© Hans Otten

“Verkeer naar Heultje moet gespreid worden”

Westerlo is niet opgezet met de eenzijdige beslissing van Herentals omtrent het zwaar verkeer naar de industriezone Heultje-Hulshout. Het vraagt bovenlokaal overleg.

Hans Otten

Dat Herentals drie weken geleden aankondigde om een tonnagebeperking in te voeren op de verkeersas door de dorpscentra van deelgemeentes Noorderwijk en Morkhoven kwam voor buur Westerlo als een donderslag bij heldere hemel. Want die as is een van de voornaamste aanvoerroutes van de E313 naar de industriezone in Heultje (Westerlo) en Hulshout. Met het doorknippen van die lijn vanuit het noorden neemt de vrachtwagendruk in het dorpshart van Heultje met minstens 10 procent toe. Het zint Westerlo niet dat Herentals hierover op geen enkel moment overleg heeft gepleegd.

“We willen unaniem als raad aan de stad Herentals signaleren dat we niet akkoord zijn met haar eenzijdige beslissing. Het evenwicht dat tot nu bestond in de aanrijroutes is verstoord”, zegt burgemeester Guy Van Hirtum van Westerlo. “Maar we willen tegelijk aan de gouverneur van de provincie vragen om te bemiddelen. Want alleen met een bovenlokaal overleg met alle buren Herentals, Olen, Heist-op-den-Berg en Hulshout kunnen we de verkeersontsluiting oplossen. Dat industriegebied in Heultje en Hulshout ligt misschien wat ongelukkig, maar het is wat het is.”

Tijdens schooluren

Het verkeerscomité moet zich ook buigen over het voorstel van oppositieraadslid Frans De Cock (Open Vld) om een tijdelijke tonnagebeperking in te voeren in de schoolomgeving, bij het begin en einde van de schooluren. “We bekijken of zoiets elders in Vlaanderen al bestaat en of het juridisch mogelijk is. Maar belangrijker vinden we het om alternatieve ontsluitingsroutes te vinden. Maar ook dat kan alleen door de druk te spreiden over meerdere gemeentes. Het mag duidelijk zijn dat dit niet eenvoudig wordt.”

Een bijkomende optie is een spreiding voor aan- en afrijdend verkeer, zodat er geen conflicten meer zijn op knooppunten. De voornaamste flessenhals vormt het kruispunt van de Gevaertlaan met Heultjedorp, in de schaduw van de Sint- ­Carolus Borromeuskerk.

“Die situatie is hier te zot voor woorden”, zegt buurtbewoner Geert Heylen in Heultje. “Hier passeren honderden vrachtwagens per dag, vlak voor de poort van het basisschooltje. En het aantal keer dat die camions hier heen en weer moeten manoeuvreren om elkaar op de hoek te kunnen kruisen, kan je niet tellen. Dat die vrachtwagens op de industriezone moeten geraken, dat kan ik nog snappen. Maar moeten die hier echt allemaal pal door het dorp komen? Dat is een plek waar heel veel fietsers en kinderen passeren.”

De hele kwestie heeft bij Frans De Cock een hoog ‘ik had het nog zo gezegd’-gehalte. “Ik ben blij dat de gemeente nu in actie schiet, maar dat had veel eerder moeten gebeuren. Hoe lang kaart ik deze problemen al niet aan? Ik hoop dat de gemeente ook een maatregel neemt om het fietspad naast de Gevaertlaan vlak voor de kerk af te schermen van de rijweg. Er loopt over de hele lengte een haag tussen de baan en het fietspad, behalve op het laatste stuk bij het gevaarlijke T-kruispunt.”