

Anita Zeldenrust is ouder van een gezinshuis voor kinderen die (soms tijdelijk) niet thuis kunnen wonen.

Ik dwing me met mijn vliegangst naar de stewardess te kijken. Als zij lacht zal het vast goed zijn

Als ik me er op zou voorstaan dat ik niet meer vlieg zou dat bewondering kunnen oproepen, maar zo'n offer is dat dus niet voor mij. Ik vind vliegen namelijk verschrikkelijk, schrijft Anita Zeldenrust in het vliegtuig.

Afbeelding

Hoe de angst van een christen verdreven kan worden en hoe jij daar een rol in kan spelen

Zondag barstte een patiënt in huilen uit na de dienst, omdat ik hem als protestants pastor geen communie kon geven, schrijft Kelly Keasberry. Ze nam de snikkende man in haar armen, waarop er iets wonderlijks gebeurde.

Al is het leven nog zo snel, de dood achterhaalt hem wel. Als kind kwam ik daar al vroeg achter.

Het is de Opgestane die mij opwacht aan het eind. Sterker nog: die voor me uit gaat

Aanvallen van drones op Isfahan. Isfahan: met die naam opende bij Klaas Vos het deurtje naar poëzie, naar het gedicht De tuinman en de dood van P.N. van Eijk.

nd

Tanya (40) uit Oekraïne heeft zeven zussen. Vijf emigreerden er naar Australië. 'Maar ik blijf hier'

Vreugde en nieuwe moed bij Oekraïeners, ook in Nederland: het Amerikaanse steunpakket komt eraan. In de Alblasserwaard zijn de contacten met Oekraïne nog steeds sterk, schrijft Hilbrand Rozema.

Bart Jan Spruyt is historicus en docent kerkgeschiedenis aan het Hersteld Hervormd Seminarium.

Geef autonomen aandacht, erkenning en een goed gesprek. Confrontatie werkt niet

Mensen die zich ‘als staatsburger uitschrijven’ moet je niet hard aanpakken. Dat bevestigt hen alleen maar in hun gelijk dat de overheid omvergeworpen moet worden, zegt Bart Jan Spruyt.

Jan-Willem Wits

De schuilkerken van toen zijn het hoofddoekjesverbod van nu. We zijn altijd al goed geweest in pesten

De weerzin van iemand als Geert Wilders tegen de islam is niet nieuw, maar sluit aan bij een lange traditie van het (weg)pesten van andersdenkenden, schrijft Jan-Willem Wits.

Doorgeslagen diversiteitsdenken belast herdenking van de oorlog met onnodig schuldgevoel

Het ongecompliceerde leven van De Bauers op tv, leid je weg bij gepolariseerde discussies. Zelfs de dodenherdenking in Nederland staat onder spanning. Reina Wiskerke ergert zich wat dat betreft aan Andrée van Es.