© Tom Palmaers

“Waarborg terugvragen kan nu wel via mail”

“Klanten die hun vroegere waarborg van 2,48 of 4,96 euro voor hun watermeter willen terugkrijgen, kunnen hun kwitantie ook via mail of een elektronisch klantenformulier sturen.” Dat zegt woordvoerder Kathleen De Schepper van De Watergroep. Ze reageert daarmee op de kritiek van Vlaams Parlementslid Rob Beenders (sp.a) en heel wat abonnees dat zo’n terugvordering enkel kan als de kwitantie persoonlijk wordt binnengebracht of per post wordt opgestuurd.

Yves LAMBRIX

In onze maandagkrant zei Rob Beenders dat “De Watergroep haar abonnees 3,6 miljoen euro moet terugbetalen”. Het gaat om stortingen plus intresten van waarborgen die abonnees moesten betalen voor de plaatsing van een watermeter. Die waarborgen werden in 1993 geschrapt, maar de geïnde bedragen werden nooit terugbetaald. De procedure voorziet immers dat de klant die aanvraag zelf moet indienen.

“Pure kafka”

“In 1991 ben ik verhuisd naar ’s Gravenvoeren. Op 15 december van dat jaar heb ik voor de plaatsing van mijn watermeter 200 oude Belgische franken (4,96 euro) betaald”, zegt Richard Peerboom (54). “Na jullie artikel heb ik de kwitantie van die waarborg terug opgediept. Dinsdagvoormiddag heb ik met De Watergroep in Hasselt gebeld. Een vriendelijke dame stond me te woord en na overleg met haar provinciaal directeur stelde ze twee mogelijkheden voor: ik kon dat bedrag terugkrijgen als ik mijn kwitantie per post zou opsturen of persoonlijk zou binnenbrengen. In het eerst geval kost me dat een postzegel, in het tweede moet ik helemaal tot Hasselt rijden wat me minstens evenveel benzine zou kosten als de waarborg waard is.”

© Tom Palmaers

Peerboom begrijpt de uitleg van De Watergroep niet. “Eerst stelt het bedrijf dat automatische terugbetaling niet kan omdat de waarborgen in de pre-informaticatijd werden geïnd. Nu we daar wel inzitten, kan het niet dat ik mijn kwitantie inscan en per mail opstuur. Dit is pure kafka”, zegt de Voerenaar. “Pas op: het gaat me totaal niet om die 5 euro, enkel om het principe.”

“Kan wel digitaal”

Richard Peerboom is niet de enige. “Na het artikel waarin ik deze problematiek in jullie krant aankaartte, heb ik al een vijftigtal vragen van klanten gekregen. Nooit heb ik meer reactie gehad op een krantenartikel”, zegt Rob Beenders. “Sowieso ga ik dit dossier in september op de agenda van de commissie in het Vlaams Parlement laten plaatsen. Ik zal daar met bevoegd minister Joke Schauvliege een debat voeren waarbij ik de manier van terugbetaling zal bespreken.”

Woordvoerder Kathleen De Schepper van De Watergroep wil ook reageren: “Om de waarborg terug te vragen kunnen kwitanties vanaf nu wel degelijk digitaal worden doorgestuurd, via mail of een elektronisch klantenformulier.” Ze heeft nog geen zicht op het aantal vragen hierover bij de provinciale directies van De Watergroep. “Maar ik verwacht niet dat het om duizenden aanvragen zal gaan”, zegt ze.

Die provinciale directies waren gistermiddag hiervan blijkbaar nog niet op de hoogte want heel wat klanten belden de redactie op met de mededeling dat De Watergroep hen had verteld dat de kwitantie persoonlijk of per post moest worden bezorgd.