Direct naar artikelinhoud
Woon-werkverkeer

Koning auto verliest terrein in pendelverkeer

Files op de Brusselse Keizer Karellaan.

De auto verliest stilaan terrein in het pendelverkeer. Ook halen steeds minder Belgen een rijbewijs. Dat blijkt uit een onderzoek van de overheidsdienst Mobiliteit.

Ze oogt zwakjes, maar ze is er wel: de kentering naar minder autogebruik. Toch als we de cijfers van de federale overheidsdienst Mobiliteit mogen geloven. Om de drie jaar neemt die het pendelgedrag van de Belgen onder de loep via hun werkgevers.

Uit de jongste tellingen blijkt dat de auto veruit het meest gebruikte vervoermiddel blijft voor woon-werkverkeer, goed voor 65 procent van de verplaatsingen. Niettemin daalde het gebruik van de auto tussen 2005 en 2014 met 5 procent, zo bericht de VRT.

Die daling komt het openbaar vervoer ten goede, dat in stijgende lijn zit. Het openbaar vervoer wordt door 17,7 procent van de werknemers gebruikt. De meeste mensen kiezen voor de trein, gevolgd door de metro, tram en bus. Cruciaal is wel de toegankelijkheid daarvan. Op plaatsen waar die klein is, ligt het aandeel van het openbaar vervoer maar op 2 procent. De Belg wordt ook een beetje sportiever. Eén op tien gaat nu met de fiets naar het werk. Zowat twee procent gaat te voet.

Intussen worden er steeds minder rijbewijzen uitgereikt, zo blijkt ook uit cijfers van de FOD Mobiliteit waarover Radio 1-programma "De wereld vandaag" bericht.  In 2015 werden er in ons land 122.772 nieuwe rijbewijzen uitgereikt. Dat zijn er 2,7 procent minder dan in 2014 en ruim 10 procent minder dan in 2010. De daling is te zien bij jongeren en 70-plusser.

Het gebruik van de auto daalt tussen 2005 en 2014 met 5 procent