© AFP

100.000 likes voor Theo Francken: hoe de staatssecretaris aan zo veel volgers komt

WAUW. Bedankt!!! En nog drie duimpjes erbij. Theo Francken haalde als eerste Vlaamse politicus 100.000 Facebook-likes, en dat liet hij op weinig subtiele wijze weten. Toch staat niet elke like voor een fan, en moeten vele van die duimpjes eigenlijk worden omgedraaid. Het zal Theo worst wezen. “Controverse uitlokken, dat is net zijn strategie. En dat lukt heel goed via Facebook en Twitter.”

bert heyvaert

Omdat zijn eerste bericht niet werd opgepikt, postte de staatssecretaris deze week opnieuw dat hij 100.000 likes had. Kwestie van met een goed gevoel op vakantie te vertrekken.

“Zijn communicatie is intelligent en doordacht”, zegt politicoloog Carl Devos (UGent). “Te weinig aandacht? Nóg eens proberen in de komkommertijd. Veel politici zouden dat nooit doen, maar Francken begrijpt de taal van sociale media heel goed. Dat vergankelijke. Dat scherpe en confronterende ook. Met genuanceerde berichten scoor je niet op Facebook, met controverse wel. Die harde bullebakstijl is nieuw, een regeringslid heeft dat in België nog nooit vertoond. Maar bij hem werkt het wel.”

Steekvlammetjes

© fvv

Francken is al zijn hele carrière fervent aanhanger van Twitter en Facebook. Hij heeft al elf jaar een blog, was binnen N-VA de grote voortrekker van sociale media. Maar het bracht hem ook al stevig in de problemen. Denk aan zijn posts over de “Marokkaanse diaspora”, die hem in 2014 bijna de kop kostten als staatssecretaris voor Asiel en Migratie. Zelfs Bart De Wever tikte hem ervoor op de vingers. “Het heeft Theo nooit afgeremd”, zegt zijn vriend Jean-Marie Dedecker. “Hij bleef die steekvlammetjes aansteken, om in het nieuws te komen en het debat te lanceren.”

Waarom doet Francken dat? Zou hij niet nóg meer stemmen ronselen met verzoenende taal, waarbij hij niet elke halve criticus afblaft? “Neen”, zegt marketing- en communicatie-expert Luk Warlop (KU Leuven). “Op sociale media win je geen stemmen. Een debat op Twitter, dat is elk aan een kant van het kanaal om het hardst roepen. Zo is nog nooit een politiek probleem opgelost.”

Veel geblaat

Waarvoor dienen Facebook en Twitter bij Francken dan wel? “Om zijn achterban te onderhouden”, zegt professor Carl Devos. “Vergeet niet: hij heeft een kwetsbare flank. Heel rechtse kiezers, die neigen naar Vlaams Belang, verwijten hem veel geblaat, maar weinig wol. Dus hamert hij op Facebook op de maatregelen die hij verwezenlijkt. Anders riskeert hij kiezers te verliezen.”

Francken, gisteren niet bereikbaar wegens vakantie, zei eerder dat hij sociale media graag hanteert als direct communicatiemiddel. En omdat kranten en televisie “te politiek correct zijn, en niet goed over asiel en migratie berichten”. Socioloog Luc Huyse noemde dat laatste eerder al gevaarlijk: “Net als Trump weet Francken dat hij in een rode zone opereert: de uitholling van de pers als waakhond van de democratie.” Carl Devos relativeert: “Het is hier niet Amerika, het merendeel van de Belgen volgt nog de traditionele media. Bovendien: 100.000 volgers op 6,5 miljoen Vlamingen, zó veel is dat nu ook weer niet.”