'Reclame maken voor crashdieet is illegaal'

© *

De consumentenorganisatie Test-Aankoop gaat de strijd aan tegen reclamecampagnes waarbij crashdiëten worden gepromoot met behulp van 'voor en na'-foto's en de belofte om een groot aantal kilo's te verliezen op korte tijd.

mige, tib

Volgens Test-Aankoop zijn dergelijke praktijken verboden in de Europese Unie. Voedingssupplementen mogen geen beloftes doen over de snelheid of de grootte van het gewichtsverlies dat dankzij die bepaalde producten bereikt kan worden.

'Test-Aankoop is dan ook verontwaardigd dat de laatste maanden geregeld reclamebanners op populaire websites opduiken, die precies door dat soort van berichten proberen in te spelen op het gemoed van mensen met overgewicht. De reclames preciseren doorgaans een exact aantal kilo’s dat in een korte periode kan worden verloren', laat Test-Aankoop via een persbericht weten. De organisatie diende al een klacht in bij de jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame en bij de Directie Controle en Bemiddeling van de FOD Economie.

Vermageren door middel van een crashdieet helpt niet op lange termijn en kan ongezonde bijwerkingen hebben, zoals hoofdpijn, stemmingswisselen, vreetbuien en honger. Uit een enquête van Test-Aankoop blijkt bij meer dan 3.000 Belgen blijkt dat één op de drie kampt met overgewicht en 17 % zwaarlijvig is. Bijna alle deelnemers (97 %) meldden in het verleden al minstens één keer te hebben geprobeerd hun lichaamsgewicht onder controle te houden. Pogingen om af te slanken blijken echter vaak vruchteloos. Slechts 15 % weet de kilo’s op lange termijn te verjagen, de anderen eindigen terug op of zelfs boven hun startgewicht.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer