Luister naar

Verzekeraars jagen op fraudeurs

Nieuws
Klanten die hun verzekeraar oplichten, lopen steeds vaker tegen de lamp. Dit jaar valt vooral de stijging op van jongeren die frauderen met hun reisverzekering.
John Wanders redactie vk
vrijdag 28 juli 2017 om 03:00
Echte stormschade in de Achterhoek. Soms doen mensen alsóf ze stormschade hebben geleden, en sturen als ‘bewijs’ een van internet geplukte foto naar zijn verzekeraar. Wie op fraude betrapt wordt, kan zich vervolgens nauwelijks meer ergens verzekeren.
Echte stormschade in de Achterhoek. Soms doen mensen alsóf ze stormschade hebben geleden, en sturen als ‘bewijs’ een van internet geplukte foto naar zijn verzekeraar. Wie op fraude betrapt wordt, kan zich vervolgens nauwelijks meer ergens verzekeren. anp / Vincent Jannink

Amsterdam

Zijn de jongeren van vandaag grotere sjoemelaars dan hun ouders? Het Verbond van Verzekeraars berichtte donderdag dat het ‘een trend ziet ontstaan’ waarin ‘steeds meer jongeren’ proberen via een valse claim iets van de kosten van hun verre vakantie ‘terug te verdienen’. De brancheorganisatie zag in de eerste jaarhelft het aantal fraudezaken met reisverzekeringen in de leeftijdscategorie 25 tot 35 jaar ‘ruim verdubbelen’ ten opzicht van twee jaar geleden.

Navraag leert dat het in absolute cijfers uitgedrukt om een stijging gaat van minder dan honderd naar ongeveer tweehonderd fraudezaken. Inderdaad een verdubbeling, maar legt het een maatschappelijke trend bloot? Duidt het op normvervaging onder 35-minners? ‘Wij keken op van het bericht’, bekent woordvoerder Daan Wentholt van ASR Verzekeringen. ‘Wij zien in onze cijfers die trend niet terug.’

Fraudedeskundige Ber Onderwater van diezelfde verzekeraar ziet een andere trend: verzekeraars worden steeds slimmer in het opsporen van fraude. Dat heeft deels te maken met ervaring. Verzekeraars leren van elkaars incidenten en wisselen via een landelijk waarschuwingssysteem informatie uit over dubieuze klanten. De branche kent een zwarte lijst met de persoonsgegevens van 16.000 mensen die hun verzekeringsmaatschappij aantoonbaar probeerden op te lichten.

hard bewijs

Vorig jaar werden 10.000 plegers van verzekeringsfraude ontmaskerd, 20 procent meer dan in 2015. ‘We zien nu beter wíé fraudeert, wannéér hij fraudeert en met wélke verzekeringsvorm’, zegt Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars. Hadden de verzekeraars twee jaar geleden vier onderzoeken nodig om een fraudeur met hard bewijs om de oren te slaan, vorig jaar hadden ze aan drie onderzoeken genoeg.

Ruim 27.000 incidentonderzoeken resulteerden vorig jaar voor de verzekeraars in een besparingsopbrengst van 83 miljoen euro. Dat is 4 miljoen meer dan in 2015. Meer dan de helft van de fraudes vindt plaats bij de verzekeringsaanvraag: in 5600 gevallen. Aanvragers vertellen bijvoorbeeld niet dat ze bij andere verzekeringsmaatschappijen noemenswaardige claims hebben ingediend. Of ze verzwijgen een strafrechtelijk verleden. Dat komt uiteindelijk aan het licht, verzekert Onderwater. ‘We zien heel veel onjuiste informatie bij de aanvraag.’

De digitalisering van de samenleving helpt de verzekeraars bij de opsporing, maar het maakt het werk van fraudedeskundigen ook lastiger. Want oplichters beschikken eveneens over moderne technologie. Onderwater vertelt over een schadeclaim naar aanleiding van een gefingeerde inbraak. ‘De klant overhandigde ons een bijna niet van echt te onderscheiden bankafschrift van ABN Amro en een digitaal nagemaakte factuur van Wehkamp. Ongelooflijk, hoe echt die eruitzagen. De vrouw claimde schade voor een gestolen televisie ter waarde van 7000 euro en een iMac van 3000 euro. Het waren meteen ook de duurste spullen uit de catalogus en dat riep bij ons vragen op.’

sancties

Nadat de verzekeringsmaatschappij de vrouw had geïnformeerd over het vermoeden van verzekeringsfraude, dreigde ze naar het consumentenprogramma Radar te stappen om ASR aan de schandpaal te nagelen. Onderwater: ‘Toen wij haar vervolgens confronteerden met hard bewijs, namelijk dat Wehkamp en ABN Amro haar helemaal niet kenden als cliënt, veranderde ze radicaal van toon en kwam ze met een excuusbrief. Daarin verzocht ze ons haar persoonsgegevens niet op te nemen in het waarschuwingssysteem. Maar dat doen we wel. Als wij hard bewijs hebben dat een klant fraude heeft gepleegd, leggen we keiharde sancties op.’

Wie betrapt wordt op verzekeringsfraude, wordt direct uit zijn lopende verzekering gegooid.

Politie en justitie komen er hoogst zelden aan te pas (in minder dan 1 procent van de gevallen). Er wordt meteen 532 euro gevorderd voor gemaakte onderzoekskosten. Ook alle overige kosten voor de verzekeraar en eventueel ten onrechte uitgekeerde gelden worden op de fraudeur verhaald.

En als het geval ernstig genoeg is, belandt de fraudeur voor maximaal acht jaar in de landelijke databank van de verzekeraars. Wie op die zwarte lijst staat, kan amper nog een verzekering afsluiten. Het aantal opties is dan minimaal en de te betalen premies zijn uitzonderlijk hoog. <

dubieuze claims

Een klant meldt de diefstal van zijn boot. De door hem opgegeven afmetingen leveren een knellend probleem op: zijn botenhuis is veel te klein voor zo’n boot. Claim afgewezen.

Veel schade in Nederland na een zware storm in de zomer van 2016. Een klant meldt stormschade en stuurt een foto mee van een geruïneerde schutting. De foto blijkt geplukt van internet. Hij dateert van 2015. Claim afgewezen.

Na terugkeer van vakantie meldt een klant dat zijn winterjas in Zuid-Afrika is gestolen. Maar het was daar toch volop zomer? Onderzoek leert dat de vakantieganger al veel vaker diefstalschade claimde, oplopend tot in totaal 7750 euro. Claim afgewezen.

Een klant claimt ernstige letselschade na een aanrijding. Een aantal weken later ontdekt de verzekeraar dat de man kickbokser is en alweer in de ring staat. Claim afgewezen.

Mail de redactie
Mail de redactie
Heeft u een tip over dit onderwerp, ziet u een spelfout of feitelijke onjuistheid? We stellen het zeer op prijs als u ons daarover een bericht stuurt.
Oprichter van Wijck Rutger Diemel: ‘Er zijn best wat fans die 28 posters aan de muur hebben hangen.’

Wat maakt de zwart-witposters van Wijck toch zo populair? 'Met onze Amsterdam-mok waren we overmoedig'

De gestileerde kaarten van Wijck mogen dan in talloze woonkamers hangen, volgens de bedenkers blijft zo’n poster een persoonlijk ding: ‘Mensen vinden het leuk om hun herinneringen aan een plek vast te leggen.’

De stier voor de Beursplein 5, de Amsterdamse effectenbeurs.

Kapitalisme schuift alle problemen door. De aarde en de armen zijn de dupe

Het kapitalistisch economisch systeem loopt vast. Ongebreidelde groei maakt de planeet en mensen kapot. Waarom komen mensen niet in opstand? Deze filosofen weten het antwoord en komen met alternatieven.

Ingrid Thijssen van VNO-NCW

Botsende visies op toekomst van industrie

Het klimaatbeleid voor de industrie gaat uiteindelijk om de vraag welke bedrijven Nederland voor de toekomst wil behouden. Werkgevers en de milieubeweging zijn het erover eens dat dit de kern van de zaak is, zo werd woensdag duidelijk tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer.

Het kantoor van het Nederlands Dagblad in Amersfoort.

Ruim 3,5 ton winst voor uitgever Nederlands Dagblad: 'Meer abonnees en inkomsten uit advertenties'

Nedag Uitgevers, het bedrijf achter het Nederlands Dagblad en magazine De Nieuwe Koers, heeft vorig jaar een nettowinst geboekt van ruim 360.000 euro. De winst ligt flink hoger dan in 2022.

Mensen vroegen meteen naar ‘die auto van 79.800 renminbi’, vertelt een BYD-verkoper.

Stormloop op e-auto's in Peking. Vagen Chinezen de Europese auto-industrie weg?

De verkopers van automerk BYD konden vorige maand hun ogen niet geloven. De fabrikant van elektrische auto’s had net grote prijsdalingen aangekondigd, bij drie modellen zelfs tot onder de 80.000 yuan (10.000 euro).

Van alle blikjes met statiegeld werd 65 procent ingeleverd.

Toezichthouder wil 50 cent statiegeld op flesjes zodat meer mensen ze inleveren

De toezichthouder van het statiegeldsysteem wil dat er vanaf volgend jaar 50 cent statiegeld wordt geheven op plastic flessen. Dit moet ertoe leiden dat consumenten meer lege flesjes inleveren.