Familieleden woedend bij start bergingsactie wrak ferry

Het kwam tot een botsing tussen woedende familieleden en de politie© rr

Reddingswerkers brengen lichamen van overledenen aan wal.© Reuters

In de school wachten wanhopige familieleden en vrienden op nieuws.© EPA

thumbnail: Het kwam tot een botsing tussen woedende familieleden en de politie
thumbnail: Reddingswerkers brengen lichamen van overledenen aan wal.
thumbnail: In de school wachten wanhopige familieleden en vrienden op nieuws.

Duikers hebben nog eens tientallen lichamen gevonden in het wrak van de ferry die vier dagen geleden gezonken is voor de kust van Zuid-Korea. Dat meldde de Zuid-Koreaanse kustwacht zondag. Dat brengt de dodentol op 56, er zijn nog steeds 246 mensen vermist.

Lin Louage, Ellen De Muynck

Voor de eerste drie lichamen die uit het wrak geborgen, moesten de duikers de patrijspoort van een kajuit inslaan. Die drie slachtoffers - twee mannelijke en een vrouwelijke opvarende - zouden reddingsvesten gedragen hebben.

Het schip had 476 opvarenden aan bood. Er zijn nog steeds 246 mensen als vermist opgegeven, 174 personen konden gered worden.

Shin Won-Nam, de leider van de reddingsoperatie, vreest ondertussen dat die nog weken kan duren. 'Ik weet het niet zeker, maar volgens de experten kan het één tot twee maanden duren.'

Honderden familieleden van de slachtoffers die de bergingsactie nauwlettend in de gaten hadden gehouden, hadden zaterdag een protestmars gepland van Jindo naar hoofdstad Seoul omdat de overheid volgens hen te lang had gewacht met de reddingsoperatie, maar ze werden door de politie tegengehouden.

Netten om lijken niet te laten wegdrijven

Sterke stromingen en regenval maakten het moeilijk om in de buurt van de ferry Sewol te komen, die vrijdag helemaal onder water is verdwenen. Duikers willen netten rond het wrak te spannen zodat de lichamen niet kunnen wegdrijven. Vermoedelijk liggen de meeste van de vermiste passagiers nog in de boot.

Kapitein Lee Joon Seok en twee bemanningsleden van het schip zijn gearresteerd. Onder meer zal worden onderzocht of de kapitein te laat heeft besloten tot een evacuatie. De kustwacht had al vijf minuten na de eerste problemen aangeraden het schip te evacueren, maar de kapitein, die als een van de eersten het schip heeft verlaten, besloot hier pas toe na een halfuur.

Volgens getuigen kregen de opvarenden het bevel niet van hun plaats te komen. Toen de neus van het schip naar de bodem zonk, was het al te laat om te ontkomen aan het binnenstromende water.

‘Het water was te koud, de stroming te sterk’

‘De stroming was sterk, het water was koud en ik vreesde dat passagiers in de problemen zouden komen of weg zouden drijven als ze zonder reddingsvest het water in zouden moeten’, zei de 69-jarige kapitein na zijn arrestatie tegen journalisten. ‘Er waren ook nog geen reddingsboten in de buurt.’

De 25-jarige derde stuurman zou volgens een aanklager voor het eerst door deze wateren hebben genavigeerd.

Op het moment van de ramp had de boot 476 passagiers aan boord, vooral schoolkinderen van de Ansan Danwon-school die op uitstap waren met hun begeleiders.

De oorzaak van de ramp is nog onduidelijk. Onderzoekers denken aan nalatigheid van de bemanning, een te bruuske bocht, problemen met het stapelen van de lading, of structurele defecten aan het schip, dat echter door alle technische controles was geraakt.