Handelaars en winkelketens blikken tevreden terug op zomerkoopjes
Uit de enquêtes van Mode Unie en Unizo blijkt dat de zomerkoopjes goed van start gingen, maar dat de positieve trend zich "iets minder" doorzette. Gemiddeld hadden de zelfstandige modehandelaars en -ketens 2 procent minder verkocht op het einde van de koopjesperiode in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Toch duidt dat niet op een slechte verkoop, klinkt het.
"Door een goede verkoop in het seizoen en een aangepaste aankoopstrategie, waardoor heel wat winkeliers minder aankochten, was er minder stock in de winkel tijdens de solden. Dit maakt dat er minder stukken in aanbieding waren en op deze manier het licht negatieve resultaat verklaard kan worden", zegt Isolde Delanghe, directeur Mode Unie, aangesloten bij Unizo.
Het NSZ, dat een aparte enquête uitvoerde bij 482 kleding- en schoenenwinkels, deelt de tevredenheid over de zomerkoopjes. Bij zijn respondenten haalt het NSZ wel andere cijfers: "Gemiddeld nam de omzet van de modedetailhandel met 2,5 procent toe ten opzichte van de zomersolden van vorig jaar." Als redenen haalt het NSZ het aangename zomerweer aan en het stagnerende succes van zuivere webwinkels.