Direct naar artikelinhoud

"Brussels Airlines organiseert sociale dumping binnen eigen bedrijf"

"Brussels Airlines organiseert sociale dumping binnen eigen bedrijf"

Brussels Airlines organiseert sociale dumping binnen het eigen bedrijf, zegt het gemeenschappelijk vakbondsfront (BBTK, LBC, ACLVB). Voor een beperkt aantal vluchten doet de luchtvaartmaatschappij een beroep op onderaanneming, maar die contracten zijn niet in orde met de wet. De bonden dringen aan op overleg, zoniet volgen acties. Brussels Airlines belooft de zaak te zullen aankaarten bij CityJet.

Brussels Airlines werkt voor een klein aantal vluchten samen met CityJet, dat op zijn beurt een beroep doet op de Ierse uitzendfirma Nobox voor het cabinepersoneel. De vakbonden schatten hun aantal op een twintigtal.

"Zij zouden een contract moeten krijgen volgens de Belgische wetgeving, maar dat is niet gebeurd. Sommigen krijgen enkel een contractbelofte, geen arbeidsovereenkomst. Nobox betaalt ook niet het wettelijk minimum, de arbeidsvoorwaarden zijn onduidelijk en de mensen ontvangen geen loonfiche", hekelt Olivier Van Camp van het BBTK. Volgens hem verdienen deze werknemers opmerkelijk minder dan hun collega's van Brussels Airlines. "Dit zijn Ryanair-toestanden".

Oproep

Het misbruik werd een tweetal maanden geleden vastgesteld, maar de vakbonden zijn er sindsdien nog niet in geslaagd om een gesprek te hebben met Nobox. Ook bij Brussels Airlines vangen ze naar eigen zeggen bot. Intussen werd ook de sociale inspectie op de hoogte gebracht.

"We roepen alle partijen, inclusief Brussels Airlines, op om rond de tafel te zitten om deze problematiek te bespreken. Indien dit niet lukt, zullen acties niet uitblijven", klinkt het boos.

Brussels Airlines bevestigt dat ze voor sommige regionale luchthavens een beroep doet op CityJet, omdat dat beschikt over een specifiek vliegtuigtype (met minder dat 100 zetels) dat het zelf niet heeft. "Het contract met CityJet is via een tenderprocedure tot stand gekomen. De maatschappij voldeed als beste aan de vele criteria die we oplegden."

"Nobox betaalt niet het wettelijk minimum, de arbeidsvoorwaarden zijn onduidelijk en de mensen ontvangen geen loonfiche"

Geen outsourcing

In de tewerkstellingspolitiek van CityJet heeft Brussels Airlines geen rechtstreekse inspraak, "maar we hebben in meetings en schriftelijk altijd duidelijk gemaakt dat we verwachten dat ze voor onze vluchtoperaties voldoen aan alle (sociale) wetgevingen". De luchtvaartmaatschappij bevestigt dat standpunt nog eens en wil de opmerkingen van de vakbonden "meteen opnemen met CityJet".

Brussels Airlines beklemtoont tegelijk ook dat de samenwerking met CityJet beperkt is tot drie regionale vluchtoperaties en niet kadert in een politiek van outsourcing. "We blijven dit jaar tientallen vliegende personeelsleden aanwerven (cockpit en cabine) omdat onze Airbusvloot groter wordt. Er zit dus zeker geen delokaliseringspolitiek achter dit verhaal".

Geen outsourcing