© AP

© AFP

© Reuters

© AP

© Reuters

© AFP

© AP

© AP

© AP

© AP

© AP

© AP

© REUTERS

© AP

© REUTERS

© REUTERS

© REUTERS

© REUTERS

© REUTERS

© EPA

© REUTERS

© AP

1 / 22
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null
thumbnail: null

"Menselijke fout" oorzaak van treinramp Beieren

De oorzaak voor de frontale botsing van twee passagierstreinen in Beieren is volgens de eerste vaststellingen een "menselijke fout". Wie juist voor het ongeval verantwoordelijk is, is nog niet bekend, meldt het Duitse persbureau DPA op gezag van "een betrouwbare bron". Bij het ongeval zijn dinsdagochtend zeker tien mensen om het leven gekomen, maar dat aantal kan nog oplopen. Minstens honderd anderen raakten gewond. "Ik hoorde mensen om hulp schreeuwen, maar we konden niets doen", klinkt het bij een ooggetuige.

poj, nadb, jdb

De frontale botsing van de twee passagierstreinen gebeurde nabij Bad Aibling. Rond 6.50 uur botsten twee treinen van het private Meridian op het éénsporig traject tussen Holzkirchen en Rosenheim op elkaar. Een trein raakte daarbij ontspoord en verschillende wagons zijn omgekanteld, aldus een politiewoordvoerder. Het kan gaan om het ergste treinongeval in Beieren sinds 1975.

In de treinen zaten talrijke pendelaars, van wie velen naar München sporen. In de treinen zaten geen scholieren, aldus een politiewoordvoerder, aangezien het momenteel in Beieren vakantie is.

Helikopters brachten de zwaargewonden naar ziekenhuizen over. De talrijke lichtgewonden worden ter plaatse verzorgd. De rivierwacht helpt daarbij en brengt gewonden van de plaats van het ongeval, naast een rivier, naar de andere oever. De plaats van het ongeval is moeilijk toegankelijk.

Krokusvakantie

Het dodental is intussen opgelopen tot 10 doden. 108 anderen raakten gewond, van wie 18 zwaargewond en 90 lichtgewond. Onder de 10 doden bevinden zich onder meer de twee machinisten en twee treinbegeleiders. Eén iemand is nog vermist, er is weinig hoop hem levend te bergen, aldus een woordvoerder van de politie.

Toch is een groter drama vermeden. Op de treinverbinding zitten normaal veel scholieren. Maar omdat het momenteel krokusvakantie is in Duitsland, zat er beduidend minder volk op de trein.

De federale overheidsdienst (FOD) Buitenlandse Zaken heeft voorlopig nog geen nieuws ontvangen over eventuele Belgische slachtoffers.

Hulpkreten

Patrick B. bevond zich op het moment van het ongeval in de trein en voelde hoe de trein ontspoorde. "Korte tijd later merkten we hoe de trein plots remde en het licht uit ging", vertelt hij aan de nieuwssite Rosenheim24. Hij sloot zijn ogen en hoorde overal mensen om hulp roepen. Nadat hij de deur kon openen met de noodschakelaar, belde hij het noodnummer 112.

Samen met enkele medereizigers kon Patrick zich bevrijden uit de trein. Maar hoewel ze meer hulp wilden bieden aan andere passagiers, bleek dat een onmogelijke opdracht te zijn. "Vanuit de verbrijzelde stukken hoorden we hulpkreten, maar het was donker en we konden gewoon niets doen", vertelt Patrick. "Bovendien begon de bovenleiding te flitsen. Zonder het juiste materiaal konden we gewoon geen hulp bieden."

Hier staat ingevoegde content uit een social media netwerk dat cookies wil schrijven of uitlezen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER