© Pol De Wilde - Corelio

Groen roept stad op tot actie na negatief verkeersrapport: “Aantal fietsers stijgt, maar infrastructuur volgt niet”

In Antwerpen vielen vorig jaar meer slachtoffers in het verkeer dan in 2015. Zowel het aantal (licht)gewonden onder voetgangers als fietsers is in vergelijking met het voorgaande jaar gestegen. Oppositiepartij Groen zegt dat de stad zijn verantwoordelijkheid moet nemen. “Het stadsbestuur moet dringend een versnelling hoger schakelen in de aanleg van veilige fietsinfrastructuur en het wegwerken van de zwarte punten.”

JoRo

In 2016 vielen er in totaal 2.079 gewonden bij verkeersongevallen in Antwerpen. Dat zijn er ruim 200 meer dan een jaar eerder. Het aantal zwaargewonden en dodelijke slachtoffers bleef ongeveer stabiel, maar de stijging van het aantal lichtgewonden is frappant. Zo is het aantal fietsers dat betrokken raakte bij een ongeval is in 2016 met 9% gestegen in vergelijking met het jaar voordien.

De Antwerpse verkeerspolitie wijst als verklaringen onder meer op de bevolkingsgroei, het toegenomen aantal bezoekers aan de stad en het gewijzigd verplaatsingsgedrag als gevolg van de talrijke werven.

STANDPUNT: “Hoe moet een mens zich in godsnaam nog verplaatsen in deze stad?”

“Onrustwekkend”

© rr

Met de knip van de Leien in het vooruitzicht en de daarmee gepaard gaande verwachte verkeersproblemen roept Groen de stad dringend op tot actie. “Deze evolutie is zeer onrustwekkend”, zegt gemeenteraadslid Freya Piryns. Het aantal fietsers in Antwerpen stijgt en dat is goed, maar de infrastructuur volgt niet.”

“De stad levert wel inspanningen om meer mensen op de fiets te krijgen, bijvoorbeeld met de uitbreiding van de Velo’s, maar de aanleg van fietsinfrastructuur en het veiliger maken van de bestaande infrastructuur en de zwarte punten, volgt niet”, aldus Piryns.

Fietssnelwegen

Groen stelt voor om werk te maken van 20 fietssnelwegen die alle hoeken van de stad verbinden met het centrum. Op deze assen liggen brede fietspaden en worden de lichten afgesteld op een snelle doorstroming. Kruisingen komen onder of boven de grond zodat je als fietser de vrije baan hebt. “Er valt nog veel winst te boeken in het woon-werkverkeer”, zegt Piryns. “Met de komst van de elektrische fiets is de fietsradius vergroot van 5 tot meer dan 10 km. Maar mensen zullen enkel de fiets nemen als de verbindingen comfortabel en veilig zijn, ook de laatste kilometers in de stad.”

Conflictvrije kruispunten

Groen voelt zich gesteund door de cijfers in het verkeersrapport die duidelijk aantonen dat ingrepen in de infrastructuur de veiligheid verhogen. “Daarom pleiten wij voor een versnelde aanpak van de zwarte punten in de stad en voor het maximaal conflictvrij maken van alle kruispunten”, zegt Piryns. “Op zo’n conflictvrij kruispunt kan je écht veilig doorrijden als het licht op groen springt en kruis je geen andere weggebruikers op het kruispunt. Het aantal ongevallen op zo’n kruispunt daalt met 40%.”

Lees ook: Stijgend aantal letselongevallen in Antwerps verkeer

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER