EU-Parlement ijvert voor veiligere vrachtwagens

© BELGA

Het Europees Parlement wil dat de trekkers van vrachtwagens een veiliger ontwerp krijgen. Een afgeronde voorzijde en grotere ramen moeten ervoor zorgen dat ongevallen met vrachtwagens minder slachtoffers maken. Transport & Environment, de koepelorganisatie van Belgische en andere Europese duurzame mobiliteitsorganisaties, reageert tevreden op de stemming.

Jta

De nieuwe vereisten voor trekkers staan in het rapport over de langere en zwaardere vrachtwagens (lzv’s), waarover het Parlement zich dinsdag uitsprak. Als het van de Parlementsleden afhangt, zullen alle nieuwe trekkers tegen 2022 een ruimer ontwerp moeten hebben. De vrachtwagenchauffeurs krijgen zo meer bewegingsruimte, terwijl grotere ramen de blinde hoeken kunnen verkleinen.

Het Parlement wil ook dat de trekkers een ‘snuit’ krijgen. In de afgeronde voorzijde kan dan een kreukelzone geïntegreerd worden die jaarlijks honderden levens kan redden op de Europese wegen. Door het specifieke ontwerp kan bovendien verhinderd worden dat bij een ongeval met voetgangers of fietsers de slachtoffers onder de truck terechtkomen.

De nieuwe wetgeving is nog niet rond. De Raad (de EU-lidstaten) moet haar standpunt nog bepalen, waarna ze over het dossier onderhandelingen zal aanknopen met het Parlement.

William Todts van Transport & Environment zegt dat het ’onaanvaardbaar zou zijn als de Europese regeringen de levensreddende veranderingen aan de trekkers tegenhouden met akkoorden die in de achterkamers van de Raad worden gesloten’. Dit zou alleen maar tot meer doden leiden, beweert hij. In 2011 maakten ongevallen met vrachtwagens 4.250 doden op de Europese wegen.

Transport & Environment is de koepelorganisatie van Europese duurzame mobiliteitsorganisaties. Onder meer het Vlaamse Netwerk Duurzame Mobiliteit, Inter-Environnement Bruxelles en Inter-Environnement Wallonie maken er deel van uit.