Twee op de drie Kempense treinen is te laat

Weer slecht nieuws voor de Kempense treinreizigers. Uit een vraag van politica Martine Taelman (Open VLD) uit Grobbendonk aan minister van Overheidsbedrijven Labille (PS) blijkt dat twee op de drie treinen ’s avonds te laat komt.

mph

‘IC-trein 3416, dat is de trein die 's avonds om 5 voor 18 uur uit Brussel zou moeten aankomen in Turnhout, haalde in 2013 een stiptheidscijfer van slechts 35 procent. 65 procent van de treinen kwam dus met een vertraging van meer dan 5 minuten aan in Turnhout’, dat zegt de Grobbendonkse politica Martine Taelman.

Taelman maakt ook de vergelijking: ‘Dit is een achteruitgang van 12 procent ten opzichte van 2012 en maar liefst 21 procent tegenover het jaar 2009. De trein van een uurtje later doet het iets beter met een stiptheid van 48 procent, ook weer een achteruitgang van maar liefst 19 procent ten opzichte van 2012.’

Type M4

De liberale politica kreeg de cijfers van minister van Overheidsbedrijven Labille. Naast deze stiptheidscijfers heeft de NMBS volgens Open VLD nog meer slecht nieuws in petto voor de Kempen. Bart Voordeckers onthulde eerder al dat er vanaf eind dit jaar verouderde treinen, de zogenaamde ‘varkensneuzen’, zouden rijden op de IC-treinen Turnhout-Brussel-Binche en Antwerpen-Brussel buiten de spits. ‘Nu blijkt echter dat ook de spitstreinen – die nu nog met dubbeldekkers gereden worden – ook ander materieel zullen krijgen, namelijk getrokken treinstellen van het type M4.

‘Deze treinen zijn ook al bijna 40 jaar oud en beschikken niet over airco. Daarenboven hebben ze een veel lagere capaciteit dan de dubbeldekkers. De Kempense treinreizigers verdienen beter’, besluiten Taelman en Voordeckers. ‘We zullen dan ook al het mogelijke doen om deze beslissingen van de NMBS alsnog bij te sturen.’

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen