© AFP

Na Antwerpen sluit Opel ook in Bochum de deuren

De Duitse autobouwer Opel, dochter van het Amerikaanse autoconcern GM, beëindigt volgende week vrijdag na 52 jaar de serieproductie in zijn fabriek in het Duitse Bochum.

sdv

Officieel sluit de fabriek eind dit jaar de deuren wegens overproductie. Met Bochum, waar vandaag nog zowat 3.300 mensen werken, sluit een van de grootste autofabrieken in Duitsland. Zowat 2.700 werknemers belanden bij een re-integratiebedrijf, een zogenaamde 'Transfergesellschaft', voorzien in het Duitse recht om bij herstructureringen ontslagen werknemers te begeleiden naar een nieuwe baan.

Zowat 20.000 mensen hebben ooit in Bochum wagens gebouwd, gaande van de Opel Kadett, Manta, Astra en later de familiewagen Zafira. Op vrijdag 5 december wordt de serieproductie stopgezet. Een week later hangen de meeste werknemers hun plunje definitief aan de haak.

De werknemers van de fabriek in Bochum zijn gemiddeld 50 jaar oud en meer dan 20 jaar bij Opel actief. De bonden zien de kansen van die werknemers op hertewerkstelling na Opel somber in. Een 700-tal arbeidsplaatsen blijft in Bochum gegarandeerd tot 2020 in het centrale onderdelenmagazijn van Opel. Dat draagt wel niet langer het Opel-logo, maar dat van Opel-partnerbedrijf Neovia.

Met de sluiting van de fabriek komt een einde aan een voormalig vlaggenschipproject van structurele veranderingen in het Duitse Ruhrgebied. De fabriek werd opgetrokken op voormalige mijnbouwgronden, in de periode van de mijnsluitingen. Na de opening in 1962 konden ongeveer 10.000 mensen in de fabriek aan de slag, veelal werkloos geworden kompels.

Dankzij succesvolle automodellen zoals de Kadett en de Manta groeide het aantal werknemers snel tot 20.000. Kwaliteitsproblemen, fouten in de modellenpolitiek en de steeds zwaardere concurrentie lieten sinds de jaren 1990 echter het marktaandeel van Opel in Duitsland afbrokkelen, en daarmee ook het personeelsbestand in Bochum.

Door overcapaciteit besliste Opel om in 2010 de fabriek in Antwerpen te sluiten. Dat volstond niet en ook de fabriek in Bochum moest uiteindelijk dicht. De sluiting van die laatste fabriek kost GM volgens de vakbonden ongeveer 550 miljoen euro aan jobbegeleiding en ontslagvergoedingen. Iedere werknemer zou zowat 125.000 euro vergoeding krijgen, waarop wel nog belasting betaald moet worden.

Ongeveer tezelfdertijd als Bochum sluit in België ook de Ford-fabriek in Genk. Daar zal de laatste auto normaal gezien op 18 december van de band rollen.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER