Direct naar artikelinhoud

EU-lidstaten bezegelen nieuwe uitstoottests voor dieselauto's

EU-lidstaten bezegelen nieuwe uitstoottests voor dieselauto's

De lidstaten van de Europese Unie hebben vandaag definitief het licht op groen gezet voor de invoering van nieuwe tests die de reële uitstoot van dieselauto's moeten meten.

Milieu- en consumentenorganisaties hadden de nieuwe tests onder vuur genomen omdat de lidstaten de autobouwers tegelijkertijd de mogelijkheid willen geven om nog jarenlang aanzienlijk meer stikstofoxide uit te stoten dan de Europese emissienormen eigenlijk voorschrijven. Ook in het Europees Parlement bestond er verzet, maar eerder deze maand bleken er in het halfrond toch onvoldoende parlementsleden bereid om een veto te stellen.

Daarmee was de laatste horde genomen en belette de lidstaten vandaag niets meer om formeel het licht op groen te zetten voor het compromis dat de nationale experts vorig najaar hadden bereikt. De Europese Commissie zal de "real driving emission"-tests en de toegestane afwijkingen nu in de loop van de komende weken publiceren.

In volle Volkswagen-crisis waren de experts het vorig najaar eens geraakt om de metingen onder realistische rijomstandigheden te koppelen aan afwijkingen op de vastgelegde norm van 80 milligram stikstofoxide per kilometer. Nieuwe auto's mogen vanaf september 2019 de norm nog met 110 procent overschrijden. Tegen januari 2021 moet de maximale overschrijding teruggebracht worden tot 50 procent.