Overname van Humo en Story goedgekeurd met voorwaarden

De Mededingingsautoriteit heeft de overname van tijdschriften Humo, Story, Teve-blad en Vitaya door De Persgroep goedgekeurd. Er zijn wel voorwaarden aan verbonden. Dat meldt de Mededingingsautoriteit dinsdagmiddag.

gjs

'De Persgroep moet verzekeren dat Humo, Story en TeVe-Blad voor de duur van deze verbintenis en in zoverre zij eigendom blijven van De Persgroep of een door haar gecontroleerde onderneming, niet worden omgevormd tot kopblad', zegt de Mededingingsautoriteit. Een kopblad is inhoudelijk identiek aan een ander tijdschrift, maar heeft een verschillende titel en verschillende coverpagina.

Voorts moet De Persgroep, nu eigenaar van onder meer Het Laatste Nieuws en Dag Allemaal, verzekeren dat 20 procent van de redactionele inhoud van Story verschillend zal zijn van die van Dag Allemaal. De mediagroep van Christian Van Thillo moet zich er ook toe verbinden 'dat de aandacht in de redactionele inhoud in Story, 15 pagina’s in TeVe-Blad en de tv-programmatie in beide tijdschriften voor andere zenders dan deze van Medialaan niet in een onredelijke verhouding zal staan tot de aandacht voor de zenders van Medialaan'. Medialaan is de moederholding van onder meer VTM, 2BE, Vitaya en Q-Music.

De Mededingingsautoriteit verplicht De Persgroep ook dat het pocketformaat van TeVe-Blad behouden wordt. 'De 15 pagina’s die vooraf gaan aan de TV-katern mogen niet toenemen en na de TV-katern worden alleen puzzels, een horoscoop, een stripverhaal, de colofon en publiciteit opgenomen', luidt het nog. De Persgroep moet een titel die zij wil stopzetten, voorafgaandelijk aanbieden 'aan geïnteresseerde kopers aan redelijke voorwaarden'. Deze verbintenis geldt voor een periode van drie jaar.

De Persgroep verzekert ook dat Medialaan een 'stand still verbintenis' zal uitvoeren wat betreft de voorwaarden, de kwaliteit en het tijdstip van terbeschikkingstelling en correctie van de programmagegevens (de ruwe gegevens met betrekking tot tijdstip en inhoud van de televisieprogramma’s die worden uitgezonden) met betrekking tot haar huidige en eventuele toekomstige televisiekanalen. Ook deze verbintenis geldt voor een periode van drie jaar.

Sanoma: ‘Missie beter vervullen’

De beslissing van de autoriteit bevestigt voor Sanoma ‘de strategische keuze om in te zetten op de domeinen Vrouwen en Home & Deco, waarin Sanoma een uitgesproken expertise heeft’. ‘We zijn tevreden met deze uitspraak’, zegt Henk Scheenstra, ceo van Sanoma Media België. ‘Dat betekent dat we ons volop kunnen focussen op onze keuzedomeinen en onze missie nog beter kunnen vervullen: dicht bij onze doelgroepen staan met relevante en sterke merken, producten en diensten, op alle platformen om ook onze B2B-partners optimaal te kunnen bedienen.’

De Persgroep: ‘Tevreden’

Voor De Persgroep betekent deze goedkeuring dat de groep nu daadwerkelijk aan de slag kan gaan met het uitgeven van de titels Story, TeVe-Blad, Humo en Vitaya. ‘We zijn tevreden dat de transactie werd goedgekeurd in eerste fase zodat er snel werk kan gemaakt worden van de overdracht en integratie van de titels’, aldus Koen Verwee, ceo van De Persgroep Publishing.

Het nieuws over de verkoop van Humo, Story, TeVe-blad en Vitaya Magazine aan De Persgroep, en daarnaast overigens ook het stopzetten van Libelle TV en de verhuizing van Story FM, werd eind mei tijdens een bijzondere ondernemingsraad bij Sanoma bekendgemaakt.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen